RECENZE Bound by Flame

Malé RPG uhasí sucho jen tím ohnivým démonem.

Nové akční fantasy RPG Bound by Flame od Focus Interactive se bohužel řadí do nelichotivé kategorie klonů, jelikož prakticky na všech frontách okatě napodobuje sérii Dragon Age od Bioware. Díky své omezené produkci a zřejmě i rozpočtu ale vypadá mnohem, mnohem hůř, což částečně platí i pro zábavu a nabízenou hratelnost. Přesto se prodává za plnou cenu velkého titulu.

Na rovinu se přiznám, že se mi do recenzování tohoto kousku příliš nechtělo. Upoutávky vypadaly hloupě a škaredě, předchozí titul francouzských tvůrců (Mars: War Logs napodobující pro změnu Mass Effect) za moc nestál. Jenže na PS4 právě probíhá několikatýdenní herní sucho a něco člověk hrát musí. První minuty Bound by Flame mě ale málem donutily to vzdát. Geometrie a nasvícení první lokace nedává smysl (působí prostě nedodělaně), postavy stojí jak prkna, při rozhovorech místo opravdové mimiky strojově žvýkají a souboje mi na první osahání přišly pomalé a nudné. Šok z nízké úrovně hry byl o to horší, že jsme tu nedávno měli Dark Souls 2, kde si autoři s omezeným rozpočtem dokázali poradit bravurně.

Nicméně jak jsem říkal, na PS4 je právě menší herní sucho, takže jsem se po rozdýchání prvního dojmu ke hře ještě vrátil. A jak se příběh odpíchnul, jak jsem se začal orientovat v soubojovém systému i různých sekundárních menu a mechanikách, hra mě kupodivu začala bavit. Originalitu sice není možné nalézt na žádné frontě (snad kromě podařené hudby, kterou dodal skladatel z Remember Me). Ale klišé zápletku relativně okořenily dialogy, prošpikované moderními vulgarismy a kanonádou vtípků, často mířených přímo na hráče a na žánrová klišé, což je v případě takhle neoriginální hry solidní paradox.

A přestože hratelnost Bound by Flame také nepřináší nic zázračného, většina mechanik je funkční - tři základní povolání (válečník, "zloděj", kouzelník), vylepšování schopností bojových i nebojových, management inventáře, management družiny, vyrábění vybavení, interaktivní dialogy s hrstkou výraznějších voleb... vše jakžtakž funguje.

Země Vertiel má problém. Ze severu se valí armáda nemrtvých, vzkříšená pod velením Ledových Pánů. Jelikož Hra o trůny ještě není dopsaná, nikdo neví, jak takovou pohromu zastavit. Řád čarodějů se v rámci obrany před zkázou snaží nabrat sílu pomocí zapovězeného rituálu, ale něco se zvrtne a vyvolají místo toho ohnivého démona, který posedne jednoho z žoldáků v jejich službách. Tím žoldákem jste samozřejmě vy a rázem se tak stanete jediným člověkem, schopným mrazivé hrozbě vzdorovat. Na své pouti za záchranou světa se ale budete muset rozhodnout, nakolik se hodláte démonovi ve svém těle poddat: s velkou mocí totiž přichází velké popáleniny.

Ačkoliv trojice volitelných povolání není ničím originálním (pyromancie se ovšem pěkně pojí s příběhovým pozadím), poměrně originální je schopnost na bojišti mezi třemi dostupnými třídami plynule přepínat. V závislosti na situaci tak můžete bitvu zahájit vyčarováním několika ochranných a posilovacích kouzel, následně protančit mezi skupinou slabších nepřátel jako hbitý "zloděj" se dvěma noži a pak se přepnout na silnějšího válečníka a opřít se do silnějšího protivníka obouručním mečem. Sloužit vám k tomu bude poměrně šikovný systém vámi předvolených tlačítkových zkratek.

Váš hrdina sice umí ještě střílet z kuše a pokládat nástražné pasti, ani jednu z těchto dvou mechanik jsem ale příliš nevyužil: kouzla jsou silnější než kuše a pasti mi zkrátka přišly jako přílišné zdržování. S ohledem na místy neférovou obtížnost a určitou křečovitost bojového systému ale předpokládám, že na nejvyšší obtížnost jsou i tyhle doplňující složky arzenálu nezbytné.

Ústřední příběhová linka se táhne přes čtyři akty, bohužel to znamená pouze čtyři různá prostředí v celé hře (opravdový otevřený svět tu chybí). Pokud byste vynechali všechny vedlejší úkoly, zřejmě byste to mohli na nižší obtížnost "zvládnout" i pod deset hodin čistého času. V praxi ale vedlejší úkoly vynechávat nebudete, protože jsou často po cestě, zkušenosti a levely navíc se rozhodně hodí. Je dobrá šance, že vám alespoň jedna z postav ve vaší družině přiroste k srdci, takže budete chtít splnit všechny její vedlejší mise. Aby si na své přišel každý, mezi vaším doprovodem najdete provokativně oblečenou dominu, nesmělou a roztomilou pannu nebo hnijící zombii.

Bound by Flame pro PC (v češtině), PS4, PS3 a X360 vydal Comgad v pátek 9. května za 999-1399 Kč.

Ačkoliv jsou ale dialogy vulgární až na půdu, v případě svedení člena družiny nečekejte nic explicitního. S nepovinným obsahem se vám každopádně herní doba snadno natáhne na dvacet hodin. A možnost sem tam příběh ovlivnit nějakou tou volbou vás možná přiměje si to celé střihnout ještě jednou, abyste viděli linii pro člověka i pro démona.

VERDIKT: Laciná hra, která si zbytečně podráží nohy plnou cenou. Vypadá škaredě, "vypůjčuje" si nápady nalevo napravo, dialogy plné moderních vulgarismů nabourávají fantasy atmosféru, příběh moc nechytne a celé to nevydrží nijak dlouho. Rozbitá ale tahle hra není, takže díky funkčním mechanikám, několika podařeným vtípkům a místy skvělé hudbě vás v období herního sucha může zabavit. Vyloženě zapomenutelná průměrná šeď to není, ale technicky, dialogově a příběhově je to slabota.

5 / 10

Bound by Flame

PS4, PS3, Xbox 360, PC