RECENZE Baldurs Gate 2: Enhanced Edition

Další old-skool RPG v novém kabátku.

S retro hrami a různými remaky se letos docela roztrhl pytel, a hlavně příznivci old-skool RPG si přicházejí na své. Vzkříšení série Might and Magic, dotažení výtečné předělávky Falloutu... To je prostě paráda (dobře, zoufalství v podobě remaku jinak skvělé Realms of Arkania nebudu zmiňovat, abych se sám nerozčílil). A teď tu máme druhý díl „enhanced" verze fantasy ságy Baldur´s Gate (recenze jedničky pro iPad z ledna).

Kluci z Beamdogu zas vzali celou hru pěkně do ruky, vyhladili, vylepšili, opravili, tu a tam něco přidali... a bohužel taky zanesli pár - naštěstí nekritických - chyb. Na události prvního dílu můžete navázat ze zbrusu novou postavou (nebo dokonce i s celou partou, kterou stejně jako v jedničce můžete jakoby v multiplayerovém režimu vytvořit a ovládat celou sami), nebo si naimportovat svého bijce z uložené pozice/charakteru. Což je samozřejmě takové věrohodnější pro navázání příběhu.

Úvodní filmeček vám naznačí, že po velkolepém vítězství nad Sarevokem vás na cestách přepadla skupinka dobře vycvičených únosců a vy se probouzíte v žaláři zlovolného mága Irenicuse. A zas vás čeká nabírání dalších kumpánů do party, protloukání se nejprve vězením, pak otevřeným světem s obrovským městem, divočinou, dungeony i vesničkami. A je to zase zábava, ne že ne!

BG2 jednoznačně patří mezi nejpropracovanější kousky RPG žánru, s mnoha volbami a nelineárním postupem. Můžete být všem pomáhající dobráci, vykukové hrající to hlavně na sebe nebo zlí chlapci (a děvčata), kteří lidem škodí jen tak pro zábavu. Vaše činy mají vliv na reputaci a reakce ostatních obyvatel světa Forgotten Realms, a taky na to, jací hrdinové s vámi vydrží v partě. Samozřejmostí jsou zase vztahy s vašimi parťáky, od špičkování přes kamarádství až po lásku.

Herní systém je zase postaven na druhé edici oblíbeného papírového RPG Dungeons and Dragons, resp. i na různých doplňcích tvořících mezistupeň mezi druhou a třetí edicí. Kromě základních povolání je tedy k dispozici i monk, sorcerer či barbar, různé kity (specializace) běžných povolání atd. Jelikož BG2 pokračuje ve vývoji postav z předchozího dílu, dostanete postupem času své bijce na poměrně epické levely, a taky je naučíte desítky a desítky kouzel, včetně dost masakrózních kousků, jako jsou všemožné ohnivé bouře, vyvolávání elementálů a podobné skopičiny. Však je budete potřebovat!

Drsní jsou samozřejmě i nepřátelé (jojo, těšte se i na draky, beholdery, upíry...) - z některých střetů se sice občas vykecáte, ale po meči sáhnete tuze často. A zas hezky v taktickém režimu s pauzou: bacíte do mezerníku, rozdáte příkazy a zas boj pustíte. Praktický a pro mě osobně asi nejideálnější způsob taktického boje v RPG.

Příběhová linka je samozřejmě totožná s originální hrou, stejně jako valná část vedlejších úkolů, nepočítám-li opravy některých chybek. Ovšem, je tu i něco navíc! Enhanced Edition do hry přidává čtyři nové postavy. Teda skoronové. Tři z nich (divoká kouzelnice, bojový mnich a temný bojovník) se objevili už v prvním vylepšeném díle, jen čtvrtá postava je zcela neokoukaná: zajímavá zlodějka Hexxat. Není tedy moc zajímavá co se schopností týče, ale úkoly, které se před vámi po jejím naverbování otevřou, hráče potěší.

Nové questy a nové lokace se váží i k ostatním parťákům z Enhanced Edition, a leckdy jde o celý balík úkolů. Třeba s Neerou zavítáte do enklávy pronásledovaných divokých mágů, a kromě úkolů spojených s pomocí celému společenstvu vás o individuální službu požádají i někteří jednotlivci: a vy tak budete třeba nahánět uprchlé kočky po začarovaném lese :).

Baldur´s Gate II kromě průzkumu, rozhovorů a bojů nabízí i skvělou možnost pořídit si základnu (podle povolání se liší) s různými benefity. Obvykle ne zadarmo, ale až po splnění série úkolů. Pak tu máme hledání částí mocných artefaktů a samozřejmě i kompletní obsah datadisku Throne of Bhaal včetně obřího docela tuhého dungeonu Watcher´s Keep. BG2EE taky opět nabízí seriál soubojů v aréně, režim Black Pit II: Gladiators of Thay. Stejně jako v předchozím díle si i tady vytvoříte kompletně celou partu a vrhnete se na postupně tužší a tužší taktické boje.

Izometrická grafika vyhlazená a uzpůsobená současným rozlišením (oproti prostému použití hi-res patche je mnohem optimálnější velikost písma, ikon atd...), takže nevypadá zle. Jasně, na současné áčkové kousky nikdy nedosáhne, ale při hraní vám to fakt nebude vadit! Nové rozhovory a postavy jsou aspoň částečně nadabované, což potěší. Naopak zamrzí různé chyby, třeba špatné zobrazování některých portrétů postav, občasná nemožnost ukládat hru/odpočívat (hra si myslí, že jste v boji, i když už nejste), nebo nezobrazení Watcher´s Keep na mapě světa hned od začátku (zpřístupní se až v pokračování příběhu v rámci datadisku - což však není úmysl, ale chyba).

Baldur's Gate 2: Enhanced Edition pro PC v angličtině vyšlo v půlce listopadu na Steamu za 650 Kč.

více o hře na homepage.

Tahle neodladěnost je hlavním důvodem snížení výsledného skóre „jen" na 8. Ač věřím, že Beamdog stejně jako u prvního dílu chybky rychle zalátají různými patchi. Jinak by hra měla v klidu na devítku, i když nejde o nic originálního a mnozí namítnou, že je to jen remake s pár úpravami. Je, ale když hodnotíte zábavu, dopadá BG2EE zase skvěle. Nemluvě o poměru cena/výkon: za dvacet dolarů super zábava na desítky hodin. Fakt je to hodně dlouhé dobrodružství.

Titul zatím vyšel na PC a Mac, ale autoři už pilně makají na verzi pro iOS a Android (viz recenze prvního Enhanced dílu pro iPad). Ať už jste pamětníky původní hry nebo máte jen rádi dobrá RPG, nenechte si BG2EE ujít. Venku už je hnusně a dobrodružstvím dýchající svět Ztracených říší stojí za návštěvu.

VERDIKT: Nebýt zbytečných bugů, byla by to klidně devítka. Hlavně díky (opět) skvělé hratelnosti, pro kterou zapomenete na to, že jde vlastně „jen“ o starou hru s trochu vylepšenou grafikou a pár novými prvky.

8 / 10