Skip to main content
If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

DOPISY ČTENÁŘŮ Eurogameru #1

Podcasty, úplatky, nábor posil, Dobré ráno, zdroje infa, mobilní web...

Dobrý den, rád bych se Vás zeptal, jestli je možná nějáká spolupráce? Myslím tedy práce recenzenta. Děkuji

Určitě ano. V brzké době proběhne nábor nových posil na pozice recenzentů a redaktorů Eurogameru, abychom trochu občerstvili a omladili náš tým. Pokud chceš mít malý náskok :) pošli prosím na redakce@eurogamer.cz co nejvíc informací o sobě (vč. časově flexibility, bydliště i platforem), pár ukázkových textu o aktuálních hrách, na které se v nejbližší době chystáš... a uvidíme, jak to dopadne. Určitě to chce mít vedle talentu a pracovitosti i nějakou dřívější praxi, napr. psát o hrách na menší weby, blog nebo třeba uživatelské recenze Steamu, kde člověk získá zkušenosti.

Dobrý den chtěl bych se zeptat kdyby se hledali redaktoři co by museli splňovat za kritéria aby měli šanci se dostat do Eurogameru. Diky za odpověď.

Výborný přehled o hrách (i o dění/trendech v herním průmyslu), aby se nová hra dala srovnat s předešlými díly nebo ostatními hrami daného žánru. Vědět, čeho si na hrách všímat, a co naopak není tak podstatně. Aspoň trochu rozumný sloh a znalost českého pravopisu. Časová flexibilita, protože na důležité recenze hlavních her obvykle nebývá moc času, a autor musí často obětovat/zanedbat jiné povinnosti. Rychlý internet pro stahování novinářských verzi her před vydáním že Steamu, přes nějž se v současnosti poskytují prakticky všechny review-kódy (žádné krabičky nám už nechodí). Spolehlivost s dodržováním dohodlych termínu. Ochotu na sobě pracovat a přijímat zpětnou vazbu či kritiku od čtenářů. A takhle by se dalo pokračovat ještě dlouho.

Setkali jste se někdy s korupcí ze strany vývojáře/vydavatele? Např. zda vám někdo zkoušel nabídnout určitou sumičku za lepší hodnocení v recenzi, větší míru publicity, vychvalování v preview atd... pokud ano, kolik nabízeli a co přesně za to chtěli? A pokud můžete napsat kdo, bylo by to taky zajímavé.

Za nějakých 15 let působení v branži jsme se s finančními úplatky nikdy nesetkali, nikdy nám nic takového nikdo nenabízel. Pouze jednou nám bylo od EA u Dragon Age 1 nabídnuto, že pokud by hra dostala 10/10, smíme článek vydat o pár dnů dříve před embargem. A jelikož se redaktor Martin Frey už předtím sám od sebe rozhodl pro desítku (po dlouhém váhání a sepisování všech kladu i záporu), tak se nakonec i stalo, ale nedali jsme 10/10 kvůli možnosti uveřejnění článku dříve (nebyl důvod ho zdržovat, když byl již hotov).

Vydavatele či najaté PR agentury si obvykle předbíhají novináře jinými způsoby - napr. pozvánkami na různé večírky s konzumaci všeho zdarma. Těchto akci se vedení Eurogamer.cz zásadně neúčastní - pak se někdy stává, že už ty vztahy jsou až příliš blízké a konci to zamlčování negativních zpráv o daně firmě. Jindy předbíháním bývají dárkové předměty (ale žádný iPad jako od UbiSoftu v zahraničí :) či případně výlety na daleké cesty pro napsání dojmu z prezentace (ačkoli to se poslední dobou děje v ČR čím dál méně kvůli vysokým nákladům a stavu lokálního trhu). Celkové bychom řekli, že se role jedné recenze moc přeceňují - pokud by se hodnocení nějak výrazně lišilo od všech ostatních, stejně by si toho každý všiml. Kromě toho vždy musí hodnocení odpovídat textu recenze. A většina lidí si asi stejně čte více různých recenzi, ne pouze jednu.

