Eurogamer.cz

RECENZE Child of Light

Poetické kooperativní RPG pro malé i velké.

Child of Light vypadá na první pohled jako plošinovka se svérázným vizuálním stylem, ale ve skutečnosti skrývá pod pláštěm mnohem víc: poctivé RPG. Včetně rekrutování a managementu družiny, craftingu vybavení a propracovaného soubojového systému. Příběh může na první pohled působit jako posmutnělá pohádka, ve skutečnosti jde ale o inteligentní temnou fantasy, ve které se nešetří zradami a smrtí. Ačkoliv hru pojí plno (nejen tematických) prvků s tituly jako jsou Unfinished Swan, Brothers nebo Journey, rozsahem jde o mnohem větší titul. Navíc jej můžete hrát ve dvou, přičemž relativně jednodušší "pomocná" role druhého hráče je ideální pro zábavu s dětmi, přítelkyní nebo obecně svátečními hráči.

0

Zpracování je mimořádně silnou stránkou celého zážitku. Technologie "UbiArt Framework" nám předvedla již ve hrách jako Rayman Origins (recenze), že 2D grafika zdaleka neřekla poslední slovo a za pomoci moderního hardware dokáže oživit kresby způsobem, ze kterého člověku snadno poklesne čelist. Zde je tato technologie aplikovaná na ještě propracovanější, detailnější a stylisticky vyzrálejší kresby. Není ani trochu nasazené, když prohlásím, že prakticky každičkou ze stovek obrazovek hry byste si mohli pověsit na zeď jako soběstačný, umělecky vyzrálý obraz. Někomu možná nemusí sednout zpracování některých postav, ale samotné prostředí je jedna nádherná ruční malba za druhou, plná detailů a perfekcionisticky sladěné barevné palety.

To vše je precizně animováno, obzvláště lidské postavy se hýbou naprosto přirozeně a nechybí drobné detaily jako posouvání si korunky na hlavě apod. jen počkejte až uvidíte a uslyšíte hlavní hrdinku "plácnout" bosými nohami na zem. Ještě na vyšší úroveň vše posouvá hudba. Mladičká Kanaďanka Béatrice Martinová (uměleckým jménem Cœur de pirate) hraje na piáno od svých tří let, je považována ze moderní symbol francouzského šansonu a pro Child of Light stvořila tak nádhernou kolekci jímavých orchestrálních skladeb (s důrazem na klavír a také s ústřední písní na závěr), že se člověku chce plakat už jen při samotném poslouchání. Když to spojíte s nádherným vizuálem hry a smutným příběhem v ní obsaženým, získáte pohlcující zážitek. Tedy pokud vám podobný styl a žánr alespoň trochu sedne.

Vydáte se na cestu s Aurorou, mladičkou dcerou rakouského vévody v 19. století. Aurora miluje svého otce, o to víc, že její máma zemřela před několik roky. Když se tedy jednoho dne probudí na podivném oltáři v tajemné říši, její první starostí je dostat se zpátky k otci, aby se netrápil. A ten se trápí opravdu hodně, protože ve skutečném světě našel svou dceru mrtvou v její postýlce. Víc by bylo škoda prozrazovat, ale jistě se mnou budete souhlasit, že tohle není klasická pohádka pro nejmenší a dokonce ani na poměry fantasy her nejde o žádné provařené klišé.

Ačkoliv tedy příběh nabídne několik předvídatelných momentů, řada dalších je originálních a nečekaných, včetně excelentního finále a pointy. Aby té poetiky nebylo málo, veškeré dialogy ve hře (bohužel jen minimum je dabované, zbytek je textový) jsou veršované a připomínají něco mezi pohádkou Hanse Christiana Andersena a dramatem Williama Shakespeare. Nedivím se, že ani na PC hra nemá českou lokalizaci.

Pokud jste to nevěděli, za hrou stojí klíčové osobnosti z Far Cry 3. Hratelnost je tedy bohatá, pestrá a zároveň dokonale provázaná do soudržného celku. Základem je běhání a skákání, s hledáním schovaných truhel, přepínáním pák a řešením všelijakých plošinkových nebo prostorových puzzle. Poměrně brzy ale získáte schopnost neomezeného létání a věci dostanou zcela nový rozměr. Ze všech her v historii snad jediná Gravity Rush mi dodala takové pocity snové svobody. Zde vám ale díky 2D nehrozí, že u toho dostanete závrať nebo ztratíte orientaci.

