RECENZE FIFA 14

Před nextgenem s důrazem na fyziku, pohyb a mozek.

FIFA 14 je na tom podobně jako NHL 14. Lépe řečeno: letošní fotbal je na tom o něco hůř než hokej, protože za pár měsíců se na nás chystá ještě next-genová FIFA 14. Ta aktuální, pro Xbox 360, PlayStation 3 a PC, je proto v hodně těžké pozici a bude mít vážně co dělat, aby náročné hráče zaujala. Electronic Arts to sice mají relativně dobře vymyšlené (viz boxík vlevo), nicméně ne všichni hráči sportovních her jsou takoví šílenci, aby kupovali každý ročník série a navrch ještě hned skákali po hlavě i do nových konzolí. Spousta virtuálních fotbalistů zatím prostě zůstane na stávající generaci a bude znovu řešit rozdíly a posun "current-gen" verze.

Trochu jiná a lepší, ale hned to nepoznáte

Nuže, hraje FIFA 14 o klidný střed tabulky? Fláká to nějak výrazně, jede na půl plynu a je rádoby udržovací, coby mezičlánek mezi stávající a novou generací? Na první pohled možná ano. Ač je zase o něco lepší než loňská verze a veškeré její novinky i inovace jsou přínosem, podvědomě tak trochu cítíte, že čtrnáctka se zrovna nepřetrhne. Má navíc tu smůlu, že změny jsou takříkajíc pod povrchem a ne tak viditelné, vyloženě do očí bijící. Tam kde mohla NHL 14 lákat na nové či alespoň přepracované herní režimy, poukázat na efektní bitky a ostré hity, nemá FIFA 14 vlastně vůbec nic.

Tedy má, ale jak chcete během pár zápasů prezentovat proměnu hry ve středu hřiště? Lepší krytí míče, chytřejší nabíhání do šancí a vůbec šikovnější načasování akcí? Nebo třeba čistší střely a obecně propracovanější fyziku míče, když v letu klidně i zaplave a drobně změní směr? O změněném v uvozovkách týmovém myšlení, kdy si spoluhráči lépe rozebírají a pokrývají soupeře, a hlídají svěřený prostor, nemluvě. Prvních pár zápasů je to určitě hlavně o pocitu, FIFA 14 se opravdu hraje a chová trochu jinak, je o něco pomalejší, patrné jsou i změny v umělé inteligenci a fyzice. Ovšem dost také závisí na nastavení hry a vašem herním stylu.

A teď babo raď

Na jednu stranu znovu paráda, nový ročník je lepší než ten minulý, když je zatím nejpropracovanější, technicky nejvyspělejší a nejblíže realitě. Ti posměváčci tam vzadu ať si prosím nejdříve nastaví vyšší obtížnost a vypnou veškeré asistenty, díky. Takže tradá, lepší fotbal než FIFA 14 nám EA Sports doposud nenabídli, radujme se..., devítka! Každá mince má ale dvě strany a místo nadšení může stejně tak zavládnout mírný smutek - zvlášť pokud máte třináctku, jste s ní spokojení a čekali jste letos větší posun.

Nemá asi cenu řešit, jak moc hru brzdí existence Ignite Enginu a brzký příchod „té jediné a pravé" FIFA 14. Ani jak moc tahá za pomyslnou ruční brzdu dosluhující hardware současných konzolí. Možná už opravdu není výkonu nazbyt a kde brát. Všechna jádra jedou naplno, skřítci tam někde na pozadí hry počítají seč jim síly stačí a drobné úpravy AI, a realističtější fyzika míče, jsou vážně tím posledním, čeho je X360/PS3 schopna. Nicméně lehkému zklamání a brblání „změn mohlo být víc, EA se už vezou na next-gen vlně a hry pro tuhle generaci mají jen do počtu" se mnozí jistě nevyhnou. V takovém případě to máte za 7/10, zvlášť pokud neplánujete pořizovat Xbox One či PS4 a vaše krabička s FIFA 13 stojí opodál.

Změny jsou, ale jsou pro vás?

Zrecenzováno i zhodnoceno tedy v podstatě máme, hráči se nám přeskupili a vylezli na příslušné strany barikády, je čas na doplňující informace. Snad pro ty nerozhodné, kteří stále nevědí kterou verzi, jestli počkat, jestli letos vynechat a kterým ani demo nedalo jednoznačnou odpověď. Ale i tak to bude těžké, vždyť každý to vidíme jinak. A neexistuje ani jistota, že se na vás při volbě scénáře „beru čtrnáctku a netrpělivě vyhlížím next-gen" vůbec dostane. Nový Xbox se k nám oficiálně hned tak nepodívá a PS4 bůh ví v kolika kusech. Většina fotbalistů si proto vystačí se stávající generací a měla by se radovat..., z čeho? Čím začít, co vypíchnout na úvod?

