RECENZE Frantics CZ

Bláznivé minihry s přáteli.

VERDIKT: Soubor miniher s nádechem černého humoru se prostě povedl. Ideální oddychovka s rodinou nebo návštěvami, navíc s českým dabingem.

PlayLink na PS4 mě zatím vcelku míjel (ač tu byla třeba Hidden Agenda i s českým dabingem) a až s Frantics jsem si vyzkoušel, že tyto casual párty hry pro lokální multiplayer nejsou vůbec špatným nápadem, jak se zabavit s kamarády nebo i vlastní rodinou. Systém PlayLink řeší velmi elegantně problém, kde vzít gamepady třeba až pro čtyři lidi k jedné konzoli. Vtip je v tom, že potřebujete gamepad pouze jeden a to na spuštění hry z dashboardu - vše ostatní se už posléze odehrává prostřednictvím chytrých mobilních telefonů, které má dnes doslova každý a je jedno, jestli v něm máte Android nebo iOS. Potřebujete si akorát stáhnout příslušnou aplikaci (každá hra má svojí vlastní) a být připojeni přes Wi-Fi do stejné sítě, ve které se nachází i váš Playstation 4.

Aplikace v telefonu vás vtlačí do spuštěné hry, v rychlosti si vytvoříte herní profil, uděláte si selfíčko a už můžete začít. Frantics je balíčkem vtipných miniher, jenž sází na humor a přímo vybízí k tomu, aby si hráči během jednotlivých disciplín dělali navzájem naschvály. Ovládání funguje díky vestavěnému gyroskopu a akcelerometru, takže své postavičky směrujete nakláněním telefonu ve svém zápěstí. Občas je potřeba na displeji pomačkat virtuální tlačítka pro skoky nebo speciální akce, ale je to všechno tak jednoduché, že to zvládne i pětileté dítě.

Nejlepší je, pokud se před obrazovkou sejdou tři nebo ještě lépe čtyři lidé. Při jednom či dvou hráčích se sice dá také hrát, protože systém přihodí do hry ještě dva nebo tři umělou inteligencí řízené hráče, aby byl tým kompletní, ale už to není úplně ono. Miniher je celkem čtrnáct. Jsou zábavné a přitom velmi jednoduché na naučení, což je ideální.

Na výběr jsou celkem tři herní režimy. V tom prvním si můžete hrát jednotlivé minihry, což je fajn pokud se chcete seznámit s kompletním obsahem Frantics nebo prostě jen potrénovat. Dále si můžete vybrat předem připravené balíčky turnajů (mají vždy nějaké zaměření) nebo se necháte překvapit a zvolíte moderovanou soutěž s náhodným mixem disciplín, kterou vás provede hlavní postava hry v podobě Lišáka (pokud jste někdy na PS3 hráli třeba Buzz!, tak je to přesně ten samý styl „moderování" plus slušná palba vtipných hlášek a poznámek).

Z disciplín, které mi utkvěly v paměti, můžu zmínit například Židlozávody (curling na kolečkových židlích), Padákování (postavičky soutěží o to, kdo otevře jako poslední padák a zároveň se nerozmázne o zem), Překážkový běh, Zběsilá rallye, Tour de Frantics, Koblihobraní apod. Prakticky všechny disciplíny mají jedno společné - musíte někam doběhnout/dojet/doletět první, něčeho nasbírat nejvíce nebo naopak zůstat poslední na nohách. Pak získáváte dílčí vítězství (korunu), což se hodí pro finálové kolo, kde se rozhoduje o celkovém vítězi turnaje.

Během zápolení nejvíce vyniká kouzlo skupinové hry. Postavičky se můžou během zápolení různě atakovat navzájem. Když třeba běžíte překážkový běh, tak proč někomu neskočit na záda nebo do někoho nedrcnout z boku, aby se rozplácl o pevnou stěnu apod. Hráči, kteří při disciplíně vypadnou, jsou sice z daného kola venku, ale mají možnost prostřednictvím svého telefonu dále škodit ostatním spoluhráčům například instantním zmrazením postavičky vybraného protihráče.

Peckou je i Lišáková tajná mise. Během přestávky mezi koly nám Lišák prozvonil jeden z telefonů a hráči na druhém konci poslal textovku s úkolem a případnou odměnu. Jak jsem se později dozvěděl, onen šťastlivec měl za úkol mě v následující disciplíně nechat vyhrát a když se mu to podařilo zařídit, vítězná koruna nakonec nepřipadla nejen mně ale i tomu, kdo prováděl tajnou misi.

Vzájemné podrazy jsou zde vůbec častým jevem. Důkazem toho je možnost v některých kolech pokládat ostatním hráčům smrtící nástrahy (opět skrytě přes displej mobilu), do kterých se ostatní posléze nevědomky chytají. Někdy tedy k výhře nestačí být jen nejšikovnější, ale chce to i pořádnou dávku štěstí.

Asi největším překvapením Frantics je česká lokalizace a to včetně dabingu, což u hry tohoto rozsahu působí trochu jako zjevení. Lišák tedy na vás promlouvá českým hlasem a vysvětluje pravidla jednotlivých miniher, což zásadně pomáhá v rychlém pochopení jejich smyslu. Takže hra má svižný spád i když jí hrajete úplně poprvé a nejste si jistí, co a jak přesně dělat.

Cena za digitální verzi na PSN je sice 541,- Kč, ale krabicovku u nás seženete běžně o více než 100,- Kč levněji, což zní ještě zajímavěji. Pokud tedy máte doma s kým hrát, určitě do Frantics běžte, nebudete litovat.