RECENZE Pokémon Go

Je největší fenomén dneška také dobrá hra?

Skutečně zajímavý sociální experiment, ale jako hra není moc obsáhlý a vlastně zatím ani pořádně nefunguje. Obrovská škoda. Bez medaile.

Když recenzujete hru, asi byste se měli skutečně zaměřit na samotnou hru a nedbat na to, co taková hra způsobuje. Protože Pokémon Go způsobuje skutečně zvláštní věci. Jde o hru, která mění celou společnost. Kolikrát se vám v posledních letech v Čechách stalo, že jste byli v parku a povídali jste si s cizími lidmi? Stačí nahodit pár vábniček na blízko postavené Pokéstopy do parku. Srotí se tam desítka lidí a začne si přátelsky klábosit, nabízejí vám deku na sezení a vůbec se při hraní socializujete tak, jako u žádné jiné hry. Pokémon Go je prostě fenomén, o kterém se pravděpodobně bude mluvit ještě za několik let. Je to hra, která spoustu věcí změní. Ale... Je to vlastně vůbec dobrá hra?

Dalo by se říci, že vlastně ne. Ve své podstatě jde o re-skin původní hry Ingress, který je navíc neskutečně ořezaný, chybí mu spousta funkcí a vše je hodně zjednodušené. To je ale zároveň také důvod, proč se Pokémon Go stal tak neskutečně oblíbenou hrou u casual publika. Nemusíte složitě studovat pravidla, boje probíhají velmi jednoduše, stejně tak upgradování vašich nasbíraných pokémonů je extrémně jednoduché.

Je docela úžasné, že cílem hry je chodit venku. Celý svět je (vlastně už díky Ingressu) zmapován, po celé České republice jsou zajímavé body přetvořeny na Pokéstopy, kde získáváte trochu XP bodů a předměty, významnější místa jsou přetvořena do Gymů, kde se lidé setkávají, utkávají se mezi sebou a snaží se udržet nadvládu nad tělocvičnami. Celý koncept je geniální, i když vlastně není ani trošku původní. Čímž se ovšem dostáváme k tomu horšímu. Nápad je to senzační, provedení už bohužel poněkud kulhá.

Cover image for YouTube videoDiscover Pokémon in the Real World with Pokémon GO!

Je dost možné, že za rok, po řadě updatů, bude Pokémon Go skvělá hra, ale prozatím jednoduše buďto nefunguje, nebo funguje blbě. Nemluvíme jenom o problémech se servery, které jsou ovšem velmi výrazné. Občas se vám načte hra, ale nikde nevidíte žádné pokémony nebo pokéstopy. Jste jen sami na mapě. Jindy se vám ani nenačte a úplně nejhorší jsou záseky. Chytili jste složitě těžkého pokémona? Je dost dobře možné, že vám hra zamrzne při pohledu na pokéball a ten zmetek vám prostě uteče. Porazili jste konečně silného hráče v Gymu? I tehdy hra ráda zamrzá. To jsou přesně ty momenty, kdy frustrovaně aplikaci vypínáte a říkáte si, že ji už nikdy nezapnete.

Ale vždycky vás něco přiláká zpátky. V tom zase Pokémon Go funguje zatraceně dobře.

Využívá všechny ty nepěkné MMO vábničky, které vás nutí hrát, nutí vás vylepšovat se a být lepší než ostatní. Ještě jsme nedorazili do momentu, kdy se budete moct zastavit na ulici a váš pokémon se bude moct utkat s pokémonem úplně neznámého člověka nebo vašeho kamaráda, ačkoli je to prý v plánu v budoucnu, ale už souboje o tělocvičny vás nutí pořád se zlepšovat. A navíc, když jdete po ulici, proč si tu chůzi nezlepšit tím, že aplikaci zapnete, vyberete pár pokéstopů a možná potkáte i nějakého toho Pokémona?

Jak už jsem se zmínil, Pokémon Go funguje u casual publika hlavně díky tomu, jak moc je to jednoduchá hra. Chytání pokémonů je vlastně jen házení míče do panáčka před vámi (se spuštěním AR je navíc v prostředí a musíte se s mobilem správně nastavit - je to efektní, ale zbytečně komplikované a velmi brzy AR pravděpodobně vypnete), podobně zjednodušeně fungují i souboje. Při soubojích v tělocvičně prstem zběsile mačkáte na nepřítele, což je váš hlavní útok. Postupně se nabíjí speciální útok, který provedete přidržením prstu na displeji. A ještě se můžete vyhýbat útokům nepřítele swipováním prstu do stran. Toť vše.

Cover image for YouTube videoPokémon GO - Get Up and Go!

Vlastně, když se to vezme do důsledku, v Pokémon Go nic víc neděláte. Vybíráte pokéstopy na mapě, kde získáváte předměty. Občas narazíte na pokémona, které chytáte pomocí pokéballu. Čím víc pokémonů nachytáte, tím víc XP bodů a předmětů na jejich vylepšování získáte. A pak útočíte na tělocvičny se svými nejsilnějšími pokémony.

Ačkoli je to jednoduché, hra podivně nic moc nevysvětluje a lidé si mechaniky buďto říkají mezi sebou nebo se o nich musí pořádně dočíst na internetu. Není moc lidí, kteří by hned pochopili, jak vlastně fungují tělocvičny a co se tam má dělat. A proč, i když ji ovládáte, sakra bojujete sami se sebou? A proč se tomu, co tam děláte, říká trénink, když to vašeho pokémona nevylepšuje? Tvůrci si očividně nedělali moc hlavu s vysvětlováním, což je škoda.

Lidé ale i tyhle problémy, zdá se překonávají. Vlastně, když se to tak vezme, Pokémon Go vás přetransformuje do světa pokémonů se vším všudy. Plní dětské sny. Jste trenéři, mezi sebou si musíte poradit, jak a co dělat. Musíte jít do určité konkrétní oblasti, abyste chytili konkrétního pokémona. Ve hře dokonce funguje i to, že vodní pokémoni jsou blíže u vody, typ Grass je v parcích a podobně. Přidejte si k tomu chytání přes augmented reality, kdy pokémon sedí například na rameni paní před vámi v tramvaji, a máte v rukách prostě hit.

Hit, který není ani zdaleka dokonalá, funkční hra, ale je to zábava, ke které se několikrát denně na deset, patnáct minut budete neustále vracet. Dokud se vám to neomrzí, protože zase tolik se toho v té hře dělat nedá.

Pokémon Go

Android, iOS