DiRT 3 - rozdílová PC recenze

Nejhezčí obraz a příkladná optimalizace.

Prakticky všechna média u nás recenzovala terénní závody DiRT 3 z konzolových review verzí (PS3/X360), protože PC verze zdejší distributor Conquest od výrobce dříve neobdržel. Nicméně už nějakou dobu mám v počítači taktéž počítačovou verzi DiRT 3, kterážto má oproti konzolovkám několik specifik a trochu bych se rozpovídal i o její hardwarové náročnosti a otázkách kolem instalace. Hra ovšem není nijak extra rozsáhlá, samotné kopírování souborů zabere jen malý čas.

Bohužel spolu se soubory hry se vám aktualizuje, nebo rovnou nakopíruje také protipirátská ochrana Securom, s níž já osobně nemám moc dobré zkušenosti. Už několikrát se mi dříve u jiných her stalo, že některé zakoupené ORIGINÁLNÍ tituly mi se Securomem vůbec nejdou spustit. Stále to píše, že mám vložit originální disk, i když ten v mechanice samozřejmě je. Podobný problém se mi objeví také vždy při prvním spuštění Dirta, naštěstí ale po druhém pokusu už hra vždy naběhne.

Hodně zdlouhavá je ale instalace a aktualizace vnuceného klienta Games for Windows Live, dnes asi vůbec nejzbytečnější a nejotravnější služby, co Microsoft za svoji historii vymyslel. Pokud chcete vůbec ukládat hru, hrát online a vůbec si odemknout kvůli omezení bazarových prodejů schválně uzamčených pět vozů z garáže, tak musíte samozřejmě prve zadat sériový kód a v tom posledním případě si povolenku na odemčené vozy ještě stáhnout z Windows Live Marketplace, což je asi 1,3 MB dat.

Stažení se mi podařilo až po několika dnech marných pokusů, vždy se objevila hláška o nedostupných serverech Games for Windows Marketplace v průběhu stahování. To už je sama o sobě pěkná vizitka rozporuplné microsoftí služby. Navíc jsem před hraním musel celého klienta GfWL zdlouhavě aktualizovat stažením dalších dat z internetu, pak si ještě pro zobrazení obsahu Marketplace manuálně najít a postahovat jeden hotfix operačního systému a až potom jsem mohl konečně hrát. I když samotná instalace hry proběhne rychle, následné patálie s klientem GfWL jsou dost zdržující.

Trochu mě dále mrzí, že v menu hry nefunguje myš, jen klávesnice, popř. joypad, jenž si hra samozřejmě automaticky namapuje a o nic se tak nemusíte starat. S podporou mého volantu Logitech Momo Racing jsem také neměl žádný problém, hra si jej opět sama nakonfiguruje a já se, snad kromě nastavení zpětné odezvy a citlivosti, nemusel o nic více starat.

Pro testování chodu hry má PC verze vestavěný benchmark, který náhodně spustí nějaký hromadný závod na jedno kolo (např. rallycross) a poté vypíše hodnoty FPS. Podle dříve vypuštěných doporučených hardwarových nároků jsem čekal jistou vyšší náročnost hry, ale byl jsem nakonec velmi překvapen, jak DiRT 3 skvěle chodí a jak je výborně optimalizovaný (mimo jiné podporuje i DirectX 11). Ostatně příkladnou optimalizací a solidní grafikou se vlastně po právu chlubí i oba minulé díly. Vyhulil jsem všechny volby na max., včetně toho nejkvalitnějšího vyhlazování a při rozlišení 1680x1050 mi benchmarky ukázaly minimální hodnotu 50 a průměrnou 64 FPS, což jsou vskutku vynikající čísla! A to na obyčejné konfiguraci C2D 3.0 GHz, 3 GB RAM, nVidia 260GTX 896 MB RAM a Windows XP 32bit.

Přitom hra na počítači vypadá snad o třídu lépe, než na konzolích, auta mají mnohem více drobných detailů, jako třeba lépe provedené mřížky chladičů, skrz něž je pěkně vidět do útrob vozu/pod kapotu. Výborná je i práce se světlem zvláště při závodech v podvečer, které jsou taktéž o něco pohlednější, než na konzolích, kde na můj vkus hra nevypadá až tak dobře, jak jsem si představoval. Není také dost časté, aby režim rozdělené obrazovky přinesla i PC verze, ale DiRT 3 jej má úplně pro všechny platformy, a použitelný je velmi dobře. Pouze může být problém vtěstnat dvě sedačky před monitor, což není tak jednoduché, jako se posadit ve dvou před televizi.

Pouze jsem v tomto lokálním multiplayeru našel menší bug nebo problém, kdy pro opuštění závodu ve splitscreenu musejí z jízdy vyskočit oba piloti, nikoli jen jeden z nich, jak to bývá obvyklé. Nicméně když jeden řidič ze závodu odstoupí, tak ten druhý už to samé nemůže - ze závodu už napodruhé nijak odstoupit nelze. Tlačítko "Retire" je totiž u toho druhého jezdce zašedlé a nelze jej zmáčknout. To mi přijde docela podivné. Přitom jsem splitscreen zkoušel dříve i na xboxové verzi a tam jsem s oběma piloty mohl z probíhajícího závodu pohodlně odstoupit, oba měli tlačítko pro ukončení závodu dostupné.

Každopádně finálně musím říci, že stejně jako v případě obou předešlých dílů, je i PC verze třetího dílu Dirta technicky velice povedená, graficky solidní, perfektně optimalizovaná a ze všech platforem asi jasně nejlepší. Kdyby to nekazil ten přiblblý klient GfWL a Securom, tak bych byl s technickou stránkou hry maximálně spokojen. O té obsahové se již dříve ve své recenzi rozepsal Marek Beniač. Nicméně já bych pro PC verzi asi volil také stejnou známku 8/10.

DiRT 3