If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

Recenze Insane 2

Je podobný MotorStormu, ovšem je od jiného studia a má 10 let od originálu.

Vývojáři společnosti Targem Games oprašují poslední dobou jednu starou závodní klasiku za druhou. Zpátky k životu přivedli cosi jako Carmageddon (Clutch/Armageddon Riders), zkusili si i něco na způsob Interstate 76 (Gear Grinder) a do třetice všeho dobrého/zlého sáhly jejich ruské nízkorozpočtové tlapy po víc jak deset let starém Insane, legendárním to offroad masakru. Pokud lze dřívější pokusy označit za partyzánské, když jen kopírovaly a nechaly se inspirovat, tentokrát už je to oficiální, jelikož se vše děje s posvěcením Codemasters. Tvůrci si tak konečně mohli "vypůjčit" z původní hry takřka vše, včetně titulu Insane 2, nebo také In2ane (s rotující číslicí 2, připomínající písmeno S), ostatně první 1nsane si s číslovkou v názvu také rád pohrával.

Navzdory právě vyřčenému, to první, co se většině hráčů po spuštění hry vybaví, bude asi konzolový MotorStorm. Opravdu, při pohledu na smečku terénních speciálů, uhánějících vstříc dalšímu kontrolnímu bodu tam kdesi v pustině, si i pravověrní písíčkáři jistě hned vzpomenou na jmenovaný PS3 exkluzivní hit. Evokují ho rozdováděné offroad vehikly všemožného ražení, nehostinná krajina všude vůkol, všelijaké rampy a skokánky, i samotné checkpointy, stlučené z kulatiny a prken, jakož též ledabyle zkonstruované provizorní ukazatele, rozmístěné okolo a rádoby určující trasu závodu

Na druhou stranu, Insane 2 především vzdává hold originálu. Ze hry je rozhodně cítit, že autoři se ho něco nahráli, že ho znají a mají rádi. Co šlo, to zachovali, všechno to dobré vlastně jen oprášili a lehce zmodernizovali, byť grafický (a vůbec technický) kabátek na tříáčkovou produkci dneška samozřejmě neútočí. Nakonec ale proč by měl, vždyť i maďarská předloha sázela hlavně na originální pojetí a skvělou hratelnost, no ne? Kdo hrál a pamatuje, jistě potvrdí - první Insane je skutečná ikona a i po letech všichni vzpomínají na jeho propracovaný fyzikální model, solidní poškození a zábavné herní módy.

Naposled ještě zmínka o MotorStormu, zatímco on měl tratě přísně nalinkované (s možností si jen tu a tam vybrat ze 2-3 cestiček/odboček) a závodních režimů sotva pár, Insane je pravým opakem, s otevřeným světem a takřka nekonečnou volností. Ačkoliv i zde tvoří základ klání na vytýčené trati, vypsané povětšinou na několik kol, hra také hojně využívá unikátní pojetí mapy. Když vymodelovaný výřez krajinky vlastně nikdy nekončí a ve smyčce sám na sebe plynule navazuje. S cimrmanovským "jdu na sever, a už jdu na jih" totiž i zde stačí vyjet na západě z mapy, aby do ní váš vůz na východě zase vjel.

Tolik stručný nástin podstaty, modří pamětníci už vědí a pro ty mladší - moc závodních her na podobném principu nefunguje, vzpomenout zaslouží snad jen analogicky pojatá série Xpand Rally od Techlandu a v tomhle směru nedostižný francouzský FUEL, jehož postapo svět je ve své rozlehlosti vážně téměř nekonečný. Jakkoliv si Insane 2 hraje na o poznání menším písečku a při tradičním "okruhovém" závodění nedává z pocitu volnosti příliš ochutnat, další unikátní (a mimochodem po originálu pojmenované) režimy pak nabídnou nevšední zážitky.

Po stránce designerské nevymýšleli v Targem Games skopičiny, takže vše je na svém místě, takové jak byste čekali a bez zbytečné omáčky i balastu kolem. Hlavní menu nabídne rychlý závod (vyberete kde, jak a proč) i multiplayer, zahrnující jak internetové klání až v osmi lidech, tak populární split-screen, kde zbytek startovního pole odvodí umělá inteligence. Stěžejním herním režimem pak zůstává kariéra, naštěstí křišťálově čistá, bez příběhu, tvorby závodníka a podobných přívěšků. Přestože je zdejší závodní putování rozčleněno na různé turnaje a málem ligy, ve výsledku zůstává jen hromada závodů, postupně se zpřístupňující dle vaší úspěšnosti. Prostě znovu tak trochu systém MotorStorm a klasika, s odemykatelnými novými výzvami a bonusy i auty za odměnu.

