RECENZE Batman: Arkham Knight PS4

Největší a nejlepší díl série. Proč se nám tak líbil?

VERDIKT: Osvědčenou hratelnost rozšiřuje Batmobilem o významnou novinku a podáním příběhu vás aspoň na konzolích přiková k televizím.

Herní série Batmana se zatím setkala jen s úspěchem, takže očekávání od čtvrtého dílu (počítáme-li Origins od jiného studia) byla z pochopitelných důvodů veliká. Dokud ve hře běháte či poletujete, v samotném jádru se příliš nezměnilo, pouze se na něm dále stavělo. Stále to je third-person akce, která kombinuje výborně zpracované a na kombech založené souboje na blízko (střelné zbraně Batman nenosí) s plížícími pasážemi, kde ozbrojené nepřátele musíte likvidovat z temných stínů. To vše v otevřeném světě, s mnoha kouty k prozkoumání díky vedlejším úkolům, a s RPG prvky, které postupně rozšiřují vaše dovednosti s mnoha cool gadgety. Celkově tedy jde o hodně rozmanitou hru, jejíž minulé díly doporučuji dopředu projít i kvůli příběhu, který v určitých ohledech navazuje.

Arzenál vašich hraček zůstal bez větších změn. Již na začátku disponujete převážnou většinou vašeho vybavení. Jen některé jsou kvůli postupu hrou uzamčeny a získáte je později. V novém dílu tedy místo nových hraček spíše odemykáte nové upgrady do těch starých. Jedinou zajímavější novinkou, která se bohužel zpřístupní až v pozdějších fázích hry, je syntetizér hlasu, který umožňuje napodobit hlas jiných postav. Krom očividného užití pro odemknutí hlasových zámků se mi líbilo jeho využití při likvidaci protivníků, protože jste mohli protivníkům dávat hlasové povely a tím si je třeba přesunout, kam zrovna potřebujete.

Zmínit lze i novou schopnost rychlé likvidace protivníků (tzv. Fear Takedown), kterou můžete použít jednou během souboje a dovolí vám bleskurychle zneškodnit několik protivníků, kteří stojí kousek od sebe. Jen se do jejich blízkosti musíte nenápadně přiblížit, protože tento útok funguje na principu překvapení. Nováčci v sérii jsou v soubojích ihned vhozeni do poměrně komplexního systému bez pořádného zasvěcení a i když budou schopní hru dohrát, dost možná jim spousta možností unikne.

O vozítku jsem před hraním hry příliš nevěděl. Slyšel jsem, že tam bude, viděl jsem nějaké krátké video, ale příliš nadějí jsem do něj nevkládal a proto jej příliš nesledoval. A to více jsem byl překvapen, o jak propracovaný a univerzální herní prvek se jedná. Tvůrci Batmobil vůbec neodflákli, naopak si na něm dali opravdu záležet.

Mezi samozřejmosti patří běžná jízda po městě, kterou oceníte kvůli nově nabyté rychlosti. Nové město patří mezi největší z celé série, ale díky Batmobilu vám to tak vůbec nepřijde. Odkudkoliv kamkoliv se lze dostat rychle a nemáte vůbec pocit, že by hra byla natahovaná zdlouhavým poletováním po městě. Batmobil je navíc zpracován tak, aby na první pohled byla vidět jeho síla. Snad všechny objekty v ulicích jsou zničitelné a krom základní architektury (domy, mosty,...) vám vlastně nic nepřekáží v cestě. Od plotů a laviček až po betonové zátarasy nebo nosné sloupy budov lze vše zcela ignorovat, protože vás tyto prvky vůbec nezpomalí. Síla vašeho vozu je v tomto až absurdní a dokážu si představit, že se ne každému bude líbit. Ale osobně mi přišlo, že to takhle do hry pasovalo dobře.

Dočkáte se samozřejmě mnoha akčních soubojů a honiček v ulicích. Oceníte proto dva módy jízdy - v jednom se Batmobil chová jako vůz a střílí rakety před sebe. Nebo lze přepnout do bojového režimu, kde má jízdní vlastnosti jako nějaké vznášedlo (lze se pohybovat do všech směrů, bez ohledu na tom, kam vám míří čumák). K dispozici máte dvě základní zbraně a postupně získáte i další prostředky pro likvidaci protivníků.

Batmobil je využit k řešení nejednoho puzzlu. Jak v příběhu, tak zejména v mnoha Riddlerových hádankách. Batmobil dokáže vystřelit lano, kterým můžete odtáhnout těžké objekty nebo se zavěsit a vytáhnout či spustit po zdi. Navíc lze Batmobil řídit přes dálkové ovládání, i když v něm Batman nesedí. Mnoho hádanek je tedy založeno na spolupráci, kdy se přepínáte mezi Batmanem a autem a ti si vzájemně vypomáhají z různých lokací.

