Alan Wake přídavky

Další kapitoly The Writer a The Signal.

I několik měsíců po zážitku z původního Alan Wake (recenze) zůstávají dojmy z prožité noční můry stejně živé, jako tu první noc. Podmanivá atmosféra, napínavý příběh, charismatické postavy, nádherná melancholická hudba, sbírka skvělých písní jako z jukeboxu v Twin Peaks a intenzivní hratelnost, střídající napětí s divokou akcí - to se prostě jen tak nezapomíná. Přesto jsem byl k prvnímu stahovatelnému přídavku poměrně skeptický - možná to je špatnou zkušeností s extrémně krátkým DLC pro jinou podobnou hru (Heavy Rain) nebo obavou z toho, že na silně uzavřený příběh z původní hry nepůjde dost dobře navázat a Signál tak bude pouze jakousi sbírkou uměle splácaných akčních pasáží. Naštěstí se ale všechny mé obavy ukázaly být liché. Tvůrci dokázali stvořit plnohodnotnou dvouhodinovou kapitolu, která dosahuje identických kvalit, jako ty z původní hry.

Alan Wake: The Signal

Signál byl první ze dvou stahovatelných kapitol, kterou si můžete za 560 Microsoft Points stáhnout z Xbox Live a do níž se můžete okamžitě pustit i v případě, že ještě nemáte dohranou původní hru. To bych ovšem nedoporučoval, protože jde skutečně o plnohodnotnou sedmou kapitolu, jejíž úvodní filmový sestřih "viděli jste minule" obsahuje shrnutí finále původní hry. Stejně tak doporučuji nepokračovat ve čtení tohoto textu, jelikož i při maximální snaze o neurčitost se nyní musím na události z finále hry odkázat.

Nuže, pokud jste hru dohráli, pak víte, že Alan na konci zůstal na jistém "temném místě". Přesně v tom okamžiku Signál začíná a odhaluje tak, co se pod hladinou dále dělo a jak se Alan pokouší najít cestu zpátky, pryč ze zajetí temnoty. Ačkoliv hra začíná za denního světla, od samotného začátku je zřejmé, že tohle není realita a vše je přízračně deformováno. Alan se vlastně pohybuje světem duchů, kde se nemůže dost dobře spolehnout na rozednění nebo pomoc od jiných lidí. Samozřejmě kromě přízračného (mrtvého) "potápěče" Thomase Zanea. Originálním způsobem se zde objeví také sidekick Barry, ale přímou pomoc rozhodně nečekejte. Signál je noční můra, kterou musíte přežít vlastními silami.

Hlavním tématem a překvapením signálu ovšem není Alanova cesta, nýbrž jeho hlavní protivník. Ačkoliv během postupu epizodou budete samozřejmě bojovat s tradičními zástupy duchů a oživlých předmětů, v pozadí bude pořád váš úhlavní nepřítel a zdroj všech vašich útrap. Až se k němu konečně propracujete, budete pravděpodobně docela překvapeni - nehledě na jeho značně originální podobu během finálního "boss" souboje.

Až závěrečnou bitvu dobojujete, pravděpodobně se zamyslíte a dojde vám, že už od úplného začátku kapitoly tam bylo plno nepřímých náznaků i událostí, do jejichž skládačky pointa dokonale zapadá. A přesně takhle má být dobré vyprávění vystavěno, aby si člověk na konci řekl "no jasně, vždyť jsem to měl celou dobu před očima, ale tak rafinovaně skryté". Navíc se tam příjemně otevírá cesta k slíbenému druhému (zřejmě závěrečnému) stažitelnému přídavku "The Writter".

Než ale k působivému závěru Signálu dojdete, čeká vás samozřejmě plno střílení, utíkání a zkoumání prostředí - přesně v duchu původní hry. Dávkování je samozřejmě intenzivnější - prakticky hned na začátku dostanete svítilnu i pistoli a už se na vás vrhne první vlna nepřátel. Pak se ovšem dostanete do lesa, kde vám dojde munice a musíte adrenalinově utíkat před přesilou. Následuje průchod do jiného prostředí, lepší svítilna, brokovnice a další vlna nepřátel. A tak dále...

Tvůrci dokázali do dvou hodin nacpat dobrou desítku prostředí a bitev, včetně vozidel a jedné naprosto vynikající pasáže mezi stovkami poblikávajících sloupů pouličního osvětlení, která je vizuálně báječná a její divokou hratelnost jen tak nezapomenete. Obtížnost se přitom pohybuje na hraně pokročilejších pasáží původní hry.

V té koncentraci hratelných segmentů ale nechybí ani plno dialogových sekvencí, včetně nepostradatelného monologu hlavního hrdiny, ale také několika pěkných vzpomínkových pasáží či filmečků. Zkrátka a dobře, s ohledem na nízkou cenu a relativní krátkost se tvůrcům podařilo nacpat do Signálu maximální množství obsahu, přičemž vše udrželi pěkně strukturované a nepřeplácané. Navíc rozšířili mytologii a příběh originálu zajímavým způsobem, bez jakékoliv křeče nebo umělého nastavování. Signál také těží ze zkušeností vývojářského týmu, takže se zde nenadějete žádné z těch technicky problematických pasáží původní hry, kde příliš viditelně klesal framerate. Na druhou stranu, pokud vám na původní hře vadilo například ovládání, nemůžete zde počítat s nápravou.

Pokud vezmeme při hodnocení v potaz nízkou cenu přídavku, nezbývá než uznat, že jde o vzorové dílo v rámci příběhových her pro jednoho hráče. Zápletka přirozeně navazuje na původní hru a během dvou hodin stihnete vystřídat spoustu prostředí, zbraní a nepřátel, aniž by to působilo jakkoliv křečovitě nebo nesmyslně, to vše v doprovodu kvalitní příběhové složky. Vrcholem skvělého zážitku je kvalitní pointa. Fanoušci originálu dostanou v Signálu přesně to, co měli rádi na původní hře. Na další stránce si povíme, zda se to samé povedlo také v závěrečné kapitole příběhu jménem The Writer....

Alan Wake

Xbox 360, PC

Alan Wake: The Signal