RECENZE Uncharted: Nathan Drake Collection

Rozdílovka o remasterech.

Komu některý z dílů na minulé generaci konzolí unikl, pak by pro něj měla být koupě povinností. Jinak nic nového, ale stále špička v žánru.

Série Uncharted není pro většinu hráčů žádnou novinkou. Proto může někomu brzy vycházející kompilace celé trilogie pro PS4 přijít zbytečná. Na druhou stranu, úspěch PS4 zapříčinil, že tuto konzoli vlastní mnoho hráčů, kteří doma PS3 neměli (dle statistik Sony polovina majitelů PS4 nevlastnila PS3) a právě pro ně může být celá kolekce velice zajímavá. Hned v úvodu ujasním, že na tomto je postavená i udělená medaile. Novou kolekci obsahující remasterované tři díly (odbočka Golden Abyss pro Vita bohužel zahrnuta není) jednoznačně doporučuji všem těm, kteří Uncharted zatím neznají. Ti, kteří mají všechny díly dohrané, hodnocení stejně k ničemu nepotřebují, protože sami vědí naprosto přesně, co dostanou.

Uncharted je hrou z pohledu třetí osoby, která míchá akční přestřelky, šplhání jak Assassins Creed (jen lineární), řešení jednodušších hádanek v různých chrámech a v novějších dílech nabízí i možnost plíživého tichého postupu. To vše zabalené do perfektního technického podání. Jak po stránce grafické, tak po stránce skriptů, které vytvářejí dechberoucí filmové pasáže. Troufám si říci, že některé z nich (vlaková scéna či potápějící se loď) zatím nebyly v jiné hře překonány. Příběh po stránce obsahu neohromí a občas skřípe. Ani si toho však nevšimnete, protože je podán příjemně odlehčenou formou, takže se bavíte u každého druhého dialogu.

Uncharted sice není téměř v ničem originální, ale vyniká tím, že vše dělá maximálně dobře a oproti konkurenci má všechny prvky (hlavně hratelnost) pořádně odladěné a dotažené. Jedná se o něco, co se špatně popisuje, ale když si ke hře sednete, těžko se od té divoké jízdy odtrhnete. Koneckonců fakt, že poslední díly Tomb Raidera se označují za méně povedené kopie Uncharted, svědčí o tom, jak tvrdě vývojáři z Naughty Dog sesadili původního krále žánru z trůnu.

Co se novinek v kolekci týče, tak těch se příliš nedočkáte a čekejte 1:1 zážitek s původní hrou. Zlepšila se samozřejmě grafika, která nyní běží v 1080p a 60fps. S chodem hry jsem při recenzování nezaznamenal jakékoli problémy. Ve starých dílech také došlo k vylepšení některých modelů a postav. Ale na rovinu si řekněme, že změn si sami asi nevšimnete. A bez srovnávacích videí si asi nepovíte "páni, to vypadá to úplně jinak než dříve". To neznamená, že by hra nevypadala dobře, naopak vypadá famózně. Zejména druhý a třetí díl. Spíše je jedná o poklonu, že téměř stejně dobře to frčelo předtím na PS3.

Pokud se chcete kochat grafikou, potěší nový foto mód, který přibyl do všech tří dílů. V něm si můžete hru téměř kdykoli zapauzovat (v některých místech z nějakého důvodu nelze), natočit kameru, aplikovat pár základních grafických efektů a výsledek uložit do galerie.

Další novinka určitě potěší nejednoho čtenáře. Již na PS3 byl třetí díl lokalizován s českými titulky. V nové kolekci přibyla čeština do všech tří dílů, tedy i do těch, které byly na PS3 anglicky. Nejenže je v tomto kolekce hezky jednotná, ale dá se čekat, že české lokalizace se tak s největší pravděpodobností dočkáme i u čtvrtého dílu (březen 2016), na nějž se s těmito remastery dokonale připravíte. Pokud překladům neholdujete, nemusíte se bát, originální znění je též k dispozici. Počítám, že právě lokalizace může být hlavním tahákem i pro hráče, kteří první dva díly vlastní, k opáčku.

Jako poslední novinka mi do oka padly kratší loadingy. Ne, že by šlo o něco zásadního, protože Uncharted se řadí mezi hry, které mají načítání nových lokací na pozadí a při hraní si žádného loadingu nevšimnete. Ale spouštění třeba druhého dílu trvalo na PS3 relativně dlouho. Na PS4 je znatelně kratší a ve hře jste pár chvil po spuštění.

Kolekce je bohužel z určitého pohledu i částečně ořezaná, což postihne určitou sortu hráčů. Ze všech tří dílů totiž obsahuje pouze příběhovou kampaň. Multiplayer byl úplně odstraněn a kolekce je tedy čistě singleplayerovým titulem. Výhodou je, že se všechny tři díly podařilo vměstnat na jediný Blu-ray disk a nečeká vás žádné přehazování placek v mechanice. A mezi jednotlivými díly série lze snadno přepínat v hlavním menu hry. Osobně absenci multiplayeru jako velký zápor nevidím. Pořád za cenu jedné hry dostáváte tři kampaně a tím pádem dobrých 30 hodin zábavné akce bez hluchých míst.

Jen je tedy potřeba zpětně uznat, že první díl Uncharted trochu zestárnul a přeci jen už obsahuje pár trošku zastaralých herních mechanismů. Hlavně co se týče přestřelek, dokáže být místy trochu otravný z hlediska umístění nepřátel do nevhodných míst nebo jejich nabíhání po vlnách podle stále stejné šablony. Navíc v prvním díle asi plížení pořádně nefunguje. Hra tedy ke konci trpím mírným stereotypem. Pokud jste tedy sérií nedotčeni a při hraní prvního dílu se budete škrábat na hlavě, co na této hře všichni vidí, tak ji ještě neházejte do kouta a zkuste druhý díl. Ten již nedostatky odladil a není dnešní optikou mimo.

Uncharted: Nathan Drake Collection jen pro PS4 vyjde v češtině 7. října za 1599 Kč.

koupit na Alza.cz.

Mám-li edici zhodnotit jako celek, mohu jen parafrázovat úvod. Všechny tři díly jsou stále kvalitní a zábavné hry, které patří mezi technologickou špičku. Ale z hlediska hratelnosti nepřináší téměř nic nového. Takže pokud jste tyto hry ještě nehráli, utíkejte příští týden do obchodu. Pokud ano, je na vás, ať důkladně zvážíte, zda vám trošku lepší grafika nebo počeštění prvních dvou dílů stojí za tu nemalou cenu.