Recenze singleplayeru Battlefieldu 3

V čem kampaň ohromila a v čem naopak zklamala?

Příběh Battlefieldu 3 jako by vypadl z pera autora seriálu 24 hodin. Válečný konflikt v Iránu se postupně proplete s intrikami zpravodajských služeb, teroristických buněk, a nakonec si nebudete jisti tím, komu můžete věřit a kdo byl před chvílí ještě váš nepřítel. Hru výbornou českou lokalizací samozřejmě nesledujte očima tajného agenta Jacka Bauera, ale vžijete se do rolí několika vojáků, jejichž osudy se postupně propletou v jednu souvislou, uchopitelnou nit.

První rolí je mariňák, který se nachází v nezáviděníhodné situaci. U vojenského výslechu čelí podezření z vlastizrady, za kterou mu hrozí trest smrti. Tento voják v podstatě vypráví příběh a jeho zážitky tvoří ucelený děj dvanácti misí kampaně, které mi zabraly zhruba šest hodin herního času. Kromě jeho života převezmete do vlastních rukou i zážitky druhého pilota, přesněji řečeno pilotky americké stíhačky, velitele tanku, nebo ruského špióna, jejichž osudy vám neprozradím, abych vás nepřipravil o překvapení. Není však tajemstvím, že největší část hry strávíte na nohou, tedy v kůži běžného pěšáka. Jen malou část hry prožijete z ptačí perspektivy, která je hodně umělá, a o moc více času nestrávíte ani v tanku Abrams, jehož řízení jsem si užíval s neskonale větším potěšením, než to letadlo.

Netradiční vstup do hry již vzápětí vystřídají obvyklé vojenské operace, takže pokud jste při sledování prvních minut hraní získali dojem, že se na vás chystá něco úplně nového, pak se vraťte zpátky na zem. Inspirace Call of Duty je všudypřítomná a očekávaná. Hra se navíc odvážila použít i obrovská bojiště o rozloze mnoha kilometrů čtverečních, která mi nápadně připomněla Flashpoint. Připravte se však na to, že i zde se budete pohybovat v předem naskriptovaném tunelu a pokud se pokusíte opustit vytyčený prostor, hra vás bez okolků vrátí zpátky k jednotce. Volnost je tedy jen zdánlivá, ale u tohoto typu her se neočekává, že si budete chodit, kam se vám zlíbí.

I přes zmíněná omezení je dojem ze hry vynikající. Celkové vyznění konfliktu v Iránu mezi americkou armádou a jednotkami PLR je až neskutečně dokonalé a přesvědčivé. Nedávno jsem sledoval dokument o působení amerických vojáků v Afghánistánu. Ačkoliv si nedělám iluze o objektivnosti válečného zpravodajství, byl jsem přesto překvapen, s jak těžkými situacemi se vojáci musí vyrovnávat. To, co se tam děje, zachycuje podle mého názoru Battlefield 3 velmi věrně. Nemám na mysli velké a rozsáhlé boje, kterých se ve hře také dočkáte. Spíše jen lokální konflikty malých jednotek, ke kterým zde dochází nejčastěji. Mnohé z misí jako by byly přesnými kopiemi skutečných bojových situací, které byly zachyceny kamerami televizních agentur. Způsob boje, vzájemná podpora jednotek, rádiové hlášení, pohyb vojáků po bojišti - skoro to vypadá, jako by někdo odletěl na Blízký východ, zůstal tam půl roku a pak šel pracovat ke Švédům, kteří podle jeho zkušeností udělali hru.

Netvrdím, že je všechno dokonalé. Kupříkladu takové ruské BVP, které je postrachem pěchoty bez protitankových zbraní, je tady úplně bezzubé a neškodné. Ale pokud si chcete vyzkoušet, jak se asi cítí pěšáci v neznámé městské zástavbě, kupte si tuto hru. Tak věrné ztvárnění moderní války jsem nikde jinde neviděl a přispívá k němu mnohem více faktorů, než jen náplň misí.

Jedním z takových faktorů jsou třeba zbraně. Nějakou dobu jsem si však zvykal na střelbu. Mnohé ze zbraní, zejména kulomety, strašně kopou, až to bylo nepříjemné. Zaměřovač skákal jako neposedná kobyla a přestože nepřátelé padali jako mouchy po zásahu DDT, já jsem neměl pocit, že je trefuji. Přiznejme si na rovinu, že pro střílečku je to celkem fatální problém! Trvalo mi snad hodinu, než jsem si na to zvyknul. Nakonec mohu s ulehčením prohlásit, že většina zbraní je normálních, rozumějte obvyklých při srovnání s obdobnými střílečkami. Chápu, že tvůrci chtěli zbraně učinit maximálně realistickými, ale všeho s mírou. Z obrovského arzenálu zbraní se mi ve finále špatně střílelo jen s několika, takže je to hlavně o vašem výběru, co vám sedne a s čím už se budete prát.