Rozsáhlé a pestré lokace jsou doslova nacpané stovkami schovaných truhel a předmětů, takže se vám schopnost létat kamkoliv si zamanete bude rozhodně hodit. Zároveň je ve hře možnost okamžitého cestování z lokace do lokace pomocí mapy, takže se nekoná žádné nudné chození stejnou trasou sem a tam. Sbírání předmětů se navíc vyplatí, obzvláště pokud jde o magické kameny, které můžete všelijak kombinovat a vylepšovat, aby jednotlivým postavám propůjčily velmi užitečné bonusy (nejvíce mi to připomnělo materie ve FF7 - a to je panečku pořádná poklona!).

Když narazíte na protivníka, můžete se mu vyhnout nebo mu naopak strategicky vrazit do zad. Tím získáváte první tah po přesunutí se do bojové arény, která jako kdyby vypadla ze starých dobrých JRPG. Na jedné straně budou stát dva členové vaší družiny (můžete je kdykoliv vyměnit za ostatní v záloze) a na druhé straně nepřátelé. Ukazatel zobrazuje "nabíhání" tahu každého z vás, včetně posloupnosti vůči sobě. Velkou částí taktiky tak není jen použití správného elementu nebo druhu útoku, ale také zpomalování nepřátel, zrychlování spojenců a pečlivé zvažování, zda použít silnější útok (déle se nabíjí) nebo to neriskovat a jít do útoku slabšího. Nechybí ani mnohačetní bossové, kteří si nezadají s bossy z velkých RPG her. Pokud si ale nastavíte "Normal" obtížnost, máte dobrou šanci s trochou taktiky vše zvládnout na první pokus. Bojům se vyplatí nevyhýbat, protože zkušenosti můžete utrácet za desítky a desítky rozličných schopností či vylepšení, odlišných pro každičkou postavu.

Child of Light pro PC, PS4, PS3, X360 a X1 vyšlo pouze digitální distribucí 30. května za ekvivalent 15 dolarů.

Zlatým hřebem hratelnosti je skutečnost, že jde o jedno z mála kooperativních RPG. Druhý hráč se ujme role "magické světlušky", se kterou se může po obrazovce pohybovat nezávisle na Aurorě. Světluška může sbírat předměty, odemykat truhly, ale také léčit spojence a zpomalovat nebo úplně oslepovat nepřátele. Má na to svůj vlastní ukazatel energie a hraní v její roli rozhodně není nějaká nudná nebo odpočinková činnost - při těžších bojích budou mít plné ruce práce oba hráči. Ve hře jednoho hráče je možnost světlušku ovládat druhou analogovou páčkou a kupodivu se to relativně dá zvládat, i když nikdy nedosáhnete takového výkonu a koordinace, jako s druhým hráčem. Tak nebo onak na vás čeká 15 hodin (mnohem více, pokud budete chtít najít a posbírat všechny předměty či splnit všechny vedlejší úkoly).

Startovní trailer

VERDIKT: Překvapivě propracované RPG s nádherným vizuálem, překrásnou hudbou, dojemným příběhem, nápaditými verši a skvěle promyšleným kooperativním režimem pro dva hráče. Také s ohledem na nižší cenu nelze než tenhle kousek doporučit, ať už máte rádi melancholické noci v jednom nebo hledáte krásnou a zábavnou hru, kterou mohou rodiče hrát se svými dětmi, aniž by se u toho jedna nebo druhá strana nudila. Být hra ještě o něco málo delší, mohla se klidně prodávat v krabici za plnou cenu.

9 / 10

RECENZE Child of Light Martin Zavřel Poetické kooperativní RPG pro malé i velké. 2014-05-04T03:00:00+02:00 9 10
REKLAMA

- komentáře (6)

Po 30 dnech od publikování článku se diskuse automaticky zavírají, ale v rozpravě můžete pokračovat v našem fóru!

  • Nahrává se...