RECENZE BFG edice DOOM 3

Pro koho je oprášený horor určen a jaký je přidaný obsah?

Docela by mě zajímalo, jakýma očima se na starý dobrý Doom dívají nové generace hráčů, které nepamatují devadesátá léta. Vnímají ji jako starou dobrou rockovou klasiku nebo jako přežitek? S ohledem na to, jak dobře dnes už vypadají hry i na mobilních telefonech, musí jim původní Doom I a II připadat podobně obskurní, jako původní dvojbarevné Atari videohry. Přitom právě tyhle dvě klasiky v sobě ukrývají některé z nejrafinovanějších designů trojrozměrného prostředí v historii FPS a celkově nabízejí časem nezlomenou, diamantově vybroušenou hratelnost. Doom 3 je pak na tom ještě o něco lépe, díky poměrně moderní výpravě - od grafiky po příběh v pozadí. Popravdě řečeno, zatímco se poctivé akční horory v posledních letech mění na méně a méně strašidelné, čistokrevně akční hry, dost možná představuje Doom 3 jednu z nejlepších příležitostí pro fanouška žánru.

Konzolová evoluce

Je poměrně pochopitelné, že dnešní hráč si re-edice téhle klasiky zas tak moc neváží: obzvláště pokud je to PC hráč, který pravděpodobně strávil se všemi díly série dost času v dostatečné kvalitě před mnoha lety. Situace je ale docela jiná pro konzolové hráče. Ačkoliv jsem s původním Doomem začínal jako asi většina lidí v té době na počítači 386, s cukáním, ve zmenšeném okně a bez zvukové karty (takže jsem si zvukové efekty dodával v průběhu hraní sám), posléze jsem dlouhá léta s hrou strávil v postupně se technicky zlepšujících iteracích pro SNES, X32, Jaguar, N64, 3DO, Saturn nebo PSOne (Playstation verze byla s přehledem nejlepší, především díky naprosto jedinečné hudbě, ale také pro lepší nasvícení nebo zvukové efekty).

Trvalo to tedy pár let, než jsem si hru vychutnal v plné kvalitě a dodnes dokážu ocenit, když původní dvojice Doomů běží plynule uprostřed největší monstr-přestřelky na otevřeném nádvoří. Ačkoliv tohle dnes funguje i na Gameboyi nebo mobilu. Píšu o tom hlavně proto, že je zde jistá paralela i v případě třetího Dooma. Toho jsem totiž jako konzolista nejvíce hrál na starém Xboxu. A přestože to bylo hodně slušná konverze, přeci jen byla citelně slabší oproti plnokrevnému PC originálu. Pro konzolisty tak BFG edice představuje první příležitost vychutnat si děsivý sestup z povrchu Marsu do Pekla v plné kvalitě, byť se ani tato konverze neobešla bez hrstky diskutabilních kompromisů.

(Ne)zkrocená technologie

Jak se asi dalo očekávat, Doom III 3 dokonale plynule. Hráče s konzolovou historií až zarazí, s jakou rychlostí impové vrhají svoje firebally. Celý herní svět díky té rychlosti a plynulosti samozřejmě nabere na "hmotnosti", působí mnohem přirozeněji a plastičtěji. Tím spíše, pokud máte vybavení podporující 3D brýle. A jelikož je hra drtivou většinu času ponořena ve stínech nebo rovnou ve tmě, prozařované záblesky výstřelů a energetických výbojů, působí místy až srovnatelně s předními tituly naší doby. Po zvukové stránce jde o naprostou špičku, designově i technicky (5.1 Surround).

Bohužel se ale nedočkáme plnohodnotné podpory realtime stínů, což by na celkovém dojmu rozhodně přidalo. Ještě o něco bolestivější je pak nově implementovaný systém ukládání check-pointů. Děje se tak poměrně nahodile uprostřed hraní, což by samo o sobě nebylo to nejhorší. Jenže hra se během toho zcela zastaví a vydrží tak třebas i deset-dvacet vteřin, což je v době streamovaných open worldů u téhle koridorové záležitosti opravdu těžko přijatelné. Z podobné škatulky je také nahrávání uložené pozice po smrti, které bych také očekával rychlejší. Tím spíš, že hra je relativně vražedná ve smyslu obtížnosti a nepříjemných překvapení ze strany nepřátel.