Pro kampaň je příznačné, že probíhá ve strašně rychlém tempu. V bojích vždy někoho následujete, až mě vytáčelo, že nemám čas se rozhlédnout kolem sebe a vychutnat si tu krásu. Naposledy jsem tento pocit zažil v Gears of War 2 a tady se vývojářům povedlo udělat něco podobného. Jakmile se ocitnete v misi, musíte následovat pokyny velícího poddůstojníka. Pokud budete jeho rozkazy ignorovat, sice vás žádný polní soud nečeká, ale hra vypadne ze svého tempa a vy si ji nevychutnáte tak, jak byla designována. Nový Battlefiled kráčí ve šlépějích her v hollywoodském stylu, jejichž děj je inscenován jako jedno velké divadlo pro vaše potěšení. Když jej budete sledovat, budete dokonale ohromeni. Pokud se budete otáčet zády k jevišti, propásnete jeho podstatnou část a vaše dojmy budou sotva poloviční.

Prodej Battlefieldu 3 v ČR oficiálně začíná dnes večer, 25. října přesně v 19:43 - více informací

Na těchto principech funguje i umělá inteligence BF3. Dodržujte harmonogram přesunů, moc netaktizujte, nepřemýšlejte a budete nadšeni. Nelíbí se vám to? Pak si tuto hru nekupujte. Není určena šťouralům, ale hráčům, kteří si potřebují odpočinout po celodenní šichtě v práci nebo ve škole. V takovém případě vás čeká ohromující, ba přímo spektakulární představení, jaké jste ještě neviděli. Největší zásluhu na tom mají perfektní animace, díky nimž vypadá vše chvílemi až neskutečně. Jak nacpali vývojáři tolik různorodých animací do paměti, to je mi záhadou.

Každý voják se pohybuje trochu jinak, občas se někdo zapotácí, zakopne, opře se o zeď, otočí se, všichni se nějak šklebí, oddechují vyčerpáním, úžasně překonávají překážky, prostě nádhera (podobně ladně překonáváte překážky i vy z pohledu z vlastních očí, což jen dokresluje mravenčí práci švédských animátorů). Animace jsou tím, co je na kvalitách nového Battlefieldu tím nejvíce patrným prvkem. Posouvají hru opravdu dál a je to jeden ze slibů, kteří vývojáři bez přehánění splnili. Díky nim je dojem z chování vojáků natolik bezvadný, že snadno přehlédnete klasické chyby AI, které se nevyhnuly ani tomuto projektu.

Předně, hra není stavěna na vaše příliš rychlé výpady. Jak už jsem jednou zmínil - musíte dodržovat jízdní řád, podřídit se načasování scénáře, jinak nabouráte celé představení. Nedochází k tomu příliš často, protože vás designéři pečlivě hlídají takřka po celou dobu. Ale občas přeci jen najdete skulinu do zákulisí a pak se budete trochu divit. V takových případech uvidíte třeba situaci, kdy pět Američanů střílí na jednoho nebohého nepřítele a nedokážou jej zastřelit ani z bezprostřední blízkosti. Zkrátka předstírají boj, který se neobejde bez vaší nucené asistence. V jiných situacích proskakují neohrožení bojovníci skrz hořící tanky, jako by se nechumelilo, nebo procházejí zavřenými dveřmi s grácií Davida Copperfielda. Tyto chyby jsou však spíše vzácností a valnou část herní doby budete spokojeni s tím, co se před vašimi zraky odehrává.

Sledujte úvodních 22 minut z hraní, jasně vypovídajících o evoluci grafiky, animací postav i zvuku

Všechno však není tak růžové, jak vyznívá z dosavadních řádků. Domnívám se, že hra trpí určitou šablonovitostí prostředí. Podíváte se sice do pouště, projdete se lesem a proletíte se nadzvukovou stíhačkou, ale valnou část hry strávíte v polorozbořeném městě. Procházíte ulicemi, kanály, čistíte jednotlivé budovy a najednou zjistíte, že je konec hry. V tom okamžiku si uvědomíte, že jakkoliv je kampaň pro jednoho hráče výtečná, je příliš krátká a za celou dobu nepřijde s ničím, kvůli čemu byste si sedli na zadek. Ani ohromující pád budovy, který nám vyrazil dech v nezapomenutelném traileru, nepůsobí ve hře zdaleka tak dobře, jak byste očekávali. Celá animace, ve které se vůbec nepohnete, je nesmírně krátká a ve finálním provedení téměř celá překrytá nepovedeným kouřem. Srovnejte ji s originálem a zjistíte, jak velký je to rozdíl...