Zdravím redakci! Co že jsme už tak dlouho neslyšeli žádný podcast? Je to problém časově (aby všichni mohli), nebo spíš že mezi čtenáři není až takový zájem? Měl jsem je moc rád. - Milia

Děkujeme za dotaz i přízeň. Má to více důvodů:

1) Bylo vždy velice složité se sejít tak, aby to všem účastníkům vyhovovalo. Někdy se to podařilo třeba až na pátý pokus, jak každý má čím dál méně volného času a naopak více povinnosti (rodina, škola, zaměstnání, které ho živí, jiné koníčky atd.). Natáčet přes internet z různých koutů republiky není ideální, protože u toho není osobní setkání a má to pak úplně jinou atmosféru.

2) Na českém Eurogameru nepracují 3-4 redaktoři na plný úvazek, jako tomu je na jiných herních webech od velkých vydavatelství či portálu, nýbrž mnohem méně (+ spolupráce s kolegy v jiných evropských pobočkách). Máme tak výhodu mnohem efektivnějšího fungování a nižších provozních nákladů, což se při změnách českého herního trhu více než hodí. Na druhou stranu nám zase jako jinde nestačí pouze vstát že židle v kanceláří, kam všichni redaktoři musí chodit tak jako tak každý den do práce, a něco jít vedle natočit.

3) Každý díl našeho podcastu měl obvykle pár tisíc posluchačů, což nebylo nízké číslo, ale vzhledem k času nutnému na kompletní přípravu jednoho dílu to bohužel bylo moc neefektivní. Poslední dobou bývá spoustu důležitějších věci na práci, abyste na český Eurogamer mohli dále zdarma chodit.

4) Nehledě na vše ostatní, podcasty ve staré pouze audio-podobě považujeme za už přežitý formát (už ho takto nedělají ani např. na britském EG). Doba se rapidně mění, očekává se reagování na události rychleji než za pár týdnu na podcastu, např. formou videa. Zkoušíme formát menších videoglos a také zastáváme názor, že někdy je nejlepší sdělení názoru starým dobrým textovým článkem, který si lidé přečtou třeba i na pomalém připojení nebo večer v posteli před spaním, kdy není možné mít puštěný zvuk.

5) Zároveň ale nemáme ambice stát se herními celebritami, které lidé zastavují a žádají je v MHD o autogram. Spiš preferujeme reálnou práci než exhibice před kamerou. Máme-li si vybrat, jestli natočit jeden podcast nebo pro vás připravovat zajímavý obsah po celý den, upřednostníme druhou variantu.

Vaše podcasty jsem měl skutečně ve veliké oblibě a na prvním místě v mém pomyslném žebříčku (v přímém srovnaní s hpodem, fighclubem byli Vaše diskuze velice kvalitní a rozumné) i přes jejich nepravidelnost! Po té co jste tento formát definitivně opustil jsem v podstatě opustil i Vaše stránky!

Děkujeme za tato slova, která nás zároveň mrzí. Aši to částečně souviselo s tím, že jsme je někdy docela dost stříhali, abychom odstranili balast či nezajímavé pasáže, s čímž souvisela větší časová náročnost (i s podrobným popisem obsahu s minutáží). K důvodům jsme podrobně odpověděli níže. Přáli bychom si, ať čtenáři posuzují kvalitu či nekvalitu herních webu podle jiných měřítek, než podle toho, jestli mají podcast nebo ne :) Na Eurogameru máme dlouhodobě úplně jiné priority (než napr. naše exhibice před kamerou) a věříme, že na webu to je každý den včetně víkendu vidět :)

Zdravím, nemám ani žádnou otázku, jen chci poděkovat za rubriku Dobré ráno s EG, tohle krátké shrnutí novinek je potřeba :)

Děkujeme za ohlas, jsme rádi, že je tahle rubrika tak oblíbená. Bohužel je zároveň i velmi časově náročná - ani ne tak tím naťukáním písmenek samotného článku, jako spíš denní pravidelností + nutnosti monitorovat úplně všechno, co se každý den všude stane (projití tisíců věci na stovkách zdrojů) a vybrat z toho to podle nás nejzajímavější či věci, o kterých se ještě neví. Kvůli spoustě jiných povinnosti okolo chodu/zákulisí webu se tak může stát, že zejména v hlavní sezóně se na ní ty zhruba dvě hodiny denně nepodaří najít. Zatím se to ale v lednu dařilo :)

Dobrý večer. Mě by zajímalo, z jakých hlavních zdrojů čerpáte, či naopak jestli máte nějaké nevšední zdroje? Děkuji a hodně štěstí do budoucna.

