RECENZE: The Wolf Among Us - Epizoda 1: Faith

Pohádkový příběh, ve kterém se chlastá a souloží od tvůrců The Walking Dead.

Předně je třeba říct, že tohle není The Walking Dead. Ačkoli má novinka od Telltale Games velice podobný vizuální styl, ovládání je téměř totožné a i princip celé hry, kdy děláte různá rozhodnutí, jež se pak budou odvíjet v dalších epizodách, nedají se ty dvě hry pořádně srovnávat. Je to dáno zejména tím, že zatímco ve The Walking Dead vaše rozhodnutí mohlo znamenat klidně smrt někoho blízkého, v první epizodě The Wolf Among Us jsou poněkud méně ambiciózní. Vlastně, jsou i chvíle, kdy se prostě rozhodujete, zda dát mluvícímu praseti z Tří malých prasátek whiskey nebo ne. Ehm.

Hra obsahuje podstatně více QTE akčních pasáží, než The Walking Dead.

Nepochopte to ale špatně, neznamená to, že by byla The Wolf Among Us špatná hra. Jenom je třeba vnímat ji trochu jinak. Hra vychází z několik let vydávané komiksové série Fables, která má vlastně pro hru naprosto senzační námět - pohádkové bytosti byly vyhnány ze své pohádkové říše a usídlily se v chudých čtvrtích New Yorku. Ti, kteří mohou a mají na to dost peněz, používají speciální kouzla, díky kterým vypadají pro ostatní lidi jako jedni z nich. Ti, kteří nemohou nebo nemají peníze, jsou odkázáni žít na uzavřené Farmě jako ve vězení. A vy jste Vlk v lidské podobě, který funguje jako šerif tohoto pohádkového ghetta. Ano, ten Vlk, co chtěl sežrat karkulku. Mimo jiné.

Nemusíte vůbec znát nic o původním komiksu, a stejně vás ten svět velice rychle pohltí. Telltale velice zručně dokážou zasvětit vás hned v prvních deseti minutách, jak všechno funguje, kdo je kdo a co se děje, což jen dokazuje, jak mistrní to jsou vypravěči. A ani nemusíte ten svět znát, aby vás naprosto pohltil se všemi aspekty. Nemyslete si, ačkoli jsou tu pohádkové bytosti, tohle rozhodně není materiál pro děti. Pohádkové bytosti totiž v New Yorku trochu zvlčili, takže pijí, berou drogy, nadávají a souloží. Tohle je tak krásně komplexní svět, až jsem si mnohokrát říkal, že bych si v něm rád zahrál nějakou komplexní RPG.

Je tu spousta rozhodnutí, ale nemáte pocit, že jsou to rozhodnutí, která mohou někoho stát život.

The Wolf Among Us je ve své podstatě detektivka, kdy v roli Vlka nejprve řešíte konflikty mezi bytostmi žijícími ve Fabletownu, jak se čtvrti říká, později pak přímo vraždu. První epizoda rozehrává nitky, seznamuje vás s postavami, a jakmile skončí, vsadil bych se, že se nebudete moct dočkat dalšího dílu. Telltale holt umí moc dobře pracovat s cliffhangery.

Jakkoli je ale The Wolf Among Us skvěle napsaná hra se zajímavými postavami, zvraty a prostředím, přebírá všechny neduhy The Walking Dead. Tam šly snadno přehlédnout, protože jste se neustále řítili kupředu, pořád se něco dělo a pořád se po vás chtělo rozhodovat, kdo přežije a kdo ne. Neustále jste přemýšleli, zda vás tohle vaše rozhodnutí později nekousne do zadku a nezpůsobí tragédii. The Wolf Among Us má o dost pomalejší tempo, a o to víc začnete vnímat, jak statická kamera občas hrozně zlobí, jak se vaše postava sem tam zasekne v prostředí o něco, co tam vůbec není, a že ty hádanky, které máte vyřešit, jsou vlastně dětsky snadné a nikdy se nezaseknete, pokud budete vše řešit stylem "kliknu na všechno a bude to".

Je úžasné vidět známé pohádkové bytosti v poněkud pokřiveném světle a stavu.

Stejně je ale tahle hra krásnou ukázkou, jak Telltale umí vyprávět příběhy. Zejména pak když docela nedávno vyšla velice podobný titul, který staví na příběhu - Beyond: Two Souls. Zatímco ale Beyond neustále tlačí na emoce a je až teatrální, Telltale nějakým záhadným způsobem dokážou vykřesat emoce a načrtnout charaktery těmi nejtitěrnějšími způsoby - jen si počkejte na scénu v taxíku mezi Vlkem a Sněhurkou. Zdánlivě je to obyčejná několikaminutová konverzace, ale o postavách, jejich motivacích a tužbách se toho dozvíte víc, než z pěti hodin hraní jiných her.

VERDIKT: První epizoda The Wolf Among Us je jen krátký úsek, aby se dal dělat celkový úsudek ze hry, a teprve uvidíme, jaký vliv budou mít hráčova rozhodnutí na další vývoj. Prozatím ale musíme říct, že jakkoli se nám líbí postavy, příběh a prostředí, ve kterém se hra odehrává, zase tak moc se toho v ní neděje a sázky nejsou tak vysoké, jako v The Walking Dead. Možná i proto člověk zaznamená mnohem víc chyb, které u The Walking Dead rád přecházel...

7 / 10

The Wolf Among Us

iOS, PS3, Xbox 360, PlayStation Vita, PC, Mac