Přepracovaný layout veškerých menu jsem nakousnul už v prvních dojmech. Ostatně praští vás to do očí, kámen nezůstal na kameni. Teď jsou z nich dlaždice, trochu po vzoru Windows 8, nabízí se pochopitelně i srovnání s X360 dashboardem. Systém nabídek je vlastně docela přehledný, jen si musíte zvyknout na nové uspořádání, což nějakou chvíli trvá. Úplně jistý si však nejsem ergonomií a počty kliků, zkrátka komfortem a rychlostí. EA se svého času dušovali, že menu chtějí zjednodušit, zrychlit, že nikdo nechce ťukat na tlačítko Start a pět dalších, aby se vůbec někam dostal. Připomínám to proto, že pomyslné počty a kliky jdou v novém systému tak trochu proti této myšlence, jakkoliv čárky jsem si nedělal.

Velmi potěšen jsem osobně ze Skill Games, z těch několika desítek mini her a chvílemi až tréninkových cvičení. Tahle hra ve hře je jednak velmi zábavná, když dokáže hráče pohltit na dlouhé hodiny. Opravdu, a rozplýval jsem se nad tím už vloni, často možná FIFA 14 spustíte, aniž byste se k hraní FIFA 14 vůbec dostali. Tak chytlavé umí být všechny ty úkoly s vedením míče, různé střelecké a dovednostní disciplíny, centry do prostoru i citlivá palba na všemožné terče. Navíc to není jen o dovádění, se vzrůstající obtížností (a stále náročnějšími výzvami) hra postupně vypíná veškeré pomocníky, takže učiněno za dost je též edukativnímu charakteru tohoto režimu.

Střely jako z učebnice

Skill Games jsou zároveň vhodné i na posouzení některých nových prvků, jichž byste si možná přímo v zápase a ve víru akce všímali jen obtížně. Ačkoliv takové střely..., novinka zvaná Pure Shot je přehlédnutelná jen stěží. FIFA 14 nově propočítává jednotlivé kopy, v kostce jde o snahu trefit míč ideálně, respektive načasovat si ránu a připravit krok či běh tak, aby kopačka zasáhla balón co nejlépe, přesně tak jak měl hráč v úmyslu. Už žádné drobné klouzání a posun hráče po trávníku směrem k míči. A svou roli tu pochopitelně hraje i šikovnější a silnější noha. No a samozřejmě, je rozdíl jste-li nikým netísněni a máte čas, nebo naopak odkopáváte pod tlakem a se soupeřem na zádech.

Umělá inteligence nad tím teď přemýšlí podobně jako hráč v reálu, nově vnímá pozici na hřišti, ale i ony vzdálenosti. A jakoby propočítává počet kroků, nápřah a následný kop. Vývojářské deníčky a tech videa to vcelku rozebraly, a je opravdu lepší vidět to přímo ve hře, při vší plynulosti a přirozenosti. Z gólů a povedených střel obecně máte rázem větší radost, zvlášť když se to povede a rána vám opravdu sedne. Svůj díl práce ovšem odvádí i Real Ball Physics, aneb přepracovaná fyzika míče. Ve zkratce, hodně teď záleží jak míč trefíte a kde ho zasáhnete. Balón dokáže sledovat mnoho trajektorií, pokaždé však v závislosti na nákopu.

Nejde jen o sílu a směr, ale také o přesnost zásahu. Stačí, aby se kopačka opřela do míče o pár centimetrů vedle a hned nabere jinou rotaci, drobně zaplachtí..., engine bere nyní v potaz i turbulence a proudění vzduchu. Další rozbor je jistě zbytečný, i tohle je lepší sledovat na vlastní oči, žasnout a samozřejmě střílet a střílet, ty balóny létají fakt pěkně. Což oceníte nejen při střelách z větší vzdálenosti, ale prakticky při každém centru či nákopu. Kolem a kolem, změny ve fyzice jsou výrazné a pochopitelně ku prospěchu věci. A přestože to asi není vyloženě důvod k nákupu, na FIFA 13 se najednou budete dívat jinak, nějak už to nebude ono.

Tanečky po vstřelení gólů

Jsme rozvážnější a známe zase střed hřiště

Podobné je to s vlastním pohybem hráčů po hřišti. Částečně jsem to nakousnul už o pár odstavců výš, ale běh a div ne dupání do země působí mohutněji a uvěřitelněji. Taková revoluce jako True Performance Skating z NHL série to jistě není, ale pozvolnější změny směru, viditelně větší setrvačnost a kinetické energie vůbec..., vše je mnohem realističtější. Rychlost s jakou se hráči rozbíhají, jak dobržďují, tak nějak víc to hře věříte. To už nejsou jen digitální panáci s pofidérní váhou, čím dál víc se blíží lidem z masa a kostí. FIFA 14 se tedy jeví o něco pomalejší a rozvážnější, přestože něco takového se nehodí moc říkat ani k základnímu nastavení, natož když si hru uzpůsobíte podle svého. Může to být arkáda i málem simulátor, záložek a posuvníků má hra bezpočet.

