Recenze Euro Truck Simulator 2

Řidič tiráku buduje dopravní impérium napříč Evropou.

Už během psaní jarní recenze hry Trucks and Trailers bylo jasné, že se Euro Truck Simulator 2 pomalu ale jistě blíží. Škoda jen, že tento předkrm v podobě simulace parkování na mě moc nezabral. Na druhou stranu to bylo dobré lákadlo. Dalo se tedy předpokládat, že pokud takto bude vypadat ve finále i ETS 2, mohu mít s klidem obavy jen o ty ostatní stránky hry, jako je zpracování kariéry řidiče a hratelnost. Nezapomeňme, že i dobře hodnocený první díl ETS měl k dokonalosti pořád daleko.

Jelikož mám rád komplexněji pojaté hry, byl jsem z pozdějšího vývoje série 18 Wheel of Steel a dalších marných následovníků docela nesvůj. Pokaždé jsem si proto stěžoval na to, proč mi vývojáři, kromě klasického pendlování s náklady, nedopřejí mít i vlastní firmu, kupovat více tiráků, vlastnit garáže a najímat vlastní zaměstnance.

Majitelem přepravní firmy se vším všudy

Jestli jste v tomhle se mnou zajedno, začněte opatrně jásat, protože ETS 2 vrací na scénu herní mód, ve kterém ale do ničeho nejste extra tlačeni, což považuji za klad. Klidně můžete ze začátku brát jen rychlé zakázky (nemusíte vlastnit žádný kamión), prozkoumávat herní svět a nová města. S každým městem, které poprvé navštívíte, se vám rozroste databáze prodejců aut, garáží ke koupi či personálních agentur. Že se to bude hodit, zjistíte vzápětí...

V momentě, kdy už vás nebude bavit pracovat pro cizí společnosti, můžete založit ryze vlastní podnik. Z našetřených nebo vypůjčených peněz od banky si nejprve musíte koupit svůj první tahač. K dispozici jsou různé modely licencovaných značek Scania, Man a Renault. Zbytek tvoří nelicencované pseudo automobilky Dav (Daf), Ivedo (Iveco), Majestic (Mercedes) a Valiant (Volvo). Už v této chvíli lze brát vlastní zakázky a vydělávat podstatně více peněz než předtím. Nesmíte ale zapomenout, že veškerá režie (opravy, palivo, splátky půjček + úroky) jde posléze jen z vaší kapsy.

Zaměstnávání dalších řidičů

Pokud chcete vlastnit více kamiónů najednou a zaměstnávat i další řidiče, kteří pro vás budou jezdit a vydělávat, musíte investovat do garáží, které se nacházejí ve městech prakticky po celé mapě. Liší se svou cenou a velikostí. Aby vše fungovalo správně, je nezbytné pro každého nového řidiče koupit nebo vyčlenit volný kamión. Investice na jedno nové pracovní místo se tak pohybuje cca v rozmezí 100 - 200 tis. EUR a ze začátku vám takový nováček nevydělá více než 250 EUR denně čistého (zaměstnancům platíte paušálně za každou zakázku + určitý počet EUR za každý odjetý kilometr). S rostoucími dovednostmi se ovšem dostáváte k plnění náročnějších a tím pádem i lukrativnějších zakázek, takže výdělky se postupně zvyšují. To samé platí i pro vaše zaměstnance.

Doporučujeme domácí fanouškovskou stránku TruckGame.cz

Tohle všechno tedy z pohledu herní kariéry odlišuje druhý díl ETS od toho prvního, kde jste mohli vlastnit pouze jeden tahač a při koupi druhého jste ten původní byli nuceni dát na protiúčet. Jediné, na co tedy v ETS mělo smysl šetřit, bylo kupování "povolenek" pro plnění zakázek v dalších zemích Evropy, což bylo žalostně málo ve srovnání s nynější kariérou.

Dalším podařeným vylepšením jsou úpravy kamiónů

Už při koupi nového stroje se můžete dobře vyřádit při konfiguraci všech možných aspektů od podvozku přes motor až po vnějšek či vnitřek kabiny. Lze si například určit, jestli má mít váš vůz pravostranné či levostranné řízení nebo dokonce řešit kolik chcete mít namontovaných zpětných zrcátek (všechna zrcátka můžete poté ve hře štelovat jako ve skutečném autě). Musím uznat, že autoři se na tomhle docela vyblbli a to se mi líbí. Podobným způsobem můžete tunit i svá stávající vozidla, stačí jen chtít a mít dostatek peněz, protože každé vylepšení něco stojí. Většina upgradů se nicméně odemyká až s vyššími úrovněmi vaší postavy.

Teď to zní, jako by ETS2 bylo nějaké RPG, což samozřejmě není, ale za svou snahu ve hře dostáváte jednak zkušenostní body pro postup na vyšší úrovně a také dovednostní body, které posléze rozdělujete mezi různé dovednosti (např. specializace na dlouhé vzdálenosti, křehké náklady nebo ekologická jízda šetřící palivo). Ty ovlivňují, jak dobré zakázky jsou vám posléze nabízeny a také výši bonusu, o který se vám zvyšuje výsledná odměna.

A jak obstál na silnicích?

Dost už ale teorie. Jízdní mapa Evropy se nám s druhým dílem drobet změnila. Přibyla Velká Británie, Slovensko a severní část Německa. Naopak nějak zmizelo Španělsko a z Francie s Itálií jsou nyní dostupné jen jejich malé části. Délka měřítkově zkrácených tras je podle mě vyvážená. Například jízda z Vídně do Prahy vyjde zhruba na cca 20 minut reálného času (při rychlosti 90 km/h), takže si můžete udělat představu. Není to otravná délka, ale ani žádná vyložená rychlovka. Trasy napříč Evropou jsou časově náročnější, ale nikdy není problém si jízdu uložit a pokračovat třeba druhý den. V potaz musíte brát zácpy ve městech a taky pauzy na tankování. K dispozici je i volitelný mód únavy, ve kterém musíte dodržovat spací přestávky.

