RECENZE DriveClub ve zpětném zrcátku

Jaký je stav čtvrt roku po vydání i s přídavky?

Někdo říká, že se DriveClub změnil k nepoznání. Další, že konečně funguje a (nejen díky snížené ceně) určitě stojí za koupi. Já už dodám pouze tolik, že hra je po víc jak čtvrt roce skutečně relativně dodělaná a, dejme tomu, ve stavu, jaký vývojáři původně zamýšleli. Svým tvůrcům a vydavateli tak již ostudu nedělá no a kdo ví, možná by nyní vyfasovala i lepší známku než podzimních 7/10. Vítejte u DriveClubu ve zpětném zrcátku, rychlém ohlédnutí a zhodnocení současného stavu hry.

Čím jiným začít než grafikou? Ta je přece na prvním místě. Ironii nechme v prachu cesty, DriveClub je teď ještě krásnější. Opravdu. Žádná lepší optimalizace, žádné vyškrábnutí trochy výkonu na úkor nepotřebných systémových funkcí... tohle mají na triku efekty a updaty. Ten předposlední přidal dlouho očekávané počasí, ten poslední navrch ještě duhu a tetelící se horký vzduch. Už na podzim platil DriveClub za jednu z nejlépe vypadajících her, tím spíš závodních, a fungoval i jako ukázka „co že by to mohl být ten next-gen". S deštěm, sněhovou vánicí, reálně působícím mokrým asfaltem, i kapkami vody na skle a karosérii, pak zamrkala očka a klesly brady i těm nejotrlejším. Vypadá vážně velmi dobře.

Evolution Studios si s výkonem PS4 a možnostmi grafického čipu poradili, zdá se, nadmíru zkušeně. Ostatně většina videí, potažmo oficiálních trailerů prezentujících nový obsah, je teď zamračená a pořízená výhradně za ošklivého počasí. DriveClub ovšem nemá sníh a déšť pouze pro parádu - tohle na první pohled výhradně grafické pozlátko výrazně ovlivňuje také hratelnost, lépe řečeno jízdní vlastnosti a řekněme též obtížnost. Krotit výkonné sportovní vozy byla často velká výzva i na suchu a mokrá silnice logicky nároky na kvalitu řidiče jen násobí, ruku v ruce se sníženou viditelností. Kdo měl problémy při nočních závodech a sundával nohu z plynu, v průtrži mračen, mezi loužemi a s kmitajícím stěračem po čelním skle, zvolní dozajista ještě víc.

Nový obsah! Letmo jsem ho zmínil a z části zafungoval i jako omluva za problematický start hry, respektive stávkující přetížené servery. Hned několik DLC dostali hráči zdarma, nejméně stejně tolik jich je k dispozici také placených, hra se nicméně drží plánu (link) a nikoho neošidí. Celkový počet vozů nám tedy výrazně narostl, možná to už budou dvě nové desítky, a urodilo se též několik nových tratí. Někdejší trio z konce roku (a přírůstky v Kanadě, Skotsku a Čile) doplnilo v minulém týdnu Japonsko.

Úplně nová a výrazně odlišná lokace, jejíž scenérie pod horou Fuji mají jiný charakter, jak vzezřením, tak designem a provedením. Pochválit zaslouží kvalitní asfalt a šířka tratí, kterou oceníte nejen v multiplayeru, závody z bodu A do B jsou i dost dlouhé. Na své si přijdou milovníci malebných krajinek, i klasických okruhů.

DLC balíčky částečně rozšířily rovněž kampaň pro jednoho hráče, když takzvaný režim Tour dostal několik tématických doplňků, jejichž názvy (Ignition Pack, Photo-Finish Tour...) už předem prozrazují směr jakým se vydaly. Plus je k dispozici také výhled na přídavky další, již teď hra kupříkladu v menu láká na japonskou expanzi a nové připravované DLC packy. Při zmínce o cílové fotografii nelze nepřipomenout dodatečně implementovaný fotorežim, s jehož pomocí lze konečně típat luxusně vypadající screenshoty a obecně se o něco víc pokochat líbivou detailní grafikou. Byť na opakovačky celého závodu, či alespoň rychlý akční sestřih právě skončeného klání, se stále marně čeká.

Vzal jsem si schválně k ruce poznámky k původní recenzi s tím, co mi v říjnu ve hře scházelo a na co mířily mé výtky. A zpětně vzato, nebylo toho málo ;) "DriveClub nemá: zrovna moc aut, zrovna moc tratí, zrovna moc herních módů, nastavení obtížnosti a helpů, volbu a nastavení MP závodů, možnost vypnout kolize, split-screen, možnost upravit vůz/změnit barvu, replaye, photo mode, počasí, tlačítko reset". Část již osvětlily předchozí odstavce, spousta věcí je stručně řečeno lepší.

Obsahu je nyní víc, tvůrci zapracovali na rychlém resetu, fotíme, užíváme si počasí, lehce poupravena byla také umělá inteligence, penalizace a detekce kolizí při online hře, prostě věci na které jsem na podzim nadával. Na druhou stranu, jak vidno, s rukama v klíně ještě autoři sedět nemohou. Dluží minimálně opakovačky a zkušební verzi pro uživatele PlayStation Plus. A kdyby chtěli, minimálně v možnostech nastavení a multiplayeru je stále na čem pracovat.

Ale všechno dobré, ohlédnutí a „situační update" můžeme zakončit pozitivně. Servery a veškeré online služby, jedna z největších bolístek hry, se zhruba po dvou měsících od zahájení prodeje konečně rozeběhly a časem se dočkaly fungování také výzvy a kluby. Ty online složku ozvláštňují a málem definují ono slibované MMO zaměření a prvky. Ačkoliv náhoda tomu chtěla, že právě při minulém víkendu spojení se servery padalo: mám jen smůlu a umím si vybrat správný čas pro návrat k DriveClubu? Ovlivnil to snad soubor japonských tratí a další zvědaví hráči?

DriveClub pro PS4 vyšel začátkem října, krabicovka nyní stojí 1499 Kč a digitálka se dá sehnat se slevou.

Na každý pád, lepší závody pro PS4 neseženete, a díky podzimní mizérii a odkladům (The Crew, Project CARS, absence NFS...) budou v cíli bezpečně na bedně i v porovnání s konkurencí, napříč platformami. Tudíž tleskám, chtělo to jen roční odklad vydání a následně další 3-4 měsíce, respektive 10 patchů, včetně posílených serverů.

Sledujte také: Srovnání deště s Project CARS, videa z japonských tratí, vše o hře na Eurogameru.

DriveClub

PS4