Děkujeme za přání. Čerpáme z opravdu mnoha různých zdrojů, čímž myslíme jak jejich počet, tak jejich typ (sociální sítě atd.). Často jde o velmi zapadla místečka v hlubinách internetu, třeba neanglicky psaná, kam by běžný čtenář nikdy nezabrousil. Jindy dostáváme tipy od našich přátel pracujících v herní branži, případně od kolegů z jiných evropských poboček EG, nebo si informace sami oficiální cestou vyžádáme od firem.

Každý den ráno strávíme jen monitoringem, co se stalo všude přes noc, třeba hodinu času, a teprve pak z toho pro vás vybíráme to, co nám připadá nejzajímavější (a tento proces se pak opakuje ještě několikrát během dne, pokud se nemusíme věnovat naléhavějším činnostem - někteří tomu říkají "herní CTK" :) Vnímáme roli médií jako toho, kdo třídí zrno od plev, a šetří tak čas čtenáři, který to nemusí dělat sám. Bohužel přesně zdroje nemůžeme uvést, abychom tím neposkytovali návod naší konkurenci, díky za pochopení.

Udělejte uz KONEČNĚ neco s tim zmenšováním v mobilní verzi.. vzdyt je to úplně k ničemu.. uz jsem to někam psal pred pul rokem a redakce odpovídala, ze s tim mate v planu něco dělat... tak jak? to je to takový problém?

Zdravíme. Patrně máš na myslí to, že v mobilní verzi webu se v galeriích ukazují screenshoty jen v nízké kvalitě a rozlišení. Funguje to takto kvůli čtenářům, kteří si prohlíží obsah někde na cestách jen na pomalejším 3G připojení, aby to nebylo moc datové náročné (nevyčerpal se jejich měsíční limit). Těchto čtenářů mobilní verze z terénu je stále většina. Přesto souhlasíme, že se doba mění a že rychle roste počet lidí, kteří preferují čtení EG na mobilů či tabletu napr. doma na rychle wifi (včetně nás) a radši by viděli velkou verzi obrázku (aniž by museli manuanle editovat URL pro odstranění dodatečného parametrů pro jeho zmenšení). Tento požadavek mají naší programátoři v Anglii už déle, leč momentálně to nemá prioritu a finální slovo mají oni - jen kvůli přání českého EG obvykle nic měnit nechtějí (pokud to není vyloženě chyba), musí se na tom shodnout většina poboček sítě, což zrovna u tohoto je komplikované s různým stavem internetu v různých zemích Evropy.

Jaký máte počítač v redakci? (CPU, GPU)

Vyloženě herní počítač v redakci nemáme. Až donedávna měl Eurogamer pouze virtuální redakci (od loňských prázdnin už má i "kamennou" v centru Prahy u Václavského náměstí) a hlavně autoři hry vždy recenzují u sebe doma na vlastním PC či konzoli (případně na zapůjčené putovní redakční PS4/X1). Jako zařízení na redaktorskou práci se používá buď obyčejné PC s dvoujádrovym procesorem a Radeonem (žádný výstřelek doby :) nebo na cestách iOS zařízení, z nichž se dá v redakčním systému docela pohodlně publikovat cokoli, aby to bylo aktuální.

Odpovědi na další otázky čtenářů si můžete přečíst na Ask.fm/EurogamerCZ, nebo příště v přetisknutí druhé várky.

Sign in and unlock a world of features

Get access to commenting, homepage personalisation, newsletters, and more!

Related topics
About the Author
Jan Doskocil avatar

Jan Doskocil

EG.cz Managing Director

Comments