Vývojářům se moc nepovedly ani QTE pasáže, kde mačkáte kontextová tlačítka podle instrukcí na obrazovce. Obvykle se bráníte náhlému útoku protivníka, který vás zákeřně přepadne zezadu, což zní poměrně slibně. Skutečnost je však taková, že celkové vyznění je rozporuplné, protože většina podobných akcí vyžaduje stisk maximálně dvou tlačítek a poté sledujete poměrně nepovedenou animaci, kterou snad dělal úplně jiný tým. Přestože mám podobné herní "vyrušení" rád, tady nepůsobí dobře. Podobné pokusy bych si raději odpustil. Občas mě dokázala pořádně iritovat střelba do vlastních řad, zvláště když si ji vynutili hloupě přebíhající spojenci, kteří dostali čas od času spásný nápad aportovat můj odhozený granát.

Hra je ve své základní prodejní verzi pro X360 také překvapivě hodně zabugovaná. Napočítal jsem snad pět záseků, kvůli nimž jsem restartoval. Buď se zhroutila část skriptu, nebo hra úplně vytuhla, což se dnes na konzolích moc často nevidí. Naštěstí hra disponuje velkým množstvím checkpointů, takže jsem nikdy zuby neskřípal. Pozor si však dejte na nepříjemnost s opakováním již dohrané mise. Hra vás sice upozorní na to, že přijdete o poslední bod uložení, ale u všech her, co znám, to funguje tak, že již jednou odemčené mise zůstanou i nadále přístupné. Tohle zcela logické pravidlo tady nefunguje. Jakmile spustíte starší misi, přijdete o možnost vrátit se k těm následujícím, což byl pro mě šok. Chci věřit, že vývojáři tento iritující nesmysl brzy opraví a přestanou nás dráždit podobně nejapnými vtípky.

Důležitou součástí hry je multiplayer, z nějž jsme natočili a okomentovali 15 minut hraní na mapě Caspian Border

Battlefield 3 vypadá opravdu dobře, ale nezdálo se mi, že by použití HD textur nějak výrazněji trumfovalo konkurenci na X360 v podobě posledních dílů Call of Duty, případně že by ukázalo záda titulům jako Gears of War 3, Crysis 2 apod. Spokojme se s konstatováním, že je to grafika na vysoké úrovni, kterou občas kazí nepovedené a rozmazané particle efekty. Destrukce ničím zásadně neohromí, protože se více vyskytuje jen v některých lokacích, jinak je prakticky neviditelná a hráči také bývá sebráno ovládání. Hra ale naprosto exceluje v již zmíněných animacích, zejména v jejich různorodosti. Pokud tvůrci někde stanovili nové měřítko pro kvalitu her, pak je to právě tady.

Stejně dobré hodnocení jako u animací bych použil i pro zvukovou stránku hry, která je fenomenální. Parádní střelba doplněná o hvízdání kulek a cinkot dopadajících nábojnic, excelentní zvuky dupání vojáků, vysílačky, tlumení zvuku po nasazení přilby apod., vše je nesmírně přirozené a vy máte dvojnásob přesvědčivý pocit, že se nacházíte uprostřed zuřících bojů s íránskými gardami. Zvukař byl mistrem svého řemesla. Přesto všechno mě ani tohle lákavé balení nepřinutilo sáhnout po vyšší známce. Jednak mně nenadchly všechny mise, a potom jsem tu neobjevil nic opravdu nového. Berte však v potaz skutečnost, že tato recenze se nevěnovala multiplayeru, který, podle prvních testů, vypadá zatraceně dobře!

VERDIKT NAD SINGLEPLAYEREM: Kampaň Battlefieldu 3 rozhodně nezklamala. Pokud máte rádi hry tohoto typu, tedy jste Call of Duty pozitivní, pak se připravte na jedno z nejreálnějších ztvárnění válečného konfliktu, jaké se kdy dostalo na obrazovky. Autenticita bojů, perfektní animace, špičkový zvuk, to jsou hlavní devize nejnovějšího počinu švédských vývojářů DICE. Já jsem však měl celou dobu pocit, jakoby této hře něco chybělo. Nějaké překvapení, něco novátorského a neokoukaného, co jsme ještě nikde jinde neviděli. Kdybych tu něco takového objevil, asi bych s devítkou neváhal. A to navzdory určité monotónnosti městské zástavby, která vyplňuje levely více, než je zdrávo.

Separátní recenzi multiplayeru publikuje Eurogamer až po delším testování (podobně jako třeba u Red Orchestra 2) a až půjde otestovat v jiných než laboratorních podmínkách, což lze až ode dneška, protože bez hraní na finálních serverech a s reálnými protihráči není možné napsat poctivou recenzi kterékoli online hry. K Battlefieldu 3 dále v příštích dnech přineseme vlastní videa z hraní, rozhovor o budoucnosti série nebo třeba třetí část exkluzivní videoreportáže z návštěvy vývojářů.

8 / 10

Battlefield 3

PS3, Xbox 360, PC, Nintendo 3DS