Jak se pilotům NATO líbí Battlefield 3 a hry obecně?

Reportáž z hangáru na ostravském letišti.

Na ostravském letišti Leoše Janáčka se nedávno na Dnech NATO sešly desítky tisíc vojenských fanoušků. