RECENZE Deus Ex: The Fall

Prequel pro iPad se povedl, když zachoval vše z originálu.

Od vydání Deus Ex: Human Revolution již utekl nějaký ten pátek a když se vynořily informace o připravovaném novém dílu, nejeden fanoušek zpozorněl. Nadšení ale rychle vychladlo, když člověk zjistil, že se místo nového plnohodnotného dílu chystá jen jakási hra na iOS zařízení (iPhone/iPad/iPod) s podtitulem The Fall. Pojďme se tedy podívat, jak dopadl a zda stojí za hřích, resp. za 6 eur.

Pokud jste hráli Deus Ex: Human Revolution, budete zde ihned jako doma. Autoři se nesnažili o nějaká zjednodušení herních mechanismů a pokusili se ze hry zachovat co nejvíce, což je určitě plus.

Příběh hry se odehrává před událostmi z Human Revolution, což poznáte na první pohled, když se hned v úvodu bratříčkujete s Barrettem, Federovou a Namirem. A protože hrateje za kladného hrdinu, augmentovaného Bena Saxona, tak asi tušíte, že v takové společnosti dlouho nevydžíte. Opět se vydáte odhalovat příběh plný zrady a konspirací.

Děj hry Deus Ex: The Fall ale sám o sobě není žádným zázrakem, který by stál za velebení a chválu. Přeci jen je kratší než titul na velké konzole. Hra mi při důkladném zkoumaní prostředí a čtení všech mailů vydržela na nějakých šest až sedm hodin. Nestihne tak rozjet žádný velký epos a hlavně vše končí otevřeně. Nijak se netají tím, že bude mít pokračování. Jedná se tedy jen o jakýsi úvod do příběhu, jehož kvality zatím nelze posoudit.

Hráči Human Revolution zde ovšem budou jako doma. Vše, co šlo, bylo věrně převedeno i do The Fall. Dočkáte se tedy opět klasické centrální lokace plné NPC, odkud vyrážíte všemi směry plnit mise (jak hlavní, tak vedlejší) v prostředí plném nepřátel. K cíli vždy vede několik cest. Hlavní vchod, ventilační šachta, zamčená zadní vrátka, apod. Mnohé z nich jsou přístupné, jen pokud máte odemknutou patřičnou augmentaci. Budete muset hackovat zámky a počítače. Číst v nich cizí maily a tak zjišťovat maličko více detailů o herním světě.

Za každou úspěšně provedou akci opět získáváte zkušenostní body a za ty vylepšujete augmentace. Jejich nabídka mi přišla totožná s RPG prvky v Human Revolution. Nesrovnával jsem seznamy, zda sedí jedna ku jedné. Ale na první pohled odpovídají a všechny klíčové vlastnosti zde naleznete. Neschází ani možnost upgradovat jednotlivé zbraně. Oproti Human Revolution je dokonce možno celou hru odpravdu dohrát bez jediného zabití. Na poměry iOS her se tedy jedná o solidní nabídku funkcí a hru lze považovat za plnohodnotný Deus Ex. Ne nějakou ořezanou facebookovou hříčku.

Změnilo se tedy jen pár drobností, za které nemohou až tak sami autoři, jako spíše možnosti iOS zařízení. Hra samotná je menší. To se týká jak celkové délky, tak i rozlohy jednotlivých lokací, které jsou rozsekané na menší úseky a proložené loadovací obrazovkou. Druhou drobnou změnou je, že obchod, kde lze nakupovat novou výbavu, je z nějakého důvodu dostupný z hlavního menu, tedy kdykoliv. Není nutno hledat obchodníky. V obchodě jsou k dispozici i mikrotransakce. Takže za reálné peníze lze zakoupit herní měnu a zkušenostní body. Nutno uznat, že slouží pouze jako cheaty a herní zážitek nijak netrpí, pokud tuto možnost zcela ignorujete.

Třetí a poslední změnou je samozřejmě ovládání, které muselo být přizpůsobeno kompletně dotykové obrazovce. A musím uznat, že se v rámci možností podařilo a s ovládáním celé hry jsem na iPadu neměl potíže. Chůzi lze ovládat hned dvěma způsoby. Jednak pomocí virtuálních sticků nebo dvojklikem kamkoliv na obrazovce ukážete postavě, kam má sama přejít. Při míření si můžete pomoci automatickým mířením, pokud protivníka předem kliknutím označíte. A pro všechny ostatní akce naskakují na obrazovce patřičné ikonky. Takže s krytím, přeskakováním překážek, probouráváním zdí, plížením, tichou eliminací nepřátel, apod. není nejmenší problém.

Lze si snad jen postěžovat na to, že oproti velkým dílům nemá The Fall takovou znovuhratelnost. Hra se totiž skoro celá odehrává v jedné lokaci a lze se tedy vracet téměř do všech navštívených míst. V Human Revolution jste tuto možnost neměli, a tak jste na začátku hry nemohli prozkoumat všechny lokace, protože jste neměli odemknuté všechny augmentace. V The Fall ovšem není problém vše objevit napoprvé. I když při plnění mise musíte nějaké dveře minout, není problém se vrátit později, s potřebnou augmentací.

Po grafické stránce je hra velice hezká (viz mnou vytípané desítky obrázků okolo). Modely jsou sice hranatější, ale šetrně, tak že do prostředí sedí. Textury jsou jemné a kvalitní. Vše dokresluje spousta hezkých světelných efektů. Na iOS se jedná o silný nadprůměr a na hru se velmi příjemně kouká, jen je kvůli zvolené barevné paletě téměř nehratelná na zahradě na sluníčku, na rozdíl od některých barevnějších her (Broken Sword...) je s ní třeba zalézt do temnějšího prostředí. Jinak se displej leskne a není vidět vůbec nic.

Závěrem asi stojí za upozornění, že Deus Ex: The Fall není oficiálně podporován na jaibreaknutých zařízeních a i když si hru poctivě koupíte, autoři si sice od vás peníze s radostí vezmou, ale poté se vám vysmějí do obličeje. Lze to sice prý nějak obejít, ale jakožto člověk bez jailbreaku nemohu soudit a hru tak pořizujte jen na vlastní riziko.

VERDIKT: Pro případné rýpaly předesílám, že číselné hodnocení je uděleno v rámci iOS her, kde je The Fall silným nadprůměrem. A snad jedinou pořádnou AAA hrou, která není portem nějaké staré hry, kterou lidé pořizují z nostalgie. Nabízí solidní hratelnost, v rámci možností dobře zpracované ovládání, svobodu a skvělou grafiku a atmosféru. Kdo si chce na svém iPadu zahrát něco komplexnějšího než Angry Birds, nemá vůbec co řešit a po této hře by měl sáhnout. Svým záběrem sice nekonkuruje osmičkovým hrám z jiných platforem, ale na platformě, kde vyšla, pro ni budete těžko hledat konkurenci.

8 / 10

Deus Ex: The Fall

Android, iOS, PC