RECENZE Planet Coaster

Lunaparkové rozptýlení.

VERDKT: Ačkoliv není bez chyb, je Planet Coaster dosud ten nejlepší simulátor stavby zábavního parku.

Pokud jste někdy byli v kalifornském Disneylandu, nejspíš znáte ty takzvané „natažené“ místnosti, kterými začíná projížďka legendárním Strašidelným domem. Když vstoupíte do tohoto starého děsivého sídla od Disneyho, přivítá vás komnata bez oken, která se začne téměř neznatelně proměňovat, jakmile vás přivítá váš hostitel bez těla - začne se protahovat tak, že se původně naprosto nevinné obrazy natáhnou do hrůzostrašných výjevů a naznačí tak neradostný osud obyvatel sídla. A pak se zableskne a projížďka začne.

Tento okamžik skvěle nastoluje scénu a je plný rozkošně děsivé atmosféry, ale ve skutečnosti slouží tato sekvence jen k jednomu účelu: rozptýlit vaši pozornost, zatímco zdvižná podlaha, na které stojíte, vyjede se skřípěním a sténáním z průčelí domu (který byl postaven dávno předtím, než Disney věděl, co bude tato projížďka nakonec obnášet) do mnohem prostornější hlavní budovy, která je ukrytá za kopcem, hezky z dohledu. Je to hezké tematické řešení velmi praktického problému a také příklad úsilí, které tvůrčí pracovníci u Disneyho podstoupí, aby zajistili, že kouzlo jejich parku nikdy nikdo nezlomí.

Přesně v tomhle podle mě skví esence designu zábavního parku, a právě proto většina her z tohoto žánru v mých očích tak trochu selhávala. Hry jako Theme Park od Bullfrog a klíčová série Rollercoaster Tycoon se rozhodně snažily ukojit vrtochy nadějných lunaparkových designérů a stavitelů, ale kvůli tehdejším pochopitelným technickým limitům byly vaše výtvory - i po přechodu na kompletní 3D - stále dost abstraktní a primitivní a umožňovaly pouze velmi omezenou detailnost.

Kvůli agresivnímu či možná spíše hloupému načasování vychází souběžně s Planet Coaster i Rollercoaster Tycoon World od Atari.

Planet Coaster ale na druhou stranu obsahuje nepřeberné množství možností úprav vašeho parku. Ano, jsou zde všechny klasické prvky managementu, které od tohoto žánru očekáváte: budete stavět nové atrakce, nasazovat zaměstnance a neustále upravovat ceny, abyste se zavděčili svým vrtkavým platícím zákazníkům; ale Planet Coaster se nejvíce soustředí na to, aby vám umožnil bezkonkurenční míru kreativní kontroly, takže nenasytní hračičkové jako já konečně budou moct skloubit funkční design parku s dechberoucí úrovní atmosféry a stylovosti.

Připouštím, že na té základní rovině nepředstavuje jádro stavebních nástrojů a možností úprav v Planet Coaster nic nového - můžete navrhovat tratě atrakcí, přetvářet terén, instalovat praktické předměty jako třeba odpadkové koše, lavičky, obchůdky a pak to vše zkrášlit všemožnými ozdobnými scénickými prvky. Pokud však jde o provedení a potenciál designu, máme tu revoluci.

Sada nástrojů v Planet Coaster je příjemná, intuitivní a nesmírně mocná, takže je až směšně snadné vybudovat komplexní a bohatě detailní parky. Zdejší design po vás chce akorát to, abyste přetahovali úseky tratí a přizpůsobovali tak zatáčky, výšku a sklon, kdežto tvorba terénu je v podstatě otázkou geologického sochařství: můžete tvarovat kopce, vyhrabávat jámy a tunely, zdrsňovat hrany, vyhlazovat rohy a zvedat vodní hladinu - to vše s nesmírnou mírou přesnosti zkrátka jen tím, že budete přetahovat půdu. Stavba přitom není složitější než spojování předpřipravených částí a díky působivé škále krásně navržených stavebních bloků a scénických prvků (v moderním, pirátském, sci-fi, westernovém a pohádkovém provedení) nebude vaše tvůrčí fantazie téměř nijak omezena.

Návštěvníci parku mluví svým vlastním jazykem „planco“, který vám přijde roztomilý/otravný podle toho, jak se zrovna vyspíte.

Vodní skluzavku můžete kupříkladu vést kolem vrcholků vzrostlých hor a následně ji prohnat zamlženými jeskyněmi, kde číhají animatroničtí draci. Můžete postavit mohutné pohádkové hrady s obchody na každém patře. Můžete šikovně přecházet z tropických lagun po zaprášená města z divokého západu. Můžete se vyřádit při designu atrakcí a zvládnout jedinečnou fyziku visutých horských drah, křídlových či dřevěných atrakcí a dalších lákadel. Můžete se vyžívat v atmosférickém nasvícení pro noční provoz a pouštět z reproduktorů emotivní hudbu a příslušné zvukové efekty, abyste oživili fronty. Můžete dokonce vytvářet propracované atrakce, které se pořádně rozjedou teprve poté, co dosáhnou klíčových bodů na trati. Možnosti jsou nekonečné.

