Recenze Gravity Rush

Pro majitele VITY jedna z povinných her.

Navzdory pomlouvačům mi moje VITA dělá od prvního dne jenom radost. Báječný výkon, nekompromisní hry v kvalitě velkých konzolí... a ovládání stejně přirozené, jako to na tradičním ovladači se dvěma páčkami. Jako každý nový systém ale také Vita trpí relativním nedostatkem her. Navíc bych řekl, že snad kromě Uncharted (s odřenýma ušima) a LittleBigPlanet pro ni v úvodním roce nevznikla žádná opravdu "killer" hra. S radostí jsem se tedy vrhnul na tuhle trojici titulů, z nichž jeden kousek mne opravdu hodně překvapil.

Podle názvu Gravity Rush by asi každý tipnul nějakou fyzikální hříčku typu "kulička na překážkové dráze". Jméno hry nezní zrovna typicky pro výpravné japonské RPG s otevřeným světem. Zato ale dokonale vystihuje ten úžasný pocit závrati a nadšení, když se začnete herním světem pohybovat za pomoci antigravitačních schopností hlavní hrdinky. Tahle půvabná mladá manga-kočička s výstižným jménem Kat se objeví v steam-punkovém létajícím městě se ztrátou paměti, ale zato s kouzelnou kočkou, v jejímž doprovodu může kdykoliv obrátit gravitační síly v rámci jejího těla a nejbližšího okolí. Což se hodí, protože město začínají zamořovat podivné příšery a nějaké ty speciální schopnosti budou potřeba.

Jak to funguje? Stiskem tlačítka se vznesete do vzduchu a jen tak se vznášíte na místě. Na jakýkoliv povrch se pak podíváte (zeď, střecha... ), stiskem stejného tlačítka jej proměníte v "novou zem", na kterou tak "spadnete". Jelikož město je opravdu pestré a propracované, občas se v té záplavě staveb a změn "nahoře-je-dole-šup-a-teď-je-to-naopak" můžete přestat orientovat, kde je vlastně skutečné "dole". V tom vám pomáhají vlasy hlavní hrdinky, které vždy splývají tím "správným" směrem k opravdovému "dole". Je to důležité, protože vaše energie na změny gravitace se sice bleskově dobíjí, ale musíte si k tomu stoupnout na "skutečnou" zem.

Pokud tedy budete plachtit vzduchem nebo pochodovat po stěně či stropě, když energie dojde, spadnete. Hodně těžko se to popisuje slovy, ale něco tak "obyčejného" jako samotný pohyb herním světem je v této hře nekonečně zábavná a unikátní kratochvíle.

Vliv na to má také šikovný systém RPG vylepšování postavy. Nové a lepší schopnosti si nakupujete za magické krystaly, které jsou roztroušené po celém městě - na střechách, pod oblouky mostů apod. Jde o skvělou motivaci ke zkoumání každého kouta rozlehlého herního světa. Další motivací může být třebas krásná stylizovaná cell-shadingová grafika (a stejně krásná orchestrální hudba). Nebo příběh, který skvěle funguje především díky neodolatelně milé osobnosti hlavní hrdinky, jejíž rozhovory s ostatními postavami i občasné monology jsou prostě kawaii. Jen samotný konec hry vyzní trochu naprázdno.

Gravity Rush pro VITA vyšlo v létě 2012 jako krabicovka i digitální distribucí za 949 Kč.

Pořád ale zbývají spousty hodin zábavy s hledáním všech krystalů nebo vylepšováním skóre v speciálních "výzvách" typu zabít nepřátele na čas nebo někam co nejrychleji doplachtit. Není bez zajímavosti, že tvůrci hry mají na kontě například první Silent Hill nebo Siren a že Gravity Rush byla ve vývoji původně pro Playstation 3 - kde by dle mého názoru bez problému obstála. Na Vitě ale samozřejmě vypadá a funguje ještě úžasněji, včetně zábavných dotykových prvků (např. položením dvou prstů na kraje obrazovky začnete "skejtovat") či řízení "letu" pomocí natáčení přístroje (můžete si ale klidně na to samé nastavit analogovou páčku).

VERDIKT: Překvapivě výpravné a propracované japonské RPG s otevřeným světem, kterému dominuje ještě překvapivější způsob ovládání a pohybu hlavní hrdinky. Jedna z povinných her pro majitele Vity.

9 / 10

Gravity Rush