RECENZE WipEout Omega Collection

Vrací se futuristické závody vznášedel.

VERDIKT: Perfektní kolekce s výtečnou grafikou i hudbou a tunou obsahu k tomu.

WipEout od mých oblíbených Psygnosis je značka, která provází všechny PlayStation konzole od jedničky po čtyřku. Jubilejním desátým plnotučným titulem od prvotiny z roku 1995 je nový WipEout: Omega Collection, což ovšem není zbrusu nový díl, nýbrž vylepšená kolekce posledních tří her. WipEout HD s datadiskem HD Fury sice pro převod na PS4 pochází z PlayStation 3, ale jednalo se opět o reedici dvojice wipeoutů z konzole PSP: Pure a Pulse. Třetí do počtu, WipEout 2048 pak původně vyšel před pěti lety na Vitu.

Vlastně všechny Wipeouty jsou kvalitní a zábavné hry, ten koncept super rychlých závodů futuristických vznášedel v úzkém korýtku prostě nestárne a tak nebylo třeba nijak velkých zásahů do her, které v podstatě samy o sobě skvěle fungují. Že není slabých dílů, dokazuje i tato nová kompilace, jíž klidně uvěříte, že se jedná o zbrusu nové hry dělané na míru PS4. Grafika vždy ve wipeoutech excelovala a ani u novinky tomu není jinak. Když pominu 4K rozlišení na PS4 Pro, tak i na obyčejné PS4 hra vypadá naprosto znamenitě a zcela plynule se hýbá při trvalých 60 snímcích za vteřinu.

Díky vysokému snímkování je dojem z rychlosti asi nejlepší v sérii a superlativy si zaslouží i opět hutná elektronická hudba, nyní obsahující 28 licencovaných skladeb. V závodních hrách vždy hudbu při jízdě vypínám, protože mě otravuje, ale zde by to byl nebetyčný hřích, protože zvuky motorů jsou stejně tradičně velmi umírněné, aby tu hudba hrála svoji hlavní partii. Snad jedinou velkou výtku směřuji na chybějící opakovačky, kterých je fakt škoda, protože kochačka na krasojízdu za doprovodu festovní muziky by rozhodně bodla!

Tři samostatné hry samozřejmě nabízejí obrovskou porci obsahu, což je asi hlavní výhoda celé kompilace, protože ji prostě jen tak nedohrajete. Tratí je celkem 26, navíc s možností zrcadlového gardu, přičemž je rozmanitost zaručena. Jednou jedete za sluníčka, jindy za doprovodu nočních neonů, některé tratě jsou jednoduché, jiné hodně točité a občas se najdou i dvě různé větve. Závodních vznášedel je celkově dokonce 88, z toho 46 unikátních, rozdělených do kvarteta výkonnostních tříd. Lokace jsou vždy uzavřené okruhy, dlouhé zpravidla mezi 4,5 až 13 km na jedno kolo a v těchto arénách si skoro neslyšně drandíte v antigravitačních drahách rychlostí od 450 km/h výše.

Jakkoli je trvalá rychlost bez urychlovačů naprosto v pohodě kočírovatelná, jakmile přesednete do nejvyšších tříd či najedete na několik zrychlovacích pásů na vozovce, už je řízení mezi rozmazanými krajnicemi citelně obtížnější. Jakékoli štrejchnutí mantinelu vás citelně zpomalí, ale vynikající službu dělá pilotní asistence, takový malinkatý autopilot, jenž skoro neviditelně vaše vozidlo jemně nasměruje do zatáčky v okamžicích, kdy už to svými pomalými reflexy nestihnete. Díky autopilotovi si hru užijí i méně šikovní hráči, případně snáze udělají dobrý výsledek v závodě a nemusí se nutně učit každou trať nazpaměť. Zkušenější mohou použít aerodynamické brzdy na každé straně vznášedla, každopádně v obou případech platí, že ovládání je takřka pro kohokoli velmi příjemné a citlivé akorát.

Zub času již malinko hlodá v počtu závodníků na trati, přece jenom osmička participujících už dnes není žádné závratné číslo. Přitom snad jediný aktuální konkurent, Formula Fusion také od bývalých tvůrců WipEout série, má jako nově vyvinutá hra drobně vyšší počet 12 závodníků + 10 hráčů v multiplayeru, zatímco WipEout kolekce v online 8. Jenže WipEout má jinak všeho více: tratí, vozidel i herních režimů a parádně fungující splitscreen k tomu! Každá hra má vlastní kariéru pro jednoho hráče s postupným odemykáním dalších a dalších závodů, stejně jako obří náruč vedlejších podniků a jízd, kterých je tu osmero druhů.

Cover image for YouTube video

Jsou tu rovnou dvě časovky i se stínovým vozidlem, klasický rychlý závod se třemi obtížnostními stupínky umělých protivníků, ale i složitější podniky, jako eliminační závod, kdy nevypadává poslední v každém kole, nýbrž dostáváte body za ničení a poškozování ostatních vozidel. Další dvě varianty zónových závodů konstantně každý nový úsek trati automaticky zrychlují vaše vznášedlo a vaším cílem je záhy v šílené rychlosti prokličkovat co nejdále a nerozflákat se přitom o mantinely korýtka.

Vše si navíc můžete ztížit krasojízdou mezi minami, případně si jednotlivé závody zřetězit do turnaje. Vaše výkony se zapisují a porovnávají v online žebříčcích, přičemž chybějící opakovačky drobně nahrazuje fotografický režim, v němž se dají pořizovat pěkné momentky jak při jízdě, tak následně i v cíli.

Díky srocení tří her do jednoho balíku je staronový WipEout obrovsky variabilní a rozmanitý na každém kroku. Málokdy se na dlouho a dobře zabavíte mimo kariéru či kampaň, ale zdejší RaceBox je plný různých závodů sám o sobě a k tomu máte nejen zmíněný splitscreen, ale i online závody taktéž pro osmičku hráčů a možnost povolit zbraně a powerupy, takže závodního povyražení má WipEout jako žádná jiná závodní hra.

I podesáté je tedy značka WipEout ve vynikající kondici, kdy za nižší cenu (949 Kč) dostanete obří porci obsahu pro jednoho i více hráčů skrze tři výtečné hry, které vadí snad pouze tím, že už jsme je všechny kdysi hráli.