Nejlepší peklo

On by to ostatně byl dost na houby horor, kdybyste neměli strach z každého temného kouta, netrpěli nedostatkem munice a nenadskakovali pokaždé, když do vás sekne démon, co se právě teleportoval přímo za vaše záda. Všechny tyhle věci Doom 3 nabízí, ale také mnohem víc. Je to možná docela zvláštní takhle nad tím přemýšlet, ale řada her se snažila co nejlépe ztvárnit Peklo a související tématiku. Se vší úctou k Diablu musím prohlásit, že mi vize, předestřená v Doom 3, připadá s přehledem nejsilnější.

Trailer z BFG edice

Možná to způsobuje ten kontrast, kdy racionálně vědecké prostředí ocelově-skleněné základny na Marsu postupně více a více "špiní" cákance krve, znesvěcující oltáře a pentagramy, obskurně znetvořená lidská těla a samozřejmě: houstnoucí zástupy démonů, doprovázených děs nahánějícími zvuky a šepoty. Jakmile se ale dostanete skrz portál na povrch samotného Pekla, to se teprve výtvarníci urvou ze řetězu. Pitoreskní konstrukce se budou tyčit vysoko nad vámi, obklopené temnotou, mořem vřící krve nebo lávy a zahalené do ještě děsivějšího příšeří. Pokud byste náhodou hráli Doom 3 poprvé a do Pekla vstoupili sami, uprostřed noci, s 3D brýlemi a prostorovým zvukem, myslím že máte o nejsilnější herní zážitek na hodně dlouho postaráno. A to je samo o sobě hodné respektu.

Určeno pro...

To je vlastně také odpověď na otázku, pro koho tahle re-edice vlastně je. Pokud máte rádi střílečky nebo atmosférické horory a Doom 3 se vám z nějakého důvodu vyhnul, pak neváhejte a jděte do toho. Jistě, modely postav dnes již vypadají komiksově úsměvně a ukládání/nahrávání je otravné, nicméně samotná hra je velice kompetentní záležitost, která vám díky přítomnosti masivního (zhruba 10 hodin) datadisku i menší bonusové mise (zhruba 2 hodiny) snadno vydrží na několik nocí. A je to jedna z těch mile hardcore her, se kterými je zábavné se poprat opakovaně na ještě vyšší obtížnost.

DOOM 3 BFG Edition pro PC, PS3 a X360 vyšla na podzim a stojí 699-899 Kč.

Druhá skupina hráčů, kteří tenhle kousek ocení, jsou pamětníci a fanoušci jako já, kteří si stejně rádi zahrají všechny tři díly Dooma. Jednička a dvojka přitom obsahuji splistcreen a Xbox Live multiplayer (jde o identické instalace hry, které si můžete individuálně stáhnout z XBLA). Dvojce pak nechybí přídavná konzolová epizoda "No Rest For The Living" s devíti úrovněmi a u trojky najdete již zmíněnou dvouhodinovou "Lost Mission", která je prakticky zjednodušenou variací na hlavní hru, jelikož během těch dvou hodin posbíráte všechny zbraně a dorazíte i do Pekla. To samo o sobě není žádným lákadlem pro veterány série, nicméně v rámci celkově hodnoty balíčku to jsou další hodiny zábavy navíc. A jelikož Doom 4 je výrobě, není od věci si osvěžit základy.

VERDIKT: PC hráči, kteří již mají Doomy nebo alespoň ten třetí za sebou, pravděpodobně nenajdou v téhle re-edici nic lákavého. To samo o sobě ale není důvod jít s hodnocením níže, protože Doom je v mnoha ohledech nestárnoucí klasika. Pokud nicméně patříte mezi ty, kdo s touto značkou nemají doposud zkušenosti - a obzvláště pokud hrajete na konzoli - pak byste neměli váhat. Za rozumou cenu dostanete jeden z nejzábavnějších sci-fi hororů vůbec, představující mnoho desítek hodin čiré zábavy - obzvláště pokud dokážete ocenit také původní dvojici her.

6 / 10