RECENZE Injustice 2

Boží paprsky.

VERDIKT: Navzdory pár obtížím se systémem výbavy a bednami s kořistí nabízí Injustice 2 obrovskou porci zábavy a posouvá bojovky vpřed.

Než se pustíte do boje s jiným hráčem, Injustice 2 vám sdělí, jaké máte proti němu šanci na výhru. Není to zrovna věc, kterou byste před hodnoceným online zápasem chtěli vidět. „Máte čtyřprocentní šanci na výhru," říká mi hra často. No kruci. To je trochu ztracená varta, ne? A pak si pomyslím, že je to od vývojářů z NetherRealm vlastně docela zajímavý počin - jeden z mnoha, které v této masivní bojovce najdete.

Na Injustice 2 se mi především líbí, že usilovně přemýšlí o tom, jak by se měla bojovka hrát na ovladači. Akční tlačítka slouží pro provádění tří základních úderů (lehký, střední a silný) a pro schopnost postavy. Tyto schopnosti jsou u každé postavy jiné. Batman přivolá pár netopýrů, které si může nastavit jako obranný roj anebo vypálit jako naváděné střely. Harley Quinn může na nepřátele poslat hladové hyeny. Swamp Thing ze země vyvolá Abigail's Garden. Každý protivník, který se do ní chytí, nemůže skákat ani uskakovat. Tyto schopnosti jsou cool a v boji vám opravdu přijdou vhod.

To nejchytřejší tlačítko je ale tlačítko pro používání super ukazatele. Tohle tlačítko zbožňuju! Stejně jako EX ve Street Fighter, vylepšuje tento ukazatel speciální chvaty. Ale na rozdíl od Street Fighter musíte v Injustice 2 stisknout tlačítko super ukazatele ihned po zadání speciálního chvatu, takže jeho použití je o něco snazší. A posílené speciální chvaty v Injustice 2 většinou skýtají prodlouženou příležitost pro kombo. Je to zjednodušený systém, který v podstatě znamená: „stiskem tlačítka super ukazatele spustíte velké kombo" - a funguje to stejně pro všech 29 postav.

Když v zápase provedete první úder, naplníte si jeden dílek ukazatele.

Super ukazatel v Injustice 2 také slouží k řadě nových herních mechanizmů. A právě tady hra ukáže, co doopravdy umí. Když dvakrát ťuknete doleva a stisknete pravou spoušť, anebo dvakrát ťuknete doprava a stisknete pravou spoušť, uděláte něco, čemu se říká „bounce cancel". Tento úkon můžete zakomponovat do většiny kombo řetězců ve hře a vašeho protivníka následně čeká chvat, který ho udrží ve vzduchu a způsobí mu velké zranění. Bounce cancel vám ale vyčerpá dva dílky ukazatele, takže ho nemůžete ho používat pořád.

Ve hře existují tři rychlé úniky, z nichž každý používá tlačítko super ukazatele. Když vás soupeř drží ve vzduchu, můžete za dva dílky super ukazatele provést vzdušný únik. Ten je naprosto klíčový, protože v Injustice 2 pochází velká část poškození právě z komb, které vás drží ve vzduchu. Také můžete utratit jeden dílek a utéct pomocí bloku, díky čemuž můžete přerušit zablokované kombo a svého soupeře odstrčit. Je to neuvěřitelně užitečný chvat, když na vás protivník vyvíjí tlak.

Ze všeho nejužitečnější je ale únik pomocí kotoulu. Dopředu, dopředu a pravá spoušť spálí jeden dílek super ukazatele a provede téměř neporazitelný únik. Ale já ho používám spíš pro to, abych se rychle dostal k těm postavám, které využívají otravné taktiky, díky nimž si vás drží od těla - např. Deadshot, Dr. Fate a Harley Quinn. Injustice 2 už takhle působí jako zónovací bojová hra, jelikož několik postav dokáže pálit jeden projektil za druhým z opačného konce obrazovky (třeba takový Deadshot umí jen jeden!). Vzhledem k přítomnosti super ukazatele by nikoho nemělo překvapit, že se na něj Injustice 2 velmi soustředí. V téhle hře si neustále dávám pozor, kolik dílků mám - rozhodně víc než v ostatních bojovkách, které hraju - protože se od něj odvíjí velká část klíčových chvatů a technik.

Když budete Clash používat správně, může to být užitečný odvetný mechanizmus.