Na dálnicích je poměrně slabý provoz, za což jsem vzhledem k plynulosti hry moc rád, protože opravdu netoužím po věrné simulaci naší proslavené D1. Města jsou zjednodušena maximálně, opět je to především kvůli hratelnosti, což respektuji. Zajímavého zpestření se dočkáte, pokud zavítáte z kontinentální Evropy na britské ostrovy. Jednak se musíte se svým kamiónem poblíž Calais dostavit na nákladové nádraží a vtěsnat se s i se svým náklaďákem do transportního vlaku, který vás proveze podmořským tunelem do Anglie. Tam vás čeká sranda s levostranným provozem. Já sám jsem s tím docela bojoval, takže bacha třeba na tamní kruhové objezdy. I ty jsou pro našince zrcadlově obrácené.

Pocit ze samotné jízdy, česká rádia a grafika

Nahrává mu dobře řešené ovládání, které dokáže divy i při použití obyčejné klávesnice. To už bylo více méně jasné při recenzování Trucks and Trailers, takže to nyní jen opět potvrzuji. V současné recenzi jsem hrál hlavně za použití volantu a byl jsem se vším nadmíru spokojen. ETS 2 je plně připraven využit i takových kousků jako je Logitech G25 či G27 s háčkovou řadicí pákou včetně spojky. Dle libosti si pak můžete nadefinovat řazení od plně automatické převodovky přes poloautomatickou až po čistý manuál.

This article contained embedded media which can no longer be displayed.

Velmi pěknou vychytávkou je implementace streamovaných rádií do hry. Když vás při jízdě na dálnici napadne pustit si v kabině rádio, můžete naladit jedno z mnoha předdefinovaných skutečných rádií s živým vysíláním (nezbytností je připojení k internetu). Na výběr máte jak z českých tak i evropských stanic. A pokud vám nabídka nestačí, v přiložené nápovědě hry máte návod, jak si přidat do ETS 2 link s libovolným streamovaným rádiem z internetu.

Grafika ETS 2 se opravdu povedla a jízdy tak díky ní dostávají úplně nový rozměr. Dojem z okolní krajiny je parádní a ještě to umocňují velmi zdařilé efekty měnící se denní doby a počasí. Pro ještě lepší prožitek doporučuji, abyste si na volant namapovali tlačítka pro volné rozhlížení po kabině. Škoda, že nemám k dispozici systém Track IR, který dovoluje v podobných hrách velmi reálné rozhlížení po kabině díky snímání pohybu hráčovy hlavy (bezvadná video ukázka systému Track IR při hraní ETS 2 zde).

Umělá inteligence a jiné nedostatky

Pár věcí mi v ETS 2 ale také moc nesedlo. Zvláště ježdění po některých dvouproudých dálnicích je trochu divné, protože výjezdy jsou často řešeny tak, že se z dvou pruhů stane jeden odbočovací a druhý pokračovací. Když tedy vidím výjezd, který se mě netýká, už automaticky blikám a sunu se do rychlého pruhu, abych se nedostal do neřešitelné situace a nebyl nucen dálnici opustit. Také veškeré nájezdy a výjezdy jsou fakt zvláštní. Všechny jsou řešeny velmi úzkým jízdním pruhem, na kterém si připadáte, jak kdybyste jeli osobákem po chodníku. Přitom jakýkoli kontakt se svodidlem znamená automaticky poškození tahače či návěsu.

Euro Truck Simulator 2 pro PC v češtině u nás vyšel minulý pátek za 699 Kč.

Umělá inteligence mě také dvakrát nepotěšila, je pořád velmi slabá. K mnoha dopravním nehodám nebo i zácpám dochází čistě jen kvůli demenci počítačem ovládaných řidičů. Je to neduh, který provází celou tuto herní sérii už od dob 18 Wheel of Steel. Počítačem řízená vozidla jezdí splašeně a velmi rychle i na klikatých a úzkých cestičkách. Nejhorší je, když začnou bezdůvodně zprudka brzdit nebo vám z ničeho nic vletí do pruhu, do kterého právě odbočujete. Smiřte se s tím, že prakticky vždy to odskáčete vy v podobě poškození auta a obligátní pokuty 400 EUR. Ještě dodávám, že zde neexistuje žádný vizuální model poškození, což by myslím nebyl zas takový problém do hry zapracovat.

I přes závěrečnou kritiku mám ovšem za to, že se druhý Euro Truck Simulator povedl o třídu lépe než jeho předchůdce. Máme zde nejen znatelný skok v grafickém zpracování, ale také návrat ke komplexní hratelnosti, která mi v minulých titulech od SCS Software velmi chyběla a často jsem jí kritizoval. Dalším plusem je kompletní česká lokalizace, kterou připravila vydavatelská společnost Comgad s ohledem na domácí početnou komunitu příznivců.

VERDIKT: Euro Truck Simulator 2 mě nadchnul mnohem komplexnějším pojetím, než jsem doufal. Za kariérní mód s budováním dopravního impéria napříč Evropou jsem proto velmi rád a spolu se spoustou herních detailů a hodně vydařenou grafikou si tu osmičku v hodnocení nakonec zaslouží. Přiznám se, že jsem trochu váhal, jestli nedat o stupeň horší známku kvůli slabé umělé inteligenci počítače, ale klady nakonec přeci jen převážily.

8 / 10