Recenze datadisku Dark Souls: Artorias of the Abyss

Zpátky do temnot, pro veterány povinně.

Když je pro vás největší herní událostí roku vydání balíčku DLC místo vydání nějaké nové plnohodnotné hry, může to znamenat dvě věci. Buď je to slabší rok... a nebo byla ta hra zatraceně dobrá. Z mojí recenze nebo nedávného podcastu dobře víte, kde stojím. Jsou hry - a pak je Dark Souls. Pro každého, kdo zažil jedinečnou atmosféru říše Lordran a obzvláště pro ty, kdo se dokázali zuby nehty prorvat skrz jeho nástrahy, má tenhle titul naprosto jedinečné místo na poličce, na pažbě hardcore herních zářezů i v duši. Škody napáchané hraním tohoto titulu jsou nediskutovatelné. U DLC tedy není moc nad čím uvažovat, tím spíš, jak velký a konzistentní přídavek to je.

Žádná snadná cesta

Musel jsem se smát, když jsem po usilovném hledání zjistil, jak se vlastně do tohoto DLC hráč dostane. Řekli byste, že když už zaplatíte 350 Kč, tak budete mít možnost prostě přijít na nějaké místo na mapě a do nové lokace vejít, že? Nebo ji rovnou spustit z hlavního menu hry. Tak na to zapomeňte, tohle je přece Dark Souls. Tady platí dvě jednoduchá pravidla, která hra neoblomně dodržuje: nic není jednoduché a nic není jednoznačné. Budete tedy muset najít hned několik míst a udělat hned několik věcí, aby se vám vůbec ve hře otevřela brána do nové lokace z DLC.

Pokud jste tedy hru v minulosti prošli a máte uloženou pozici na začátku nového dobrodružství - nebo pokud do ní dokonce budete vstupovat se zbrusu novou postavou - pak se připravte na to, že budete muset odehrát pořádný kus "normální" hry, než se vůbec dostanete na místo, odkud je možné nový obsah zpřístupnit. A když už jsme u toho, měli byste sebou mít také Rite of Kindling (zaříkávadlo na zvyšování počtu léčivých nápojů, které můžete načerpat v nových lokacích u nových "check-point" ohňů). Protože v tomhle přídavku se utkáte hned s několika bossy a kromě (naprosto vražedného) posledního z nich budete čelit i překvapivě silným řadovým nepřátelům. Ne náhodou je hned první věc, která na vás čeká po průchodu branou, smrtící přepadení.

Kudy se do datadisku z původní hry dostat?

Hlouběji v čase

Tvůrci přistoupili k integraci nové lokace do hry rafinovaně. Je to totiž místo v Lordranu, ale v úplně jiné epoše. Projdete tedy časovou bránou a ocitnete se v naprosto samostatném, soběstačném světě. Zkušení cestovatelé Lordranem nebudou mít velké problémy poznat, co je to za epochu a kde přesně se nacházejí. Ne náhodou je to jedna z nejzajímavějších událostí a míst v historii země. Příslovečná propast z názvu DLC se zde do široka otevírá a pohlcuje celá království, zatímco legendami opředený rytíř Artorias se vydává na svoji poslední pouť.

Propast a celé její okolí má naprosto unikátní atmosféru, což je ostatně rukopis a klad tvůrců i původní hry jako takové. Kromě toho má také vlastní ansámbl nepřátel i hlavních či vedlejších postav. Budete moci najít hned několik obchodníků a zcela v duchu Souls série je pouze na vás, zda s nimi budete po celou dobu poctivě obchodovat a rozmlouvat, nebo zda se rozhodnete je zabít a vzít jim jejich vybavení. Stejně tak na vás čekají nové duše nových bossů, ze kterých opět můžete vyrobit zcela nové zbraně. Nová výzbroj a výstroj zde obecně nechybí, přičemž vrcholem všeho je samozřejmě Artoriovo brnění, zčásti rozežrané temnotou z propasti.

Před pár dny bylo oznámeno pokračování Dark Souls 2, které má být více přímočaré a srozumitelné.