Tak například mechanizmus zvaný Clash. Když už jedete na svůj druhý ukazatel života, můžete přerušit kombo a provést Clash. To se obě postavy střetnou - a zároveň se trochu pozurážejí - aby si super ukazatel porovnaly. Pokud použijete víc dílků ukazatele než váš soupeř, střet vyhrajete a buď způsobíte poškození, anebo si obnovíte zdraví. Zní to docela prostě, ale ten strategický prvek spočívá v tom, že musíte vědět, kdy si během tohoto střetu máte nechat ublížit a šetřit si ukazatel na později. Dokonce můžete soupeře oklamat a zahájit Clash, který nemáte v úmyslu vyhrát - donutíte ho tak svůj ukazatel spotřebovat. Je to překvapivě taktická záležitost.

Díky všem těmto super chvatům dohromady působí Injustice 2 jako bojovka, která se vám snaží pomoct. Drtí vás neustálý tlak? Unikněte pomocí bloku. Schytáváte jeden projektil za druhým? Unikněte pomocí kotoulu. Je důležité pamatovat si to, že všechny tyto možnosti vyžadují super ukazatel, ten nejvzácnější zdroj ze všech. Svůj super silný útok, který spotřebovává celý ukazatel, používám jen zřídka - až tak užitečný dokáže být v této hře každý dílek sám o sobě. Je samozřejmé, že někteří hráči se nebudou chtít zapojit do soutěžní části Injustice 2, což je pochopitelné vzhledem k tomu, jak brutální dokáže být hraní online proti ostatním hráčům. Tato hra naštěstí dokáže nabídnout velké množství obsahu i těm, kteří si to radši budou rozdávat s počítačem. NetherRealm totiž opět dokázali, že jsou nejlepší v oboru, pokud jde o to hlavní: o obsah.

Příběhový režim je mimořádně úchvatný. Toto zábavné dobrodružství, které vydrží asi tak pět hodin, navazuje na akci v okamžiku, kdy je Superman za mřížemi a jeho seskupení jménem Regime v troskách. Ale Brainiacova invaze donutí Batmana zvážit nemyslitelné: osvobodit Supermana, aby mohl pomoct se záchranou Země. Podle očekávání se do toho vloží v podstatě všichni superhrdinové a nakonec si všichni navzájem rozkopou zadky na maděru. Konflikt Batman vs. Superman je v této chvíli už okoukaný a stejně jako v případě filmu by dialogům v Injustice 2 prospělo trochu víc vtipu, ale zápletka se rozjela i tak a já se vůbec nenudil.

Na příběhovém režimu v Injustice 2 je co obdivovat i po technické stránce. Budete moct hrát za většinu postav, motion capture je solidní a akční choreografie ji místy fantastická. Dabing je také konzistentně skvělý. Kevin Conroy si zopakoval svou odvěkou roli Batmana a odvedl dobrý výkon. Alan Tudyk si s hláškujícím Green Arrowem užil spoustu legrace a Jeffrey Combs, koho fanoušci Star Treku budou znát jako otravného Weyouna z Deep Space Nine, je v roli nonšalantního záporáka Brainiaca úžasný.

V Injustice 2 najdeme jedny z těch nejlepších tváří postav na poli bojovek.

Co se týče grafiky, Injustice 2 představuje značný krok kupředu od Injustice: Gods Among Us z roku 2013, kteroužto hru omezovala předchozí generace konzolí. Některé arény, jako třeba Kahndaq, jsou až dechberoucí. A detaily postav jsou bezkonkurenční. Vývojáři z NetherRealm vytvořili působivě realistický vizuál, který vystihuje onen zarputilý a nekompromisní styl současného univerza DC, ale to neznamená, že by hra neměla žádný šmrnc.

Vývojáři to často schytávají kvůli animaci postav, ale našli si alternativní oblasti, kde mohou excelovat. Líbí se mi, jak na sebe postavy dorážejí v menu. Líbí se mi, jak Harley Quinn vítězoslavně kráčí pryč, zatímco za sebe odhazuje dynamit. Líbí se mi Flashova super rychlá smršť pěstí poté, co tyto údery provede. Líbí se mi ta spousta chapadel Swamp Thing, které vystupují z jeho slizovité postavy. A líbí se mi Supergirl a její Walking Heat Vision, což je speciální chvat, kdy se skutečná hvězda Injustice 2 hrozivě vrhne kupředu a z očí vystřeluje červené laserové paprsky.

Ale nejvíc vynikají ty tváře. Pokud jde o animace mimiky, NetherRealm se v Injustice 2 opravdu překonali. V podstatě všechny postavy se na svou roli hodí, mají realistické výrazy a manýry a věrohodně kývají hlavou. Oči jsou také dokonalé. Supergirl, Brainiac, Harley Quinn a Black Canary jsou z celé party nejlepší. Jen jedna věc: nemůžu si pomoct, ale v Batmanovi pořád vidím Rosse z Přátel, což mi ten zážitek dost kazí.

