Recenze Baldurs Gate: Enhanced Edition

Stará láska nerezaví...

Na remake Baldur´s Gate jsem se těšil až neuvěřitelně. Možná proto, že mi klasická izometrická RPG v dnešní nabídce prostě chybějí, a nebo proto, že čas do času s kamarády pořád mydlíme "stolní" D&D (tedy spíš Pathfindera, ale pro nezasvěcené je to prašť jako uhoď). Čekal jsem tedy totální herní slast. I přesto jsem po spuštění trpělivě dlouho a dlouho "nahazoval" virtuálního avatara, dokud jsem nebyl se svým elfím zlodějem/mágem spokojen. Krátký jednoduchý ručně kreslený filmeček a... je tu stará dobrá Baldur´s Gate.

Sice ve větším rozlišení, s podporou 16:9 a možností zoomování, ale vlastně to nevypadá graficky o moc lépe než kdysi originál. Chm. Trochu zklamání, ale z nostalgie si chci stejně chvíli zahrát. První rozhovory, první úkoly: najdi knihu, přines svitek, zabij krysy ve skladišti, dones šipky do kuše...

Najednou jsou dvě ráno, mám za sebou nejen pár rozcvičovacích donáškových úkolů, ale i boj se zlobrem nebo vymlácení banditů, už na to nejsem sám, ale po boku mi stojí kamarádka z dětství Imoen a moji dva průvodci, druidka Jaheira a bojovník Khalid, mám za sebou i nějaký ten level-up, několik prozkoumaných lokací a hlavní příběh se slibně rozjíždí... Tak jo, zastaralá grafika je mi ÚPLNĚ fuk, navíc vůbec neuráží, jen prostě není moderní a dokonalá, ale do fantasy příběhu s partou hrdinů se docela hodí. Zítra ovšem musím vstávat do práce, takže se s elfím rekem a jeho kumpány na nějaký čas musím rozloučit.

Baldur´s Gate už je kousek celkem letitý, takže ho mnozí z vás třeba ani moc neznají, resp. ho sami na vlastní kůži nevyzkoušeli. Stručně tedy zopáknu, že jde o fantasy RPG z roku 1998 založené na licenci jedné z nejpopulárnějších her na hrdiny, Dungeons and Dragons, konkrétně na herním světě Forgotten Realms. Vyšlo na (tehdy) neuvěřitelných pěti CD (jo Drebe, pamatuješ, s jakými nehoráznými obtížemi jsme ho tehdy sháněli?).

BG bylo ve své době revoluční v mnoha ohledech; skvělé zpracování, dost otevřený svět, mraky úkolů - vesměs nelineárních -, spousta kouzel a hlavně: geniální soubojový systém. Ano, BG zpopularizoval dnes už běžně používaný systém boje v reálném čase s možností zapauzování obligátním mezerníkem. Můžete tedy úžasně taktizovat a v pauze rozdat příkazy, ale když se chcete vynadívat na realisticky probíhající řežbu nebo zrovna narazíte na slaboučké soupeře, netřeba odklikávat každý tah, ale zmydlíte je v reálném čase.

Baldur´s Gate navíc ve výborném a zábavném poměru mixuje průzkum lokací, rozhovory a úkoly, vývoj postav a samozřejmě boje. A zrovna tak docela dobře mění prostředí - docela rozsáhlé exteriéry, pár dungeonů a velké město... Na skvělou zábavu o rok později navázal datadisk Tales of the Sword Coast, se zvýšeným limitem zkušeností a hlavně novými lokacemi včetně hodně povedeného a poměrně tuhého dungeonu v Durlagově věži. Proč to říkám? Protože Enhanced Edition obsahuje základní hru i datadisk, což potěší.

Už jste asi pochopili, že hratelnost a atmosféra je stejně dobrá jako kdysi. Ale autoři neudělali jen facelift, přidali i nové prvky. Nejpatrnější je to u pravidel pro samotné hrdiny. Ta jsou vlastně převzatá z Baldur´s Gate II, což znamená, že jsou k dispozici specializace jednotlivých povolání, tzv. kity, a dokonce i kompletně nová povolání v původním prvním díle BG neviděná - čaroděj, mnich a barbar. Ještě milejší jsou tři nové postavy, které můžete nabrat do party a projít si s nimi novými příběhy. Zvlášť s divokou kouzelnicí je legrace, už proto, že divoká magie je pochopitelně trochu nestabilní a ne vždy se kouzlo povede zrovna tak jak potřebujete. Někdy na cíl kouzla třeba místo magické střely dopadne kráva. Hm, to se prostě stane.

