RECENZE Dark Souls 3: Ashes of Ariandel

Mrazivý přídavek delikatesy pro náročné.

VERDIKT: Atmosférický nášup nabízí svéráznou lokaci, nové nepřátele i vybavení, speciální arénu do PvP a jednoho z nejlepších bossů v sérii.

Pro fanouška akčních fantasy RPG od From Software (recenze Dark Souls 3 z dubna) neexistuje žádná náhražka, žádná jiná hra od jiného týmu nenavodí to příjemné mrazení v zádech, když poprvé vstupujete do nové lokace od těchto tvůrců. Když se ocitnete v zasněžené krajině uvnitř obrazu Ariandel, čeká na vás přesně ten příjemný mix strachu a zvědavosti, kvůli kterým jsou tyhle hry tak zábavné. Obzvlášť když se v dálce mezi mlhou a sněhovými vločkami míhají siluety mohutných válečníků s parožím na helmách a okolím se rozléhá vlčí vytí.

Mrazení v zádech ještě zesílí, pokud si přečtete zprávy, zářící ve sněhu kolem prvního ohniště: "Pouze silní by měli pokračovat" a "Kdo se sem odváží, měl by mít probádané hlubiny Lothrického paláce". Jde o významné upozornění autorů, že tohle DLC přináší extra porci obtížnosti a mělo by se hrát s postavou, která už za sebou má kompletní průchod původní hrou.

Samozřejmě pokud jste veterán a máte svůj zoptimalizovaný build (v mém případě je to třeba Fallen Knight Armor a Fume Ultra Greatsword - ale možností je nepřeberně a všechny fungují při správném používání) tak vás nic v novém DLC nějak zásadně nepotrápí. Ne že by byla nouze o početné skupiny nepřátel nebo překvapivé formy útoků: sněhoví válečníci vrhají kopí, oživlé stromy natahují větve jako chapadla nebo z nich místo listů padá oheň, vlčí smečky pod útokem často přivolají Alfu... a mnoho dalších více či méně lidských protivníků na vás chystá všelijaká nepříjemná překvapení.

Dobrá rada pro začátek: nechoďte do hor bez pochodně a vyzbrojte se ohnivými zbraněmi, municí nebo kouzly. From Software se zase vytáhli a okořenili novou lokaci několika zcela unikátními nápady a pastmi, takže i ten nejzkušenější veterán se nějaké té smrti dočká.

Území světa za obrazem (ne náhodou jde o variaci na lokaci Painted World of Ariamis z prvního dílu série) je příjemně rozlehlé a členité - první hodinu snadno zabloudíte, ať už v lese, jedné z několika vísek nebo na cestičkách vedoucích okolo horského hřebenu. Je zde několik klíčových míst, včetně jistého kostela nebo zamrzlé propasti, která leckomu připomene dodnes nepřekonané DLC "Artorias of the Abyss", což je zde zapracováno i do příběhu

Záleží čistě na vašem herním stylu, zda objevováním území v DLC strávíte deset hodin nebo dvě - obojí je možné. Pokud jen poběžíte kolem nepřátel k dalšímu ohni a nebudete se ohlížet nalevo ani napravo, dvě hodiny vám budou stačit. Pokud si budete vychutnávat každý souboj a zkoumat každičký zapadlý kout ve snaze najít všechny nové zbraně a brnění, deset hodin bude možná málo.

Nové zbraně i brnění jsou laděné do onoho severského/vikingského stylu, ale řada z nich má poměrně unikátní vlastnosti, zajímavě obohacující hratelnost. Za všechny jmenuji alespoň kopí, které můžete kromě klasického bodání opravdu hodit a nebo fireball, který zůstane viset v prostoru a bude plivat oheň po vašem protivníkovi. Je toho docela dost, prakticky každý herní styl najde mezi novým vybavením něco zajímavého na vyzkoušení a často to i skvěle vypadá.

Cover image for YouTube videoDark Souls III - Ashes of Ariandel DLC Announcement Trailer | PS4, XB1, PC

Nová výzbroj se přitom hodí nejen pro boj s novými protivníky, ale také do speciálního PvP režimu, který si odemknete likvidací jednoho z dvojice hlavních bossů v DLC. Onen PvP režim má podobu klasického boje v aréně, dokonce včetně obrazovky s výběrem kolik lidem proti kolika má bojovat (od duelu po boje tří proti třem). Stejně jako v hlavní hře můžete i tuhle bitevní arénu uzamknout heslem pro své přátele, pokud se vám nechce hrát s cizími lidmi. Boje v aréně mají vlastní pravidla, například zákaz používání Estusu nebo časový limit na souboj.

Jednoznačným vrcholem celého DLC je nicméně finální boss. Je těžké o něm psát, protože jedinečnost tohoto souboje spočívá kromě jiného právě v tom, jak moc dokáže překvapit. Stručně řečeno, dějí se tam věci, jaké jsme zatím u žádného bosse v sérii neviděli. Navíc je to jeden z těch soubojů, ke kterému hraje poetičtější hudba a nejste si úplně jistí, zda svého protivníka vlastně chcete zabít. Už jen kvůli tomuhle zážitku stojí tenhle přídavek za pořízení. Ale pro fanoušky série stejně není jiné volby, protože několik zbrusu nových hodin Souls hry je prostě nabídka, která se neodmítá.

Dark Souls III