Po dohrání příběhu budou moct ti, kteří dávají přednost režimům pro jednoho hráče, pokračovat v Multiverse. Jedná se o pravidelně aktualizovanou sérii výzev různé obtížnosti, která do receptu přihazuje zvláštní modifikátory. Může to být občasně elektrifikovaná podlaha, která zraňuje obě postavy, a tak podobně. Multiverse je hezký nápad a já oceňuji ten pokus o vytvoření jakéhosi portálu na motivy DC, ke kterému se budete rádi den za dnem vracet, ale mě osobně k hraní motivuje spíš vyhlídka na lepší kořist než potenciální zábava.

Obrovské množství výbavy, která mění statistiky - vše je seřazené podle stupně vzácnosti.

A když už jsme narazili na kořist: Systém výbavy v Injustice 2, o kterém se hojně diskutovalo, vám umožní vybavit se různými částmi zbroje a oblečení, díky kterým vaše postava nejenže vypadá jinak, ale je i silnější. Vybavení vám může posílit jednu ze čtyř základních statistik: sílu, schopnost, obranu a zdraví. Některé z těch silnějších předmětů mají augmentace, jež například zvyšují množství poškození, které způsobíte za určitých okolností. Jsou zde i sadové bonusy a vy se můžete vybavit schopnostmi, které spouštění nějaký efekt, takže například váš speciální chvat bude fungovat jinak.

Systém vybavení v Injustice 2 obsahuje pár příjemných věcí. Velmi se mi zamlouvá možnost úpravy mých oblíbených postav pomocí různých obleků - některé z epických sad vypadají skvostně. Ale statistiky v bojovce? To už tady bylo, že ano, jmenovitě systém drahokamů ve Street Fighter x Tekken - a sami víte, jak to dopadlo.

Injustice 2 se však může spolehnout na něco, čemu se říká soutěžní režim. V tomto nepříliš šikovném systému se oba hráči musí po výběru postav chvatně domluvit na řadě pravidel. Jedním z parametrů je možnost povolit či zakázat statistiky z výbavy. Věc se má tak, že oba hráči musí s daným rozhodnutím jednomyslně souhlasit, aby platilo. Pokud oba hráči chtějí něco jiného, Injustice 2 se vrátí k výchozímu nastavení: statistiky z výbavy jsou povolené. Ve většině zápasů jsem zažil, že hráči nechávají statistiky z výbavy zapnuté. Komunita je očividně pro.

Je rok 2017, takže v Injustice 2 samozřejmě nemohou chybět bedny s kořistí.

To, jakou kořist získáte z beden, do jisté míry určuje generátor náhodných čísel. Hra je velmi štědrá a rozdává spoustu Mother Boxes, jak se jim říká. Po dohrání příběhu jsem jich měl na „dekódování" spoustu. A pokud chcete víc náhodné kořisti, můžete si jich koupit ještě víc za herní kredity. Ale celá tahle záležitost působí trochu frustrujícím dojmem. Většinu času jsem prostě nedostal předmět pro těch pár postav, za které hraju. Nohy Green Arrowa? Díky za nic. Paže Black Canary? Prodat za kredity!

Bedny s kořistí vyvolávají strach z obávaných mikrotransakcí, ale Mother Boxes si za reálné peníze kupovat nemůžete, což alespoň dokazuje určitou zdrženlivost ze strany analytiků z Warner Bros. Za své těžce vydřené peníze si ale můžete kupovat Source Crystals. Tuto virtuální měnu můžete používat pouze na nákup kosmetických předmětů, premiérových skinů postav a barevné odstíny. Takže vlastně nikdy nemáte pocit, že vás překonal někdo s lepší výbavou, protože má mnohem víc peněz než vy. Ale občas si připadáte, že vás s lepší výbavou může překonat někdo, kdo má víc času - a štěstí - než vy.

Ve hře je pořád co dělat, vypadá odpovídajícím způsobem a nové bojové mechanizmy plní svůj účel, aniž by hru nějak komplikovaly. Injustice 2 je také hra, u které velmi oceňuji milé detaily. Líbí se mi, že NetherRealm do seznamu pohybů začlenili rámcová data. Líbí se mi výuky pro konkrétní postavy.

Líbí se mi turnajový režim, ve kterém můžete bojovat offline bez jakéhokoliv pokroku či odměn. Líbí se mi, jak přehnané jsou super chvaty a přechody mezi arénami. A líbí se mi, že oči postav vypadají, jako že se dívají tím správným směrem. Zkrátka a dobře, Injustice 2 je kompletní bojovka a já doufám, že si toho ostatní vývojáři z tohoto žánru všimnou.