Jednotlivé závody rámcově ohraničují kategorie, máme tady World Tour, pohár výrobců, klání jsou sdružována i podle strojů jež v nich závodí, potažmo pravidly, jimiž se ten který režim řídí. Jinak ale žádný stres, jezděte si co je libo a co vás baví, klidně na přeskáčku - pro co máte vhodné vozidlo a co je odemčeno. Za úspěch se mimochodem považuje umístění na bedně, takže od čtvrtého místa dál je nutno dát si repete. Stejně tak jen pro první tři má hra nějaké ty bodíky, za které se následně v garáži dají pořídit menší upgrady vehiklu, či jeho potisk a skin.

Co se samotného závodění týče, základem je zmíněný obyčejný závod, na dvě až tři kola, s projížděním checkpointů. Jednotlivé brány volně navazují, ovšem jakou k nim v terénu zvolíte cestu, je na vás. Nechybí ani napínavá variace Knockout, v níž co 20-30 vteřin odpadne ten poslední vzadu. Nezapomnělo se ani na Jamboree, klasiku originálního Insane, při které se vždy rozsvítí jedna z bran (ač zbudované z prken, v horní části disponují barevnými světly) nu a kdo z hráčů jí prosviští jako první, boduje.

Zde už do hry vstupuje i taktika a strategie, každé klání je vypsáno na určitý počet bodů, rozhoduje i znalost terénu a um se v něm nejen zorientovat, ale i pohybovat. Díky světlům na kontrolním bodě lze navíc odhadovat, která brána může být aktivní příště - primární je zelená, pár dalších (záložních) pak žlutých, zbytek červených. Však proč se hnát přes půl mapy jako všichni ostatní, když lze vyčkávat a pak jim vypálit rybník?

Mamon hýbe také módy Pathfinder, Gate Hunt a Zone Patrol. Jak názvy prozrazují, i tohle je o sbírání bodů a projíždění checkpointů, mění se jen pravidla. Jednou je cílem projet všechny brány, jedno v jakém pořadí, naplánovat dobře trasu a zvládnout to dřív, než ostatní. Podruhé jsou všechny brány společné a králem je ten, kdo jich získá a "pozhasíná" víc. Gate Hunt je potom čirá schizofrenie, brány totiž aktivací v uvozovkách obarvíte a ony rázem začínají sypat bodíky na vaše konto. Problém je, že kdokoliv je kdykoliv může přebarvit, čímž odkloní bodíky na svůj účet. Mazec? I tak se to dá popsat. Insane 2 jednoduše nedá hráči chvíli vydechnout.

A to jsem ještě nenaťuknul souboje o vlajku, další to oblíbenou kratochvíli z prvního Insane. Také dvojka disponuje duem režimů, v podstatě kopírujícím způsoby z FPS, ve kterých se vlajka krade a vrací na základnu. Podle očekávání se vždy znenadání zjeví někde v krajině, aby posléze byla některým vozidlem ukořistěna a poté vláčena buď na základnu, do jakési cílové zóny, či k nejbližšímu aktivnímu checkpointu. V hlavní roli znovu úřaduje lstivost a předvídavost, řidičské dovednosti, znalost terénu i sofistikovaný bodovací systém. Není mimochodem bez zajímavosti, že nebožák vezoucí vlajku rázem přichází o své nitro, zatímco pronásledovatelé ho nadále mají k dispozici. I tohle bývá často mazec.

Vcelku pochválit musím umělou inteligenci soupeřů. Není sice vyloženě zázračná a dokáže si vybrat i slabší chvilku (třeba když netrefí bránu a ve snaze jí aktivovat nabourá nosný sloup), obecně vám ale nedají soupeři nic zadarmo, takže s Insane 2 se lze slušně zabavit i v singlu. Tu desítku herních režimů zvládá AI s přehledem a živé protihráče relativně slušně nahradí, pocitu z robotů, kteří nechápou co se děje, jsem se nenadál. Naopak, většinou si jdou tvrdě za svým a znají terén i cestičky kudy tudy. Zrovna tak catch-up, pokud ve hře vůbec je, pak velice nenápadný a nijak otravný. Když už jsem boural, dalo práci se na čelo závodu dotáhnout, jízda bez chyb naopak odměnila pěkným náskokem a vedením.