Hoši z Overhaul Games se chlubí novým interfacem. To je vlastně pravda, i když v případě PC verze jde spíš jen o jeho vyhlazení, výraznější novinky najdete ve verzi pro iPad. Konkrétně tři šikovná tlačítka na herní ploše: pro rychlé uložení, pro označení interaktivních objektů (truhla, dveře...) a pro přepnutí na označování tažením kurzoru (když třeba chcete označit jen tři postavy). Funguje to, to je potřeba přiznat.

Když už jsem přešli na tu iPad verzi: musím přiznat, že jako celek Baldur´s Gate patří mezi nejpromakanější a nejrozsáhlejší hry, které jsou na nakousnutém jablku k dispozici. Cenově se sice míří do horních pater nabídky (9 Euro + Dorna a Neeru si musíte extra koupit, dohromady cca za 5 Euro), ale v AppleStore jsou i dražší kousky. Ač jich moc není. Poměr cena/výkon je ale špičkový, jednoznačně. Jedinou výraznější chybou tabletové verze je mizerné strefování do vchodů (zatímco na PC se mění kurzor, tady prostě naslepo tápete) a podobně problematické sbírání položených předmětů / okrádání mrtvol.

A zpátky k PC verzi. Respektive ke všem verzím. Enhanced Edition taky nabízí zbrusu nový mód, Black Pit. Jde vlastně o seriál bitev v aréně a průběžné levelování a vylepšování inventáře. Nic extra, ale třeba na tabletu fajn zábava na ukrácení dlouhé chvíle, ač se s příběhovým režimem hry vůbec nemůže měřit.

Vylepšená verze taky zjednodušuje multiplayerové hraní a podle slov autorů navíc opravuje několik set bugů a problematických míst z původní hry. Omlouvám se, ale tohle jsem fakt nezkontroloval. Jsem holt nezodpovědný recenzent. Je ale pravda, že za celé hraní jsem opravdu narazil jen na jeden bug: při boji s démonem ve vesnici Ulgoth´s Beard na mě jeho smrtící pohled (Death Gaze) působil i přes ochranné kouzlo Death Ward, které má jmenovitě před tímhle druhem útoku chránit... Autorům je třeba přičíst ke cti, že od prvních dnů vydání vývojáři vzorně vypouštěli drobné updaty a dál tak ladili už docela solidně odladěnou hru.

Intro a úvodní minuty hraní

A víte, co je pro mnohé hráče super a pro mě značné osobní překvapení? Že si ve hře můžete zapnout češtinu! Jasně, pro původní hru čeština k dispozici byla, ale česky jsou překvapivě napsány i dialogy s novými postavami, které v původní hře nebyly! Smekám. Na druhou stranu zas klobouk rychle nasazuji, jelikož je smutné, že nemůžete přepínat češtinu jen pro titulky. A namluvená hra v češtině pochopitelně není. Co to znamená? Že když si zapnete češtinu, nepromluví na vás hra ani jednou. A to zas zamrzí, protože hlášky postav (myšleno reakce na příkazy, bojové pokřiky atd.) hře dodávají na atmosféře. Němé dobrodružství jsem osobně moc dlouho nezkousnul a rychle zas přešel na angličtinu.

Baldurs Gate: Enhanced Edition vyšlo pro PC, iOS a Android před Vánocemi jen digitální distribucí

Já vím, že jsem ujetej a že se mě budete smát, ale pro mě je tahle retro smažba vlastně jednou z nejzábavnějších her uplynulého roku. Stejně jako je pro mě Baldur´s Gate obecně jedním z nejlepších RPG historie (a nekvičte, jasně že TES, Realms of Arkania, Planescape: Torment, Fallout a mnohé další jsou taky super). Technické zpracování při objektivním hodnocení současných titulů samozřejmě moc neobstojí a dnešní mainstreamový hráč si s BGEE asi vůbec moc neužije, ale RPG pozitivní by ji měli aspoň zkusit. Za těch pár stovek to fakt stojí!

{

VERDIKT: Pro RPG fanoušky a zvlášť ty nostalgicky smýšlející jde o úžasný návrat do historie fantasy her. Baldur´s Gate s pár novinkami je skvěle hratelná a atmosférická záležitost i dnes, ač se nemůže s aktuálními hity měřit po grafické stránce. Já jsem se u ní ale bavil královsky a už teď se těším na remake Baldur´s Gate II a snad i dalších her podobného ražení...

8 / 10

Baldur's Gate: Enhanced Edition

Android, iOS, PS4, Xbox One, PC, Mac, Nintendo Switch