Recenze Alan Wake: American Nightmare

I v menším balení a v Arizoně se skrývá výborná atmosféra.

V Remedy teď mají opravdové žně. Protlačili si čerstvou PC verzi Alana Wakea (videorecenze, u nás bude v češtině) a navíc ještě vydali další menší hru ze stejného světa spisovatelových nočních můr, která ale na originální příběh navazuje jen okrajově jako vedlejší spinoff. To, aby si tuto digitálně šířenou odbočku mohl zahrát i ten, kdo prvního Alana ještě nehrál.

Spisovatel je nyní chycen ve svém vlastním světě novel, které píše pro televizní pořad Night Springs (stejně se jmenuje i oblast hry) a musí znovu bojovat na pomezí světla a temnoty, aby se dokázal vrátit a narovnat reálné kontury našeho světa. A to všechno v zbrusu novém prostředí amerického jihozápadu někde v Arizoně, jenž svoji pouštní vyprahlostí nahrazuje hustě lesnatý severozápad původní hry.

Řekl bych, že nové a prašnější lokace k druhému dobrodružství zmateného pisálka znovu skvěle sedí, však ta nová místa, jako temná jezera, motel, motorest, observatoř, nebo opuštěné nádraží, nabízí znovu v měsíčním svitu takovou dávku řádně napínavé atmosféry, že vám budou zuby drkotat ještě po dohrání. Jasně, ze hry je cítit větší důraz na akci, souboje a přestřelky, opět za hlavního využití nerozlučného dua baterky a střelné zbraně. To dostalo přednost před obsáhlejším vyprávěním příběhu, který je nyní trochu jednodušší a díky opakovaným návštěvám stejných lokací i více stereotypní.

To se ovšem dalo čekat a mne to ani moc nevadilo, nicméně jako survival horor už Americkou noční můru titulovat moc nelze, to spíše inklinuje k hororově laděné akční hře. Jediné, co bych v tomto Alanovi vytkl, je nerozvinuté pozadí, kdy jsem při hraní moc netušil, jak se do svých předloh zase dostal a proč se jeho vnímání reality znovu pokřivilo. Nicméně harcovníci první hry tu budou jako doma a při hraní budou těžit z mnoha shodných věcí, které se tak nemusí učit jako nováčci.

Tak předně je zcela shodné ovládání a Alanovy schopnosti v čele s větším šajnem svítilny a hbitým sprintem. Stejně se spisovatel hřeje v uzdravujících paprscích světelných zdrojů a znovu nenávidí svého dvojníka mistra Scratche z první hry. Základní zbraně z jedničky také nechybí, nicméně parádní jsou i ty nové, v čele s maniakálním hřebíkometem, který dostál své chvilky slávy i na oficiálním artworku hry. Řádně připevnit na zeď tak můžete i něco čerstvých zlounů, mezi nimiž jsem se lekl zejména fakt nechutných a obřích pavouků a tlustých řezníků s kotoučovými pilami.

Bohužel jsem kolikráte "porodil" i dvojčata, protože jeden typ chasníků se po dotyku světla z baterky rád dělí na dva. I když je tento druhý díl pouze digitálně šířená hra, potěšila mne její solidní délka 5-7 hodin, což je skoro tak dlouho, jako krabicový originál. Připomínám také, že pro hraní samozřejmě nepotřebujete vlastnit první hru.

A když celou kampaň dokončíte, ještě popřípadě můžete opakovat pro sesbírání všech ukrytých manuskriptů (jejich sběr zpřístupňuje další zbraně), nebo si dát nový arkádový režim "Fight Till Dawn", tedy variantu na Hordu z Gears of War. I zde čelíte, bohužel jen v osamocení, vlnám temnoty než začne svítat, přičemž dosažené skóre můžete ihned porovnat s internetovými žebříčky. Velká škoda, že toto nelze v multiplayeru, který druhý Alan Wake vůbec nezná. A druhá výtka míří i na nemožnost přeskočit střihové scény při opakování checkpointů, byť ty jsou pohodově docela blízko u sebe.

Alan Wake's American Nightmare vyjde tuto středu 22.2. pro Xbox 360 v rámci akce XBLA House Party jako stahovatelná arkáda za 1200 MP. Hra zabírá 1,4 GB dat.

Byl jsem ale dosti uchvácen znovu naprosto famózní, čistou, barevnou a atmosférickou grafikou zcela ve vysokých intencích první hry, zde nově viditelně obohacenou o pohlednější světelné efekty, které oslňují třeba u nádherně zpracovaných neonů motelu a motorestu. Baže, baže, zde je krásně vidět, jak se krabicový svět s tím digitálním pěkně vyrovnává. I v rádoby menším vydání lze vytvořit prakticky dospělou hru, jak se to druhému dobrodružství nešťastného spisovatele povedlo!

VERDIKT: I druhý Alan Wake nezůstává své dobré pověsti nic dlužen a nové dějství se tomu prvnímu i přes menší formát skoro vyrovná. Ano, je tu sice více akce a méně přežívání, a děj už vás za srdce určitě nechytí, ale skvělá atmosféra ve vynikajícím provedení zůstala v míře vrchovaté i podruhé, což se cení u menší a pouze stahovatelné hry obzvláště.

8 / 10

Alan Wake's American Nightmare

Xbox 360, PC