RECENZE konverze Batman: Blackgate pro PC

Pseudo dvourozměrný s prozkoumáváním vězení.

Série Batman Arkham od Rocksteady je jednoznačně nejlepší superhrdinskou herní ságou posledních let. Jsem jejím velkým fanouškem a už loni na podzim jsem pokukoval po odbočce pro přenosné konzole s podtitulem Blackgate. Warner Bros. Interactive s ní díru do světa neudělali a možná proto se ji rozhodli vylepšit a nabídnout na velké konzole a PC.

Sáhl jsem po Steam PC verzi, stáhnul přibližně tři gigabajty dat a hurá do akce. Očekával jsem spíše komiksovou grafiku s nepříliš ostrými texturami a o to více mě zpracování překvapilo. Je vidět, že Blackgate je předělávkou originálu pro 3DS/VITA, ale Warneři si dali záležet a zpracování znatelně vylepšili. Například doražení posledního protivníka ze skupinky kriminálníků provází přiblížení na jeho exekuci, které si vizuálně nezadá s tím z plnohodnotných dílů.

Blackgate sledujete ve většině případů z boční perspektivy, ale často se kamera kolem Batmana různě točí, když zahýbá za roh, nebo se přepne do pohledu z očí, pokud prolézá ventilační šachtou. Každopádně hratelnost se odehrává jen ve dvou rozměrech a to přesto, že na určitých místech můžete odbočit i "dozadu". Třeba když odkryjete poklop a prolezete jím stěnou v pozadí.

Chodit v Blackgate budete dosytosti. Batman na začátku sleduje stoupající dým z gothamského supervězení a po pár větách s Gordonem se pomocí vznášedla přesouvá na izolovaný ostrov. Každou část ovládá jeden ze tří Batmanových úhlavních nepřátel - Black Mask, Penguin nebo Joker. Na vaší straně je Catwoman, ale užijete si ji jen přes vysílačku nebo v příběhových animacích. Cestou potkáte i další staré známé. Objeví se Deadshot nebo Solomon Grundy, kteří zastávají funkci menších bossů.

Přestože je vězení zdánlivě plné zločinců, devadesát procent času budete o samotě prozkoumávat jeho útroby a řešit hádanky. Batman: Arkham Origins Blackgate je v podstatě přeskinovaný Metroid a netopýří muž je neohrabanější veze Samus. Ačkoliv se zpočátku skvěle bavíte, za chvilku narazíte na první potíže. Nejotravnější je zdlouhavé vracení se do oblastí, které už jste jednou prozkoumali. Řekl bych, že autoři to s rozlohou a složitostí vězeňského komplexu přehnali. Dokud se pohybujete v první části Blackgate, je objevování prostředí zábavné. Jenže pak narazíte na hádanku, kterou nelze splnit bez jedné ze čtyř Batmanových hraček.

Nejdříve se Batman musí spokojit s házecím Batarangem, pak najde batclaw, kterým vytrhává zmíněné poklopy ventilačních šachet. Následně získá explozivní gel a nakonec lano, po němž přejíždí nad hlubokými propastmi. Každé ze čtyř udělátek postupně vylepší. Například explozivní gelem nejen proráží poškozené stěny, ale lze jím i ucpat různá ozubená kola nebo trubky chrlící silný proud splašků.

Ale abych se vrátil k průzkumu. Když hluboko v bludišti chodeb narazíte na místo, k jehož překonání potřebujete kus vybavení, který ještě nemáte, ozve se Catwoman a mile vám sdělí, že krabice s ním se nachází na druhé straně ostrova. Takže se snažíte najít cestu ven z budovy, abyste se tam mohli přesunout. Kdyby byl Blackgate jednoduchou 2D skákačkou, nebyl by to problém, ale díky propleteným chodbám a mnoha slepým odbočkám jsou takové procházky peklem.

V tu chvíli by na pomoc měla přijít mapa. A ačkoliv je oproti původní verzi přehlednější, stále je hodně matoucí. Častokrát jsem se koukal na mapu a ačkoliv jsem v reálu šel zprava doleva, na mapě ukazovala šipka přesně opačným směrem. Děje se tak proto, že jsem před tím zalezl do v prostoru se vlnícího potrubí. Představte si to, jako byste se ve 2D světě dostali na druhou stranu pohlednice.

Orientace je zoufalá, přesto je prozkoumávání zábavné, ale jen pokud objevujete nové prostředí. Autoři si mohli pomoci fast travelem nebo jednoduše navrhnout úrovně lépe. Takhle skrz otravné navigování jen občas zahlédnete genialitu zmíněného Metroida. Obrovská škoda. Navíc, když jsou v úrovních poschovávané skryté místnosti a předměty, ke kterým se dostanete opět jen pomocí   postupně získávaného vybavení. To znamená ještě více bloudění po nekonečných chodbách.

Oficiální trailer

Abyste našli tajné vchody a interaktivní předměty, musíte neustále přepínat do detektivního módu a skenovat okolí. Pro prozkoumání neznámých předmětů musíte zastavit, zmáčknout tlačítko a přejet velkou lupou celou obrazovku. Abyste si byli jisti, že najdete každý ukrytý vchod nebo bednu s předmětem, musíte projet opravdu všechny místnosti na celém ostrově. Nemožnou orientací už tak rozkouskovaná hratelnost je dále rozsekávána nutností neustále zastavovat a skenovat.

Nedílnou součástí Arkham série jsou souboje. Jejich přerodu do dvou rozměrů jsem se docela bál, ale tuhle výzvu autoři zvládli dobře. Bojový systém je stejný jako v plnohodnotných dílech. Základem je řetězení úderů a obrana před protiútoky. Postupem času se mezi běžné rváče stavějí třeba chlápci s nožem, které Batman před sérií úderů nejprve zmate svou kápí.

Z dalších tužších zločinců zmíním provizorně opancéřované svalovce s elektrizující tyčí, které musíte přeskočit a zaútočit zezadu. Trochu sice vadí, že nelze určit, na koho se zaměříte při příštím útoku, protože prostě trefíte vlevo nebo vpravo nejblíže stojícího protivníka.

Batman Arkham Origins: Blackgate vyšel v Deluxe edici pro PC, PS3 a X360 začátkem dubna jen digitálně za 550 Kč (verze pro Wii U opožděna).

Ačkoliv Steam hrdě hlásí plnou podporu gamepadů, můj Logitech se mi rozjet nepovedlo. Příliš to nevadí, ovládání je v pohodě zvládnutelné i na myši a klávesnici. Jen mi uniká logika některých akcí. Jednou aktivujete předmět mezerníkem, jindy entrem. Narazil jsem i na pár bugů, například u majáku jsem nemohl seskočit z jedné plošinky zpět a musel jsem se zdlouhavě vracet druhou cestou.

Další video

VERDIKT: Hratelnost plnohodnotného Arkham Origins se podařilo dobře přenést do pseudo dvourozměrné grafiky. Zpočátku jsem byl nadšený, ale s ubíhajícím časem otěže přebírá těžkopádná orientace a otravující nutnost každých pár kroků zastavit a prozkoumat okolí. Přesto jsem Batmana po cirka třinácti hodinách dohrál a bavil se. Škoda, že se autoři více nezamysleli nad designem úrovní a nedali si práci s pořádnou mapou.

5 / 10

Batman: Arkham Origins Blackgate

PlayStation Vita, Nintendo 3DS