Krom těchto tří základních využití byl Batmobil dle mého názoru dobře zapracován do celé hry, aby nepůsobil jako nový odtržený prvek. Tím mám na mysli třeba drobnosti, že nastoupit do něj jde, kdykoliv jste poblíž silnice. Ať již přímo na ní, ve vzduchu nebo třeba někde na střeše. Stisk jediného tlačítka Batmobil přivolá a Batman do něj efektně seskočí. Nebo pokud máte vůz zaparkovaný poblíž místa, kde bojujete, lze jej použít pro nové speciální útoky, které likvidují protivníky omračující střelou.

Celkově jsem byl s touto největší novinkou velmi spokojen. V Batmobilu strávíte hodně herního času a díky tomu, že rozšiřuje snad všechny již existující herní mechanismy, tak je dojem z celé hry dosti jiný než z předchozích dílů. To jsem uvítal, protože jsem neměl pocit, že hraji počtvrté to samé.

Hodnotit příběh nového Batmana je poměrně obtížný úkol. Nechci zabíhat do konkrétních detailů a tím vám něco zbytečně vyzradit. Děj navazuje na předchozí události a jedná se o u uzavření této ságy, což ale nemusí nutně znamenat poslední díl. Mezi Origins a Arkham Knight je dost prostoru pro odvyprávění mnoha dalších příběhů. Po obsahové stránce o žádný velký zázrak nejde. Několik záporňáků vám jde po krku, vy jste jim v patách a postupně odhalujete jejich zbytečně překombinovaný master plán. Závěr mi přišel maličko nucený. Nic nového či dechberoucího se nekoná. Spíše se mi líbil způsob, jakým je příběh vyprávěn. Tvůrci se nebáli trošku experimentovat a pohrát si s principy "nespolehlivého vypravěče". Díky tomu se dočkáte několika netradičních momentů či zvratů. Ale i když z příběhu celkově neskáču nadšením, tak není nijak špatný. Je to prostě takový ten videoherní průměr, co neurazí ani nenadchne.

Co se týče délky, Arkham Knight se nemá za co stydět. Hlavní příběh jsem dohrál za nějakých 10 - 12 hodin. K tomu si můžete přičíst přibližně čtyři hodiny na vedlejší příběhové questy a ani těmi hra nekončí, ještě dlouho můžete čistit ulice od hlídek nebo sbírat Riddlerovy trofeje. Těch je tu tolik, že si troufám tipnout, že vám hra může vydržet i přes třicet hodin. A pokud vám to bude málo, můžete se pustit do New Game + a zkusit si hru projít znovu se všemi odemknutými upgrady hned od začátku.

Na závěr si samozřejmě nedovolím opomenout technické zpracování. Hru jsem hrál na PS4 (finální prodejní verzi) a před kluky z Rocksteady musím smeknout pomyslný klobouk. I když PC verzi hry provázejí značné potíže (viz i náš technický rozbor), konzolových verzí se netýkají. Pokud plánujete Batmana hrát na konzolích, nemusíte mít vůbec obavy (videosrovnání).

Dokonce zajdu dál a troufnu si říci, že Batman: Arkham Knight na PS4 je nejlépe vypadající hrou, co jsem viděl. Ve hře je nejen detailní prostředí a postavy, ale i hromada krásných efektů, které se vzájemně doplňují. Několikrát jsem se při hraní přistihl, že jsem se zastavil a kochal. Ať už při pohledu na celé zářící město z mrakodrapu, kdy na vzdálených objektech není viditelné snížení detailů. Nebo při akčních honičkách v Batmobilu, kdy v plné rychlosti projíždíte městem mezi kapkami deště, výbuchy zničených vozů, kouřovými efekty od raket a kolem sebe rozhrnujete kusy zničených betonových zátarasů a jiného harampádí. To vše kvalitně nasvětleno a doplněno filmovými zpomalovacími záběry. Prostě radost pohledět.

Batman: Arkham Knight pro PC/PS4/X1 vyšel koncem června v angličtině.

koupit na Alza.cz.

Vzhledem k detailům, rozloze a rychlosti cestování Batmobilem je i překvapivé, že se celá hra obejde bez jediného viditelného načítání. Všechny přechody mezi exteriéry a interiéry jsou plynulé. Stejně tak přechody do cutscén. A snad neprozradím moc, ale v této hře budete ovládat i některé jiné postavy s možností se mezi nimi přepínat. A i když se obě postavy nacházejí na druhé straně mapy, přepnutí z jedné lokace do druhé je okamžité, což považuji za frajeřinu z technického pohledu.

Cover image for YouTube videoOfficial Batman: Arkham Knight Gameplay Video – Time To Go To War

Celkově jsem byl s novým Batmanem velice spokojen (české LETS PLAY). Již osvědčenou hratelnost dopilovat do ještě lepší podoby. Batmobil dodal hře nový rozměr a nabízí solidní porci zábavy na dostatečně dlouhou dobu, kterou uměle nenatahuje nudnými pasážemi. Osobně mohu Arkham Knight vřele doporučit a nejvyšší možnou medaili nedávám jen z důvodu, že jde již počtvrté v jádru o to samé a na příběhu se určitě mohlo více zapracovat. Ale jinak hře (alespoň konzolové verzi) není co vytknout a její nákup je sázkou na jistotu.

Batman: Arkham Knight