Fallout 3: Mothership Zeta

Hlouběji pod pokličku létajících talířů.

Jedná se o pátý a údajně poslední přídavek k Falloutu 3. Již název Mothership Zeta dává tušit, že na hráče čeká dlouhá výprava do nejbližšího vesmíru. Téma je to jistě zajímavé. Havarovaná vesmírná plavidla se ve světě Falloutu povalují již od prvního dílu. A možnost nakouknout hlouběji pod pokličku létajících talířů potěší nejednoho fanouška. Sbalte si tedy své ručníky. Opět nastal čas vyrazit do radioaktivní pustiny. Tentokrát stopnout nejbližší Vogonskou loď.

Oproti původnímu Fallout 3 a jeho minulým přídavkům došlo k velkým zjednodušením. Mothership Zeta má hratelností nejblíže k Operation Anchorage. Ale ve zjednodušeních jde bohužel ještě mnohem dále. A nabízí naprosto obyčejnou lineární FPS, kde hráč o RPG prvky téměř nezavadí.

Příběh opět začíná zachycením záhadného rádiového signálu. Jakmile se dotrmácíte ke zdroji, podá si vás záhadný paprsek, jste uneseni na mimozemskou loď a musíte najít cestu, jak utéct. Tím je ovšem o příběhu řečeno vše. Emzáci překvapivě neumí anglicky. Počet lidských společníků lze spočítat na prstech lufťáka s cirkulárkou. A z nalezených audionahrávek jednotlivých vězňů se mnoho zajímavého nedozvíte. Musím ovšem pochválit, že většina záznamů byla podána s nadsázkou a humorem. Takže jsem při jejich poslechu pobavil více než v kterékoliv jiné Fallout 3 situaci.

Samotný průchod hrou je hodně lineární. Nejedná se sice o prostý zakroucený tunel bez jediné křižovatky. V některých částech jste vhozeni na rozcestí a můžete si zvolit, v jakém pořadí projdete následující lokace. Ale bez ohledu na zvolené pořadí, stejně budete nuceni navštívit všechny. A občas naleznete slepou odbočku, ve které většinou poznáte, že ufouni mají opravdu podivné sběratelské fetiše. Ale jinak nic unikátního a zajímavého nenabídnou. Touto strukturou úrovní se Mothership Zeta nejvíce podobá Bioshocku.

Úzké uzavřené interiéry Falloutu moc nesluší. Ale daly by se překousnout, pokud by hra bavila a motivovala k hraní v jiných oblastech. To se ovšem moc nedaří. Příběh je jen do počtu. Herní prostředí se neustále opakuje a velmi brzy působí stereotypně. Každá lokace má sice maličko jinou atmosféru, ale jedná se pouze o přebarvené textury. Změn v hratelnosti nebo originálních zajímavých lokací s dechberoucí mimozemskou technologií se hráč nedočká. A RPG prvky ustupují zcela do pozadí. Potřebujete pouze zbraně, léčení a občas vypomůže opravářský skill. Všechny ostatní statistiky jsou při hraní pátého přídavku pouze na ozdobu.

A co je nejsmutnější - že schází i možnost zakončit nové dobrodružství několika způsoby. Což byla vlastnost obsažená i v těch nejlineárnějších z předchozích questů. Není zde místo ani pro nejzákladnější klišé rozhodování mezi hraním za hodného a zlého hocha. Ani ne od poloviny jsem se při hraní velmi nudil a hru dokončil jen kvůli nenaplněné naději, že na konci se situace zlepší.

Fallout 3: Mothership Zeta