RECENZE Horizon Zero Dawn: The Frozen Wilds

Aloy na sněhu.

Zima, sníh a led jsou hlavními průvodci dalšího Aloyna výborného putování.

Když na začátku tohoto roku vyšel Horizon Zero Down, bylo to docela velké a hlavně příjemné překvapení. Amsterdamští Guerrilla Games se totiž do té doby věnovali výhradně své temné střílečkové sérii Killzone, když tedy nepočítám jejich zpackanou prvotinu Shellshock: Nam '67, kterou před třinácti lety splácali pro Eidos. Horizon Zero Down, jako zbrusu nová exkluzivní značka PS4, byl jejich prvním počinem s otevřeným světem a jak určitě sami víte, dopadl skvěle. Je to zatím ta nejlepší hra studia? Myslím, že určitě. Kvetoucí kytice se ale musí dobře zalévat, takže tu již po devíti měsících máme první a asi i poslední datadisk s podtitulem Frozen Wilds, pro který si připravte necelých 10 GB na disku vaší PS4.

Abyste si Frozen Wilds mohli zahrát, nutně musíte vlastnit původní Horizon Zero Down, případně si jej dokoupit. Pro hraní nového datadisku totiž potřebujete i originál, protože přídavek využívá původních souborů hry a plně se do ní integruje. Což znamená, že se Frozen Wilds spouští přímo z hlavního menu Zero Down, používá jeho stejný engine Decima a také nabízí stejný počet šesti obtížností. Frozen Wilds trochu neočekávaně nepokračuje po konci původního dobrodružství, nýbrž ho rozšiřuje zase jiným směrem. Datadisk navazuje na originální děj zhruba v půlce až ze začátku třetí třetiny, aby důkladně vyplnil příběhové mezery prvního dějství Horizon Zero Down.

K původní „jarní" a rozkvetlé mapě datadisk přidává další, tentokrát již plně zimní, sněhové a ledové kraje, jež originální prostředí prakticky zdvojnásobují. Jenže tyto divoké a chladné končiny, kde jen málokdy nesněží, terorizují podstatně hrozivější robotická zvířata, než tomu bylo v domově hlavní hrdinky Aloy. A tak zdejší kmen otrlých Banuků bere zavděk pomocí proslulé lovkyně Aloy, která chce přijít na kloub tomu, co za velmi agresivními a nebezpečnými strojovnami stojí. Obecně je hraní datadisku takřka na 100% shodné se zážitkem ze staršího dějství, jen si nově dosaďte jiné prostředí a několik dalších robotických nepřátel. Příběh není vůbec špatný, ale oproti předchůdci je jaksi více rozdrobený do myriád hlavních a vedlejších úkolů, tvořících křoví původní hře, kterou určitě nedokážou překonat.

Cover image for YouTube videoHorizon Zero Dawn: The Frozen Wilds - Paris Games Week Trailer | PS4

Navíc je ke konci jasně patrné, že mnoho otázek zůstalo bez odpovědi a dobrodružství není plně uzavřeno, jak jsme si asi přáli. Za 549 Kč (494 Kč s účtem PS Plus) tak dostanete znovu docela velkou porci putování výhradně pro jednoho hráče, která vám zabere kolem 12-15 hodin, což myslím, vzhledem k ceně, není špatná nabídka. Hra samozřejmě vypadá opět naprosto nádherně a čerstvé ledové světy k Horizonu krásně sedí, byť svěží rozkvetlá krajina v Zero Down je samozřejmě barevnější a teplejší. Ostatně nové kraje již nejsou tak rozmanité jako Aloyna původní domovina, přetékající skalkami těch nejkrásnějších botanických zahrad.

Jak jsem předeslal, po stránce hratelnosti se mnoho měnit vlastně nemuselo, a ostatně se ani nezměnilo. Znovu tak putujete širokou krajinou, svědomitě sbíráte užitečnou flóru, která je i pod sněhem občas viditelná, a lovíte staré známé i nové nepřátelské stroje jako zdroj cenného šrotu. Takže jednoduše řečeno, pokud vám původní hra Zero Down sedla, skvěle se budete bavit i u nového datadisku. Přitom těch velkých novinek je minimum, což ale vůbec nevadí. Do hry přibyl nový strom dovedností, zaměřený na efektivnější putování a sběr, o pěti nových druzích nepřátel již padla řeč, a nesmím zapomenout ani na několik zbrusu nových zbraní, které vám do mnohdy náročnějších soubojů než v Zero Down citelně pomohou.

Zřejmě není náhoda, že vydání Frozen Wilds, jako atraktivní PS4 exkluzivity, v Sony nasměrovali na úterý 7. listopadu, což je mimo jiné datum spuštění prodejů konkurenční výkonné konzole Xbox One X. Patrně trochu otupit zájem a připomenout se exkluzivitou, když Microsoft v tomto směru není moc silný v kramflecích? Možná, ale jedno je znovu jisté. I druhé a menší dobrodružství statečné Aloy v jejím boji a cestě za tajemstvím minulosti lidí a robotických strojů, je znovu velmi příjemná akční jízda, která je povinností minimálně pro ty z vás, jež radostně utrácejí dlouhé hodiny svého života v původním titulu Zero Down.

Horizon: Zero Dawn

PS4, PC