Batman: Arkham City

Není výzva jako výzva.

Příští týden vycházející Batman: Arkham City můžeme rozdělit do tří částí. Zaprvé je tu příběhová kampaň, která vám podle oficiálních údajů zabere zhruba 25 hodin. Zadruhé vedlejší mise, ty dají nějakých 15 hodin. A zatřetí Challenge mód. "Ten budete hrát po zbytek vašeho života," uvedl prezentaci neuvěřitelně nabuzený, místy doslova řvoucí, leč vždy zábavný marketingový manažer Dax Ginn. Má-ji lít o výplň všech mých dalších dnů až do momentu skonání, přeci jen bych rád předem tušil, do čeho jdu. Takže jsem uvítal, když mi tvůrci z Rocksteady předvedli Challenge mód v celé své kráse.

Kdo hrál původní Arkham Asylum, tyto Challenges, česky "výzvy", pro něj nejsou ničím novým. Jen vzpomínejte: bez kdovíjakých cavyků anebo uvozujícího děje se prostě ocitnete v aréně, kde na vašeho ušatého hrdinu s v latexu skřípnutým pohlavím nabíhají sílící davy protivníků. Nepřátelské vlny budou v Arkham City čtyři (ani více, ani méně), tzn. každou arénu bude možné úspěšně dohrát (na rozdíl od nekonečné arény v Zaklínači 2) a na jejím konci bilancovat.

"V Arkham City budeme mít dva typy Challenge módu. Jeden soubojový [Combat], kde jde o to co nejefektivněji zmlátit co nejvíce oponentů, a jeden špionážní-lovecký [Predator], v němž musíte v nejkratším možném čase potají zpacifikovat dané hlídače," rozpovídal se tvůrce o základní náplni doživotního herního režimu. Načež připomněl, že hrát budete moci za Batmana, Catwoman a možná Robina (záleží na edici Arkham City), přičemž v demu ukázal první dva jmenované. Rázného silného netopýřího muže a mrštnou rychlou kočičí ženu.

Challenge mód představuje takový tréninkový plac, v němž, více než kdekoliv jinde, budete pilovat kontrolu nad vaším komiksovým alter-egem v bitvě; načež se svými výsledky pochlubíte v online žebříčku. Každý úder, každý zásah v soubojových (Combat) výzvách, bude opět různě bodován, přičemž zřejmě nejvíce pozornosti by měl hráč věnovat řetězení útoků v působivá komba. To pak body naskakují jak zběsilé, ale je nasnadě, že stačí jedna úspěšná rána ze strany nepřátel a "kill streak" (nikoliv doslova, Batman přeci nevraždí) okamžitě končí. Pročež se autoři vrací s nápovědou z Arkham Asylum - napřahujícímu se protivníkovi vyskočí kolem hlavy jakoby svatozář, indikující nebezpečí a hráč má jednu dvě vteřiny na to uskočit, popř. stisknout tlačítko pro automatický protiútok (mimochodem bodovaný lépe, než útok klasický).

Kočka v latexu

Za její akrobatické, ladné, smyslně dámské pohyby zaslouží animátoři z Rocksteady aplaus ve stoje. Jak krásně šplhá Catwoman po pletivech i okapech, kroutíce při tom pozadím. A ta práce s bičem, na kterém se houpe přes propasti a na dálku práská nepřátele... no lahůdka. Až mě pomalu mrzí, že příběhové pasáže s kočičí ženou v hlavní roli budou tvořit jen zhruba 10% z celku. Schválně, jestli dojde i na nějakou inter-animální romantiku...?

Sofistikovaněji působícímu špionážnímu (Predator) režimu se předváděčka nevěnovala zdaleka tak obšírně, jako osobním soubojům. Ale jasně ukázala např. Batmanovu relativně lidskou stránku, když pár výstřelů ze samopalu jej poslalo do věčných netopýřích lovišť. Jak se psalo výše, hlavním úkolem je co nejrychleji odpravit několikero ozbrojených svalovců - a nenechat se při tom detekovat. Precizně zvládnuté útoky ze zálohy, o tom to je.

Ještě více než v klasických soubojových "výzvách" přijdou v těch sabotážních ke slovu speciální hračky hlavních hrdinů. Není divu, manévrovacího prostoru, horizontálního i vertikálního, zde bude nesrovnatelně více. Poctivé paběrky navíc potěší, že "veškeré vybavení, které si obstarají v singleplayeru, se přenese do Challenge módu a bude tam kdykoliv v dispozici," pravil Dax při obhajově Batmanova batohu plného high-tech gadgetů.

Zní vám Challenge mód jako umělé natahování hrací doby? Možná jím i trochu je, ze tří pilířů Arkham City jde bezesporu o vývojářsky nejméně náročný. Leč "výzvy" hrály smysluplnou roli už v Arkham Asylum, skvěle do něj zapadaly a umně prodaly jeden z těch prvků, které činily originál výjimečným. Totiž, v málokteré third-person akční hře byste s úspěchem hledali propracovanější, uspokojivější a vizuálně atraktivnější souboje tělo na tělo. Tak proč na nich nepostavit jeden celý herní režim?

Ačkoliv základy soubojového systému měli tvůrci velmi bytelné, s Arkham City mu opětovně věnovali velkou pozornost. Jenom samotnou plejádu Batmanových útoků rozšířily o 100% a ten pokrok, ten dvojnásobný arzenál úderů, je evidentní na první pohled. Netopýří muž v demu bleskově přeskakoval mezi nepřáteli, všemožné je boxoval, tloukl hlavou, kopal, skákal přes ně, dával jim loktem a mnohem častěji transformoval jednotlivé útoky do efektních komb... V téhle hře prostě bitky jen tak neomrzí.

Aby tvůrci ještě krapet natáhli životnost Challenge módu, nechají hráče každé pěstní klání i každý lov na poskoky arkhamských arcizlounů upravit tzv. modifikátory (nebo, chcete-li, mutátory jako za časů Unreal Tournamentu). Předvádějící Dax uvedl jeden příklad za všechny: "Bude možné si navolit třeba to, aby Batmanova regenerace zdraví zrychlila, ale to budou kompenzovat lépe ozbrojení nepřátelé." Něco za něco, každý nechť si zvolí svůj styl, ale jedno vždy všem áčkovým Batmanům zůstane společné - budou u toho skvěle vypadat. Předváděčka Challenge módu o tom přesvědčila, když více než cokoliv jiného demonstrovala právě ony nesmírně atraktivní bitky.

Nezapomínejte však, že tenhle Batman bude i o cestování a objevování. Z uzavřeného blázince se přeci přesouvá ven, do temných, nebezpečnch, ale zvráceně půvabných ulic Arkham City. Na konci prezentace skočil Dax do příběhového režimu a několik minut jenom plachtil nad a skákal po střechách skvostně vymodelovaného města posetého neony. I pokud nespíte vzhůru nohama zavěšeni na větvi, Batman: Arkham City je nesmírně slibným titulem, pokračováním s velkým "P", zasluhujícím pozornost každého hráče bez alergie na latex.

Batman: Arkham City pro PS3/X360 vyjde už příští pátek a na Xzone k ní dostanete dva přídavky. PC verze byla odložena na listopad - více v našich E3 dojmech.

Batman: Arkham City

PS4, Xbox One, PS3, Xbox 360, PC