A i kdybyste postrádali ty správné sklony či dostatečnou trpělivost zaobírat se designem parku na makro úrovni, i tak můžete vybudovat nádherně vyhlížející parky pomocí předpřipravených nákresů, které máte k dispozici v dobře navrženém uživatelském rozhraní hry anebo které najdete na rozsáhlém seznamu (neuvěřitelně působivých) fanouškových kreací dostupných přes Steam Workshop. Stačí vám jen podívat se na screenshoty, abyste viděli, co všechno herní nástroje doopravdy dovedou.

Stejně patrné je to i tehdy, když se přepnete do pohledu z první osoby a začnete zkoumat svůj park ze země. Právě tady výjimečný audiovizuální design vývojářů z Frontier Development a jejich až otrocké zaměření na detail skutečně zazáří. Procházet se v pozvolném západu slunce mezi svými výtvory, naskočit na kteroukoliv z nádherně odlišných atrakcí a sledovat, jak se vaši zákazníci v euforii usmívají na svět okolo sebe, je zkrátka dokonale magické. Všechno do sebe zapadá s tak hravou přesností, že je těžké tomuto kouzlu odolat.

Pokud jde o designérské nástroje, jsou ambice a implementace Planet Coaster téměř bezchybné. Provedení managementu ale zdaleka takový dojem nedělá. Ten je totiž podivně neambiciózní, prostinký a často působí zpátečnicky, což ke skutečně přelomovému aspektu tvorby ani trochu nesedí. Významná obchodní rozhodnutí se omezují jen na úpravu ceny, správu zaměstnanců (nábor, výcvik a přiřazování určitých úkolů uklízečům, mechanikům a bavičům), rozmisťování atrakcí, výzkum a marketing - to všechno je fajn, ale rozhodně nejde o nic nového.

O část příjemně uklidňujícího soundtracku se postaral Jim Guthrie.

Správa infrastruktury je rozsáhlá tak akorát, aby vám poskytla rámec pro neustálou expanzi, ale přijde vám tak moc povědomá, až to působí trochu zastarale. Pokud jste v tomto žánru veteráni, tato simulace vás jen málokdy postaví před situaci, kterou jste nezažili a neřešili nesčetněkrát předtím. Hosté si stěžují na žízeň? Mrskněte tam stánek s pitím. Park je příliš špinavý? Najměte uklízeče a rozmístěte pár odpadkových košů. Je fronta moc nudná? Zavalte ji scénickými prvky. Je to všechno až neuspokojivě mechanické a pro experimentování s novými a zajímavými strategiemi je zde minimální prostor.

A to je problém zejména tehdy, pokud vás představa nekonečného tvůrčího řádění dostatečně neuspokojuje. Když se totiž v rámci správy parku nevěnujete zuřivému stavění, může celá hra začít působit až nepříjemně pasivně. Většina vašich interakcí s touto simulací je nevyhnutelně reaktivní, a pokud jde o správu infrastruktury, je nabídka značně omezená.

O to větší zklamání to je, když víte, že se ostatní simulace zábavních parků skutečně snaží o management, který je proaktivnější. Tak například takový Parkitect, který je nyní v early access, skutečně usiluje o spojení designu parku a obchodního managementu smysluplným způsobem a nutí vás optimalizovat rozvržení parku nejen kvůli tomu, abyste udělali dojem na své návštěvníky, ale také abyste maximalizovali efektivitu infrastruktury - pomocí cest vyhrazených pro zaměstnance se vaši dělníci můžou po parku pohybovat rychleji, případně můžete na strategická místa rozmisťovat skladiště, aby se zboží stihlo dostat do regálů dřív, než budou prázdné.

Ke cti studia Frontier slouží to, že se alespoň snaží provařený recept hry Planet Coaster trochu ozvláštnit: kromě sandboxového režimu a režimu výzev (ve kterém musíte vynalézat vlastní atrakce a vydělávat vlastní peníze) je zde ještě režim kariéry, který vás vypustí do několika různých předem postavených parků a vyzve vás, abyste v nich plnili úkoly na třech různých stupních obtížnosti. I tak působí správa parku až nepříjemně nevýrazně a to všechno navíc podtrhuje podezřelá absence několika funkcí - jako třeba počasí a zabezpečení parku, přičemž obojí by hře mohlo snadno přidat na strategické hloubce.

Mám takové podezření, že při tvorbě Planet Coaster měli vývojáři z Frontier za cíl zaujmout jakýsi postupný, dlouhodobý přístup, který fungoval tak dobře v Elite Dangerous, a pokud to tak opravdu je, těžko říct, jak to bude vypadat za pár týdnů, měsíců či let. Prozatím je však Planet Coaster složen ze dvou velmi nevyvážených polovin, a proto o vašem vztahu k této hře z největší části rozhodne váš oblíbený herní styl.

Jako simulace managementu není Planet Coaster nic moc, ale jako tvůrčí nástroj je přelomový: nádherně strhující (a děsivě jednoduchý) způsob, jak ve hře strávit celé hodiny najednou. Pokud vás design zábavního parku zajímá alespoň trochu anebo pokud vás láká představa toho, že budete moct uspokojit všechny své fantastické architektonické rozmary (i kdyby to znamenalo jen naskládat pár kamenů určitým způsobem), pak si Planet Coaster nejspíš zamilujete. Pro účetní a zástupce středního managementu to nejspíš ten nejúžasnější simulátor zábavního parku nebude, ale pro snílky, hračičky a nadějné vizionáře na trhu opravdu nic lepšího není.

Planet Coaster

PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S, PC