If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

FIFA 11 PC

Zahráli jsme si fotbal konečně v next-gen kabátu.

Už je to tady, konečně jsme se dočkali. FIFA 11 bude next-gen i ve své počítačové verzi! Toliko naprosto zásadní informace, která dozajista zaujala a potěšila všechny fandy fotbalů od EA Sports, respektive PC hráče. Tisková zpráva (vychvalující původně konzolový engine, bravurně optimalizovaný pro platformu PC, jakož i další nové funkce) přitom spatřila světlo světa jen pár hodin předtím, než jsme si mohli zbrusu nový fotbal vlastnoručně vyzkoušet. Electronic Arts totiž společně s prohlášením rozběhli i takzvané FIFA 11 Producers Tour, jehož první zastávkou byl 8. července Kolín nad Rýnem, kam se český Eurogamer vypravil.

Příležitosti spatřit onen zázrak a výkřik moderních technologií (rozumějte počítačový next-gen engine) na vlastní oči, by odolal asi jen málokdo. Stejně jako možnosti dozvědět se bližší podrobnosti o hře přímo od Iana Jarvise, producenta EA Canada. Nepřekvapí proto, že se v německé pobočce Electronic Arts, vystavěné přímo na břehu Rýna, sešla početná skupina novinářů ze všech koutů Evropy, doplněná několika málem zpravodajskými štáby s kamerami.

Moc hezké místo si EA v Německu našli, hned u Rýna.

Po nezbytném úvodním představení a oficialitách na rozjezd (FIFA 10 získala údajně na padesát ocenění, coby nejlepší sportovní hra roku – je to vůbec možné?) už se Ian pustil do vlastního výkladu. Pravil, že: „Počítačová FIFA 11 nabídne next-gen engine, next-gen hratelnost, next-gen herní módy a samozřejmě next-gen grafiku“. Jinými slovy „půjde o zatím vůbec nejlepší fotbalovou FIFA simulaci pro PC.“ Pakliže víte, jaké psí kusy předvádějí EA Sports fotbálky na konzolích X360 a PS3, patrně už tušíte, že tohle nejsou jen obvyklé marketingové sliby, ale v jádru realita. Ostatně loňská FIFA 10 i nedávný 2010 FIFA World Cup: South Africa jsou víc než povedené – viz. naše recenze.

V EA Canada berou počítačovou verzi FIFA 11 na každý pád s patřičnou vážností a respektem, což znamená separátní tým vývojářů (Ian se dušoval, že údajně velmi početný), který ovšem úzce spolupracuje s někdejší čistě konzolovou „next-gen partou“. V praxi to znamená obvyklé hutné tvůrčí debaty, výměny názorů i společné řešení problémů. Samozřejmostí je i sdílení nástrojů a přístup k již vyvinutým technologiím, jež jsou pochopitelně rok od roku vylepšovány a posunovány na evolučním žebříčku.

Anelka hlavičkuje, přihlížejí nějací statisté od Pirelli.

„Kdo z vás hrál minulý rok PC verzi FIFA 10?“ ptal se dále Ian Jarvis, načež sledoval hrstku odvážlivců, která se k této zkušenosti s mírným ostychem doznala. „Tak zapomeňte na všechno, co jste viděli,“ pokračoval producent „protože tohle je úplně nová hra a nedá se to absolutně srovnat!“ Znovu nezbývá než souhlasit, někdejší engine (ať už ho budeme nazývat old-gen či current-gen) byl i přes řadu drobných vylepšení technologicky již dost zastaralý a příliš mu nepomohlo ani portování detailnějších modelů hráčů z konzolí, případně ostřejší textury a rádoby trojrozměrná tráva.

Jedinou rozumnou volbou tak bylo vyhodit vše do koše a vystavět PC verzi na „motoru“, který už léta pohání EA fotbaly na konzolích. Jakkoliv jsme dříve byli svědky směšných prohlášení, snažících se PC hráče přesvědčit o tom, že jejich herní krabice jednoduše nemají dostatečný výkon a opravdový next-gen fotbal zvládají jen herní krabice Microsoftu a Sony, programátoři EA Sports letos dokazují, že to jde. Nutno hned dodat, že vývojáři odvedli skutečně prvotřídní práci a na první pohled absolutně nepoznáte, běží-li támhle na monitoru xboxová FIFA, nebo je k LCD připojeno PC se zbrusu novou verzí FIFA 11.

Andrés Iniesta zrovna testuje 360-degree control. A že prý paráda, na PC něco takového jaktěživ neviděl.

Žádná rychlá konverze ani odfláknutý konzolový port se nekoná, veškerá technologie byla pečlivě uzpůsobena použití na PC a jaksepatří optimalizována, účelně tedy využívá architekturu našich procesorů i grafických karet. Ian Jarvis též bez okolků přiznal, že počítačová verze FIFA 11 nebude zrovna na chlup stejná s tou konzolovou. Ale neděste se, jde spíše o obsah a nejnovější funkce. „Náš fotbal bude spíš hybridem mezi FIFA 10 a World Cup 2010“ snažil se o přirovnání. Dá se to však pochopit, přechod na novou technologii jistě není snadný a zatímco konzolové týmy už mají na čem stavět, a letošní verzi hry jen lehce dolaďují, PC skvadra začínala na zelené louce a času pro zařazení všech novinek se asi nedostává.

Sign in and unlock a world of features

Get access to commenting, homepage personalisation, newsletters, and more!

Find out how we conduct our reviews by reading our review policy.

In this article

FIFA 11

iOS, PS3, Xbox 360, PS2, Nintendo Wii, PSP, PC, Nintendo DS

Related topics
About the Author

Marek Beniač

Contributor

Comments