Trochu na rozpacích jsem ovšem z fyziky a jízdního modelu. Že budou stejně dobré, ne-li lepší než před lety, by asi nikdo nečekal, při všem tom mainstreamu a věčném zjednodušování. Insane 2 nicméně hodně peláší, hra je rychlejší než originál a arkádovější. Tedy ne že by fyzikální síly kdovíjak bláznily, při pomalé jízdě se podvozek chová docela hezky. V závodním režimu je to ale kalup a gravitace jakoby neodpovídala matičce Zemi. Kdyby zdejší vehikly byly o poznání hmotnější, ne tak svižné a hbité, nikdo by se určitě nezlobil. Takhle plachtí ochotně vzduchem nejen lehké buginy, ale i těžké trucky, na všech těch rampách a skokáncích. Opět s odkazem na MotorStorm a snad i loňský Nail´d.

Takřka všechny vozy lze upgradovat, model poškození je ale patrně pouze vizuální. Auta se pěkně sypou, plechy odpadávají a z motorů se kouří, ale že by to mělo vliv na výkon a jízdu, se mi nezdálo. Vylepšení závoďáků obstarává tradiční nákup balíčků, v duchu zlepšete mi o dva stupně motor, o tři podvozek a něco přihoďte i na karoserii a tuhost celkově.

This article contained embedded media which can no longer be displayed.

Jenom je škoda, že v garáži nelze sledovat vlastní 3D model vozu a nové součástky na něj montované. Tady vše supluje jen neměnná dvourozměrná standardní malůvka, nové pneumatiky, lepší tlumiče, ochranný rám kolem kabiny, mlhovky na něm, či sofistikovanější systém chlazení, uzříte až přímo na startu. Podobné postesknutí zaslouží i chybějící tachometr, nebo zpětné zrcátko. Obojí se zdá zbytečné, ale proč rychloměr nepřidat a neumocnit tím pocit z jízdy v terénu? Zvlášť když jeden z achievementů mluví o překonání 200 km/h?

Zrcátko by zase zlepšilo přehled o dění za vozem, kdo chce vědět jak si stojí soupeři, musí přepínat na mapu, nebo otáčet s pohledem dozadu - což na analogu není moc svižné, ani praktické. Lepší výhled a orientaci bych vůbec uvítal, speciálně při soubojích o vlajku mnohdy nevíte kdo ji veze, více ukazatelů nebo kamer by prospělo. Mimochodem herní pohledy jsou jen dva, oba externí a oba zpoza vozu, na kokpit nebo výhled z kapoty se tady nehraje, co naděláme.

Grafiku asi netřeba víc rozebírat, obrázky (ilustrující mimo jiné i rozdílnost prostředí) jsou předpokládám dostatečné. Závodí se na písku i na sněhu, za deště i v noci, celkem je k dispozici 20 lokací, na čtyřech kontinentech, v údajně až 170 kariérních závodech. Což pár (desítek?) hodin zabere. Vypíchnout nicméně zaslouží nízké HW nároky (minimem je Radeon X1900) a vkusně provedené efekty, v čele s nijak přehnaným motion blurem a pěkně vyvedeným prachem za vozidly a vůbec jejich špiněním. Potěší rovněž lehce interaktivní prostředí (leccos lze projet a rozbořit) s elastickou flórou - aneb dost bylo netečných, či vyloženě betonových stromků, ty zdejší se ohýbají.

Insane 2 pro PC v angličtině vyšlo na přelomu roku, u nás nemá v krabicové verzi distributora a na Steamu stojí 700 Kč.

Zarmoutí naopak některé viditelně se transformující objekty, hráči na dohled, ten level of detail to možná chtělo nastavit i citlivěji. Není to žádná tragédie, ale všimnete si. Stejně jako si všimnete pískajících pneumatik kdesi na kamenech. Zvukové efekty prostě nejsou kdovíjaké, což ostatně platí jak pro motory (určitě by mohly víc hřmít i řvát) tak třeba pro doprovodnou hudbu. Ovšem i zde úřadoval nízký rozpočet a převážně bezejmenní interpreti odněkud z Východu.

VERDIKT: Přijíždí od jiných vývojářů, z jiné země a po víc jak desetileté pauze. Insane 2 přesto originálu ani svým rodičům ostudu nedělá, když znovu staví především na různorodých a zábavných herních módech, otevřeném světě i chytlavém multiplayeru. Připomínky? Kromě několika (převážně) drobností bude pamětníky lehce trápit asi jen akčnější a arkádovější pojetí. A možná také cena, těch zaváděcích 28 euro (Steam) není pro hru podobného ražení/kategorie úplně v pořádku. Ideálně tedy počkat si na nějakou akci či slevu, závodů typu Insane 2 na trhu moc není.

7 / 10

Sign in and unlock a world of features

Get access to commenting, homepage personalisation, newsletters, and more!

Find out how we conduct our reviews by reading our review policy.

In this article

Insane

PS3, Xbox 360, PC

Related topics
PC
About the Author

Marek Beniač

Contributor

Comments