Peklo jsou druzí lidé

Rok po vydání hry už ji mají všichni, kdo jí opravdu propadli, docela v malíčku. Jestliže jste jako já dosáhli na platinovou trofej, zřejmě jste také hru prošli už desetkrát. V téhle fázi vás již řadoví protivníci příliš nevyděsí. I samotní démoni jsou tak nějak snazší. Od toho jsou zde ale ostatní lidé, aby vám ukázali, že největším protivníkem je vždy váš protiklad: hráč zkušený, zákeřný a přizpůsobivý jako vy. Vedle tradičních invazí (a že jich v lokacích nového DLC probíhá hodně!) zde najdete také speciální MP arénu, ve které můžete do sytosti bojovat jeden proti jednomu, dva proti dvěma a nebo všichni proti všem. Kdo vyhraje nejvíc zápasů za sebou, vytesá svoje jméno do kamenné desky vedle arény. Klanění na začátku boje je nepovinné a odezva na něj nezaručená.

Mnohem veselejší aspekt online hraní jsou pak tradiční vzkazy od ostatních hráčů, roztroušené po zemi. A samozřejmě: možnost přivolat si až dva spoluhráče na pomoc, pokud jste ještě nezabili vládce dané lokace. Pro interakci se spoluhráči najdete v tomto DLC poměrně revoluční předměty: dřevěné mluvící hlavy. Každou z nich lze neomezeně používat, aby vydala - patřičně obscénním hlasem - stručnou hlášku typu "hello", "thank you", "very good" nebo "I am sorry". Tohle je obzvláště užitečné, protože ve hře není podpora hlasové komunikace a základní věci se přeci jen snadněji vyjadřují slovy, než emotikony postav. Navíc máte možnost na sebe upozornit i zvukově, pokud například hráč na druhé straně odešel od televize (čeká až si ho někdo přivolá) nebo se jeden druhému ztratíte.

Sestup do propasti

Asi vás nepřekvapí, že do té propasti z názvu DLC budete muset sestoupit. Ještě předtím si ale užijete tradičně úžasnou procházku krajinou Lordranu, rozhovory s jeho obyvateli a souboje s novými protivníky, od relativně přímočarých větvičkových strašáků až po překvapivě nebezpečné golemy s výrazným AOE útokem. Chybět nebude ani drak, který vás samozřejmě napoprvé pořádně vyděsí, podruhé spálí na popel a po následujících třicet pokusů o jeho skolení vám vytesá svoje jméno do mozku pořádně bolavým fontem. Pořád je to ale nic proti nástrahám propasti.

V oné temné hlubině narazíte na lidskost znetvořenou opravdu nečekaným způsobem, budete mít možnost potkat vůbec nejoblíbenější postavu původní hry v poměrně zásadním momentě jejího života a hlavně: stanete tváří v tvář zosobněné dušežravé temnotě na samotném dně. Bez diskuzí jde o jednoho z nejtěžších démonů vůbec a spotřeboval jsem na něj víc času, než na Gwyna. Pokud jde o doporučenou úroveň postavy, záleží samozřejmě na vašich zkušenostech a schopnostech. Tipnul bych ale, že cokoliv pod padesát je sebevražda. Připravte se zemřít. Připravte se "ztratit" okolo propasti alespoň takových 15 hodin (a mnohem víc, pokud propadnete MP arénám). A nezapomínejte: tohle není hra, kterou byste mohli pauznout... nebo vypnout.

Přídavek Artorias of the Abyss pro Dark Souls pro konzole vyšel v říjnu (stáhnutelný z internetu nebo v Prepare to Die reedici) a byl součástí PC verze.

koupit na Xzone za 899 Kč.

VERDIKT: Když vám někdo nabídne možnost vrátit se zpátky do Lordranu a objevit zcela novou lokaci, plnou nových nepřátel i kořisti, nemůžete odmítnout. Dark Souls prostě nemá konkurenci a tohle DLC pouze potvrzuje, že jeho tvůrci jsou v mnoha ohledech nenapodobitelní - a že udržují svoji laťku kvality i jinakosti. Bod dolů tak zůstává pouze jako odraz skutečnosti, že tahle vražedná japonská záležitost není pro každého. Zkušení ale vědí svoje: čísla zde nemají význam. Jsou hry... a pak je Dark Souls.

9 / 10

Dark Souls