Záměr zpomalit a vrátit zase hru do středu hřiště však autorům vyšel. Jakkoliv musíte jít štěstíčku trochu naproti a snažit se hrát tak, jako byste opravdu hráli fotbal. Ovšem změněná AI se tak jako tak postará, abyste po lajnách neprošli úplně snadno, aby byl střed hřiště zahuštěnější a práce obránců efektivnější. A zase, tady má svůj vliv navíc i taktika a použitá strategie/rozestavení, takže na závěry a obecné soudy není místo. Hráči se na každý pád zdají opět o něco zodpovědnější, rychleji přistupují, předvídají..., pokud spoluhráč vidí vaši snahu o zastavení průniku, či rozjezdu slibné akce, pozná to a hned se zapojí. Manuální výzvy k výpomoci již nejsou třeba, oni chápou a jednají podle toho.

Ruku v ruce s tím jde také lepší krytí míče a v úvodu zmíněná „týmová inteligence". Rovněž v tohle směru působí spoluhráči lépe, když si nabíhají na přihrávky, po kterých jsou k vidění vskutku pěkné fotbalové akce. Docela zásadní změnou je i vyhrazení pravé analogové páčky pro kličky, abyste mohli prostřednictvím triggeru lépe pokrývat míč a odstavit si dotírajícího protihráče. Hra tělem, lepší načasování, pozdržení a podržení si balónu na kopačce prospívá právě oněm fotbalovějším situacím, už to není až takový ťukes a neustálá akce v rychlém tempu, jak jsme byli zvyklí.

Velkými novinkami to nekončí

FIFA 14 má pochopitelně drobně přepracovánu též řadu dalších věcí, co nejsou tak zásadní a nehodí se jako heslo na krabičku, či téma pro trailer. Jakkoliv by se o Teammate Intelligence dalo hovořit ještě dlouho, chválit rozhodování spoluhráčů kam si zaběhnou, či jak vyhodnotí nebezpečné situace, jak budou zdvojovat hráče soupeře a chytat je do ofsajdových pastí, za zmínku stojí i těch pár jiných drobností. Po vzoru NHL 14 se třeba zdá, že útočníci častěji uhýbají střelám. Jistě to znáte, v minulých letech jsme relativně často někoho míčem napálili, jenom proto, že nedával pozor a překážel. S tím je asi konec, když střelu vidí, uhnou, nebo se skrčí.

Video z hraní dema

A když už je řeč o úhybných manévrech, přibylo zase pár kliček a hlavně oslavných gest a parádiček, po vstřelení branky. Skoro to vypadá na „Signature Moves" známé z NHL a NBA, když animátoři jednoduše nahráli při motion-capturingu specifické projevy radosti a speciální pozdravy fanouškům, jaké předvádějí vybrané hvězdy. Drobně vylepšena vlastně byla i grafika, nejvíc patrné je to právě na obličejích a vůbec vizáži (účesy, vousy, tetování...) některých hráčů. I atmosféra na stadionech se jeví lepší a živější, jakkoliv to má na triku především ozvučení a reakce ochozů, na živoucí diváky a graficky propracované svatostánky přijde řada až s next-genem.

FIFA 14 pro PC, PS3 a X360 s českým dabingem vychází tento týden, verze pro PS4/Xbox One bude následovat v listopadu.

rezervovat na Xzone a dostat steelbook.

O herních režimech už jen stručně, nejen z důvodu, že dobrá polovina z nich je opět svázána s online funkcemi. Které se na prázdných/prozatím nefunkčních serverech, pár týdnů před vydáním a navrch s debug konzolí, prostě nedají otestovat. FIFA 14 však nabízí obvyklou škálu módů, na něž jsme za ta léta už zvyklí. Zmínku patrně zaslouží nový Co-op Seasons režim, v němž si budete moci střihnout online sezónu s kamarádem po boku, proti dalším takovým dvojičkám, prostě 2v2 v klasických ligách a divizích. Vyzdvihován je rovněž přepracovaný systém skautingu, kdy se zvýší počet pozorovatelů i jejich schopnosti. Malý tým začne třeba jen s jedním skautem, aby se posléze dostal na 4-6 odborníků, hledajících talenty po celém světě a celoročně! K nastavení jsou i podrobnější atributy, aby se náhodou nestalo, že vám bude třeba doporučen středový hráč, když potřebujete někoho k lajně. Inu je toho víc a znovu ve znamení realističnosti.

VERDIKT: Zas o něco lepší než loňský ročník, který byl tím vůbec nejlepším. Přesto i FIFA 14 se známkou 8/10, jelikož naplno to čtrnáctka rozbalí až ve své next-gen verzi. Toho pocitu, hraničícího až s jistotou, se při hraní asi nezbavíte. Navíc ladilo se především tam dole a pod povrchem, výrazných změn doznala hlavně fyzika, pohyb a umělá inteligence. Což na první pohled možná není tak vidět, přestože ve výsledku je to znát a vidět dost. FIFA 14 je zkrátka zase fotbalovější a realističtější, a po pár zápasech to ocení nejen věrní fandové, ale i příležitostní víkendoví čutálisti. Věčné dilema koupit/nekoupit/počkat/vynechat je však letos zvlášť obtížné a silně individuální.

6

8 / 10

FIFA 14