RECENZE české verze Football Manager 2016

Jsou všechny novinky k lepšímu?

VERDIKT: Tento ročník bez dramatických změn, spíše taková údržba a řada kosmetických úprav. Potěšila lepší HW optimalizace. Bez medaile.

Loňský ročník tohoto fotbalového manažeru přinesl celkem dost změn, a i když některé z nich byly poměrně kontroverzní (například totálně překopané uživatelské rozhraní), postupem času si to tak nějak sedlo. Dost novinek bývá zkrátka o zvyku a někdy trvá déle, než se konzervativní hráč, jako jsem já, adaptuje. I tak ale nerad vidím vlastnosti, u kterých musím usilovně přemýšlet, jestli jsou drobným krůčkem vpřed nebo velkým skokem zpět.

Přesně takhle na mě zapůsobila v novém Football Manager 2016 obrazovka taktiky. Ačkoli se autoři tentokrát krotili v oblasti hlavního ovládacího panelu, trošku více se rozjeli v grafickém znázornění herních taktik. Dlouhá léta jsem zvyklý na zobrazování ikon dresů ve vybraných formacích, přičemž statistické údaje a kondice byla vždy vypsána vlevo v řádkovém přehledu. Místo toho tam letos máme trochu obludné čtvercové karty se spoustou údajů, které ve většině případů dublují informace z řádkového přehledu. Chápu, že to někomu takto přijde možná praktičtější, ale mě se tedy více líbila předchozí strohá a estetičtější varianta. Aspoň kdyby šlo přepínat mezi původním a aktuálním vzhledem rozestavení.

Vývojáři také vymysleli nový design grafické ikonky znázorňující statut rozehranosti a kondice hráče v podobě dvou kroužků, přičemž jeden je uvnitř druhého. Je to poměrně chytře vyřešený ukazatel, jen kdybych si hlavně ze začátku význam obou kroužků navzájem nepletl ;) U taktiky nicméně ještě chvilku zůstaneme. Vylepšen byl zejména editor standardních situací a udílení týmových pokynů prošlo skutečně viditelnou změnou. Kde to šlo, tam vývojáři opustili tlačítka a textová pole a nahradili řadu prvků vizuálním zobrazením.

Není problém si tedy naklikat rozestavení hráčů při volném kopu či zahrávání rohu nebo lépe pochopit (díky názorné grafice), jaký dopad bude mít ten či onen pokyn k mužstvu. Ještě loni musela mít řada nováčků v pokynech totální zmatek. Letos je to ale vše mnohem intuitivnější. Fajn je i použití statistik a zápasové analýzy využívající propojení s Prozone, což vám vlastně nemůže uniknout, protože reklamní loga na Prozone jsou teď skoro na každé obrazovce doručených zpráv.

Co mě ale opětovně trochu nadzvedlo, je systém znalosti taktik při převzetí mužstva. I když si vezmete tým, o kterém je notoricky známo, že většinu času hraje systémem 4-4-2, tak mužstvo vaším příchodem všechno zapomene a vy ho musíte toto rozestavení znovu učit úplně od začátku. Když už jsme u pozice trenéra, tak letos přibyla jedna kosmetická vychytávka. Kromě obligátního obličeje si totiž můžete upravit celý svůj zevnějšek včetně obleku a vaše čtyřpixelová figurka posléze běhá a gestikuluje při zápasech ve vyhrazené výseči na hřišti. Škoda jen, že editor postavy vypadá jak z The Sims z roku 2000.

Zaujalo mě také, že na mém již trochu starším notebooku běží FM16 s tím samým nastavením jako u FM15 o poznání svižněji. Vloni jsem s plynulostí 3D zápasů trochu zápasil, což je nyní na totožném hardware minulostí. Zřejmě zafungovala lepší optimalizace, takže i se slabou grafikou jede vše bez sekání.

Zároveň mám ale pocit, že i při nastavených maximálních detailech grafiky není celkový vizuál tak pěkný jako před rokem. Možná má tento dojem na svědomí fakt, že Spartě, za kterou hraji každý rok nejvíce, autoři letos vygenerovali o dost hnusnější stadión. Už ve FM15 jsem s nelibostí nesl, že v protilehlé tribuně je rohová průrva, kterou je vidět na venkovní ulici, ale letos chybí rohové tribuny rovnou dvě, takže to působí ještě víc ošklivě. Stejný typ stadiónu mají přitom i mnohem menší kluby. Pokud ale budete hrát za velké evropské týmy, tak vám to může být víceméně jedno, protože u nich jsou stadióny OK.

Cover image for YouTube video

Možná to teďka bude hodně subjektivní a nevděčné, ale česká lokalizace má u mě také vroubek. Když 11 let hrajete nějakou herní sérii, kde se váš oblíbený klub jmenuje Sparta Praha, tak docela naštve, když se překladatelé rozhodnou použít pro všechny pražské kluby mezinárodní název s označením Prague. Od teď tedy máme Slavia Prague, Dukla Prague a Sparta Prague. Za českou lokalizaci hry jsem samozřejmě celkově rád, ale tohle mě prostě tahá za oči a rozhodnutí použít tuto formu názvů rozhodně neschvaluji.

Pro úplnost ještě dodávám, že pro letošek jsou ve Football Manageru 2016 prezentovány i nové herní módy, ovšem pro stálé hráče nepředstavují v zásadě nic důležitého. V kariéře už tak nenaleznete mód FM Classic, ale nově pojmenovanou volbu Football Manager Touch. Krom jiného názvu je to ale de facto stejný herní režim jako původní FM Classic.

Football Manager 2016 pro PC vyšel v češtině v půlce listopadu za necelou tisícovku.

koupit na Muve.cz.

Dále je zde možnost pro vytvoření svého vlastního klubu. Funguje to následovně. Vyberete si existující libovolnou ligu a ukážete si na tým, který prostě zrušíte a místo něj dosadíte svůj vlastní smyšlený mančaft, který zdědí původní hráče a finanční budget. Z Premiere League tak třeba tímto způsobem můžete vymazat londýnskou Chelsea a udělat z ní například FC Kotěhůlky. Jako fajn, pokud se vám tohle líbí, ale já jsem asi moc velká konzerva a Football Manager mě oslovuje jen v tom případě, že co nejvíce věcí odpovídá realitě. Na tom si zakládám, takže podobné herní módy mě naprosto neoslovují. To samé platí i pro Fantasy Draft v online hře.

Pokud jste majitelé Football Manageru 2015, zvažte, jestli vám letošní novinky stojí za upgrade v hodnotě devíti stovek za krabicovku (Steam prodává dokonce za 55 eur). Mnohem snazší rozhodování mají ti z vás, kteří jeden nebo dva ročníky vynechali, pro ty je pak koupě Football Manageru 2016 jasnou volbou, nic lepšího na trhu stejně není. Když o tom tak přemýšlím, SI games by potřebovali, aby jim nějaká schopná konkurence alespoň trochu šlapala na paty. My hráči bychom na tom jedině vydělali.

Cover image for YouTube videoFOOTBALL MANAGER 2016 NEW FEATURES // FM16 SCREENSHOTS!

Football Manager 2016

PC, Mac