Dragon Age 2 - rozdíly na PC

V čem se liší od konzolové verze?

Vedle konzolové verze Dragon Age 2, z níž psal Martin Zavřel podrobnou úterní recenzi, jsme dodatečně proklepli i prodávanou PC variantu a můžeme proto nyní obě verze porovnat. V příběhu a obsahu byste sice rozdíly nenašli, ale technická stránka už krapet odlišná je. Hru jsem měl možnost testovat v předstihu - nejprve z americké originálky, která šla aktivovat dříve, než v pátek a poté z evropské verze po oficiálním uvedení u nás.

Hra má na první pohled oproti konzolím i díky hi-res packu mnohem ostřejší textury, což je patrné zejména na modelech postav. Nechybí ani podpora DX11 funkcí, jako je pokročilé dynamické nasvícení, jemné stínování, vylepšený render terénu pomocí teselace či prostorové geometrické efekty. V praxi tak už například dlažba ve městě není oproti DX9 placatá, ale členitá plocha a také výstupky budov jsou hned výraznější (zajímavé porovnání obou verzí nabízí německý server PCGames Hardware).

Většina vylepšení je ale vidět až v pohybu - po zemi pak přebíhají stíny mraků a i kouzla najednou efektivně osvětlují bojiště. Rozdíl to sice není na první pohled zas až tak markantní, ale rozhodně pak hra vypadá o dost líp. Zároveň odpadají i zdlouhavé loadingy, které se PC verze vesměs netýkají - na lepších setavách totiž trvají jen několik sekund.

Konzolové ovládání se ve dvojce oproti prvnímu dílu o dost zlepšilo, ale PC hra staví jen na mírně upraveném uživatelském rozhraní a ovládání je vesměs totožné, protože se minule osvědčilo. Jedním z jeho výhod je především větší počet rychlých pozic, kam lze umísťovat schopnosti. A přestože je vše na první pohled akčnější, změnily se v podstatě jenom animace a taktická složka složka zůstala zachována - a co víc, díky kombům napříč povoláními je možná ještě důležitější.

Stále je tak potřeba strategicky kombinovat vhodné schopnosti a starat se o to, kde kdo na bitevním poli stojí. Pořád můžete svůj pohled oddálit kolečkem myši, byť v omezenější míře, než v jedničce. Není už také možné přesouvat výhled do stran, kamera je nyní fixovaná pouze na aktivní postavu. I tak ale máte oproti konzolím lepší přehled o tom, co se kde děje. Tento mikromanagement družinky je rozhodující hlavně v režimu hard a nightmare.

PC verze je totiž oproti té konzolové mnohem těžší - na X360 a PS3 bylo totiž nějakým způsobem potřeba kompenzovat zdlouhavější ovládání pomocí gamepadu a kruhového menu, a tak se sáhlo na obtížnost. I tak se ale na PC při normální obtížnosti nemusíte téměř vůbec starat o své společníky, jen o svou vlastní postavu, a proto doporučuji rozehrát Dragon Age 2 na hard. Pravou výzvu ale představuje především obtížnost nightmare, kde jsou zapnuté nejen imunity nepřátel, ale i friendly fire, krvácení při nízkém zdraví a vůbec mnohé další vychytávky. A krom jiného se vám pak může stát například i to, že vám protivníci budou krást lektvary.

Dragon Age 2 se jednoduše hraje stejně dobře na všech platformách a záleží tak jen na vás, co vám do ruky sedne víc - jestli gamepad nebo spíš myš. Rozdíly mezi jednotlivými verzemi tentokrát nejsou zas až tak velké a i sám Mike Laidlaw, hlavní designer projektu, k tomu v rozhovoru pro Eurogamer řekl pár slov:

"Dalo nám to velkou práci, abychom dosáhli napříč platformami co největší podobnosti. V Pramenech byla tato propast jistě daleko patrnější, jednoduše proto, že v nich stály konzole až na druhém místě. Pro nás je však důležitá ta možnost volby a to, aby byl zážitek co nejlepší, nehledě na platformu."

A poté pokračuje: "Zaráží mě ten převládající názor, že je zrychlení boje nějaká konzolová věc. Ale my to tak navrhli právě proto, jelikož jsme došli k tomu, že je schopnost protančit napříč bojištěm a vrhnout fireball na chlapíka, co na vás běží, daleko více responzivní, než kdybyste něco začali sesílat a pak s hrůzou zjistili, že už vám cíl mezitím z místa dopadu utekl. A to je věc, ze které mohou těžit jak konzoloví, tak PC hráči."

Hra bohužel ani na PC není bez chyb, byť jde převážně o různé bugy technického rázu. Z mnohých stran se ale ozývají i názory, že by druhému dílu delší vývojová doba jen prospěla. Dokonce i sám Inon Zur, který do dvojky skládal hudbu, považuje vývoj Dragon Age 2 za velmi uspěchaný: "Tento soundtrack vznikal na rozdíl od ostatních titulů studia Bioware pod velkým časovým tlakem. V EA nejspíš chtěli vydělat na úspěchu Pramenů až tak moc, že hru samotnou téměř násilím uspěchali, aby mohla vyjít už teď." potvrdil Zur v rozhovoru pro IGN.

Co však PC upřít nelze, jsou nejrůznější fanouškovské modifikace, které na konzolích dostupné nejsou. Toolset ale v současné době ještě stále k dispozici není a můžeme proto jen doufat, že se objeví co nevidět - komunitní potenciál má hra rozhodně veliký. Zbytek PC verze je pak vesměs totožný s tou konzolovou a platí pro ni i stejné hodnocení, takže je zbytečné je opakovat a jen vás odkážu na její recenzi.

Dragon Age II