RECENZE Dishonored: Brigmore Witches

Stylový závěr vynikajícího díla v druhé části datadisku.

U recenze předchozího dílu DLC pro Dishonored, Knife of Dunwall, jsem se radoval, jak poctivý přídavek to byl - se třemi rozsáhlými novými prostředími, perfektně charismatickým antihrdinou, příběhem, který logicky zapadal do hlavní hry, aniž by působil dojmem nastavované kaše a hlavně: s hratelností, která dosahovala naprosto stejných kvalit, jako vynikající původní hra.

Prakticky všechny tyto klady je možné nalézt také u závěrečného stáhnutelného přídavku. Brigmore Witches je přímo navazujícím druhým dílem příběhu nájemného zabijáka Dauda z předchozího DLC. Opět se v něm ponoříte do dusivé atmosféry středověkého města sžíraného morem a dočkáte se rozuzlení následků vraždy císařovny i únosu její dcery. Ve finále se Daudův osud naplní - jak jinak - podle voleb, které hráč sám svobodně učinil. Jelikož se jedná o recenzi DLC, počítejte se tím, že povídání o některých nových lokacích nebo událostech může být částečným spoilerem.

Pryč z Dunwallu

Ačkoliv hrajete v Daudově doupěti v srdci města, nové lokace vás vezmou na pouť do jeho odlehlejších končin a ve finále dokonce úplně z města pryč. A teď nemyslím jen do oné alternativní dimenze, ze které pochází Cizinec. Hra samozřejmě opět nabízí české titulky (i na konzolích) a umožňuje nahrát informace z vaší uložené pozice prvního DLC.

Jde o důvod navíc, proč obě DLC hrát pohromadě (třeba v Dishonored GOTY re-edici spekulované na říjen). Nejen kvůli návaznosti příběhu, ale také proto, abyste měli možnost dosáhnou na větší množství speciálních schopností a jejich vylepšení. Což se bude hodit, protože ve finále tohoto DLC vás čekají nadlidští protivníci, kteří sami disponují nadpřirozenými silami: ať už jde o Delilah a její čarodějky nebo o nesmrtelné hlídací psy (hodně štěstí při zjišťování, jak na ně: je to prosté, ale přesto jsme si s tím já i kolega pěknou chvilku lámali hlavu).

Daud ví, že za čarodějnicí se bude muset vydat do starého Brigmorského sídla na ostrově kus od města. Aby dokázal proklouznout z města, bude potřebovat kvalitního pašeráka s dobrou lodí. Vydá se proto jednoho takového zachránit z nechvalně proslulého vězení Coldridge. Opět máte možnost před každou misí nakoupit kromě vybavení i laskavosti, což vám v tomto případě umožní přijít do vězení v přestrojení jako "Vševidoucí", respektovaný člen místní varianty inkvizice. Vaše cesta skrz vězení je také okořeněná strážemi, šeptajícími si historky o útěku hrdiny hlavní hry.

Největší lokace z celého DLC: "Drapers Ward" bývala kdysi nákupní ulicí, ale teď je z ní zamořená změť skladů, stok a přístaviště. Můžete se zapojit do války dvojice místních gangů (opravdu se v ulicích vraždí před vašima očima) nebo se věnovat hledání nadprůměrně vysokého množství skrytých předmětů.

Brigmorské panství

Bez debat vyvrcholení Daudovy cesty. Brigmorské panství mi na první pohled vyrazilo dech, protože jeho exteriér září jasnými barvami, jak jsme to nikde v celé hře neviděli. Sluneční paprsky prosvětlují jasně zelené koruny stromů a odráží se ve vodní hladině přístavu i kaluží, rozsetých po rozlehlé zahradě. Abyste si ale tuto procházku falešným rájem neužili, vrhají se tu na vás zmiňovaní psi, čarodějnice (mimochodem působivě propletené s přírodou/rostlinami zarostlými ruinami sídla) schopné se teleportovat stejně jako vy... a dokonce ani sochy v téhle zahradě nejsou, čím se zdají být.

V samotném rozpadlém sídle se vše opět ponoří do stínů a chladných barev. Pobořený dům je plný tajných skrýší s různými odměnami a náležitě využijete pro tuhle hru typické vertikality, díky které je možné obcházet nebo přepadávat nepřátele z výšky. Konfrontace s Delilah, odhalení jejích záměrů a obrácení její vlastní moci proti ní samotné je pak perfektním rozuzlením a náležitě epickým finálním soubojem Daudova příběhu.

Trailer na druhé DLC

Aby to ale nebylo málo, v epilogu stanete tváří v tvář svému osudovému nepříteli, hrdinovi hlavní hry, Corvovi. Výsledek toho epilogu bohužel záleží na vašem chování v DLC, nikoliv na uložené pozici z hlavní hry (kde tuto pasáž hrajete z opačného pohledu), což trochu nabourává soudržnost příběhu. Druhou slabší stránkou příběhu je občasné využívání jednoduchých statických kreseb místo "poctivých" filmových sekvencí.

Spolehlivá kvalita

Vedle tradičně skvělé hratelnosti a opět zcela svobodné volby mezi tichým plížením a hlasitým masakrem je v druhém DLC přítomno také několik zajímavých novinek. Obzvláště užitečná je schopnost telekinezí si přitáhnou předměty nebo osoby k sobě - můžete si tak na dálku "podat" nějaký ten klíč či lektvar, ale také vytáhnout ke stropu protivníka, procházejícího pod vámi (a následně ho uškrtit).

Druhé větší DLC The Brigmore Witches pro Dishonored vyšlo digitální distribucí v polovině srpna pro všechny verze hry a stojí 10 eur.

koupit ze Steamu.

Fascinující jsou nové "poškozené amulety", které nabízejí mimořádně zajímavé bonusy, ale za cenu nějakého nepříjemného vedlejšího efektu (např. menší zranitelnost za cenu menší rychlosti). Pro tichošlápky jsou určené nové druhy min, které protivníka pouze omráčí, místo aby jej rovnou zabily. Obecně zde platí, že stejně jako hlavní hru, i DLC stojí za to si projít dvakrát s úplně odlišným herním stylem a vybavením/schopnostmi. Snadno si tak ty zhruba čtyři hodiny zdvojnásobíte.

VERDIKT: Arkane Studios dokázali, že dokážou udržet vyrovnanou laťku kvality, i když je od začátku nastavená hodně vysoko. Nápaditost, svoboda se plížit ve stínech nebo s rachotem pobít všechno v dohledu, celkové výtvarné kvality a logicky se uzavírající příběh dají fanouškům původní hry přesně to, co od DLC chtějí. Přestrojení v jeho první kapitole nebo prozářená zahrada v té třetí se přitom snadno zařadí mezi nejvýraznější okamžiky celé ságy.

9 / 10

Dishonored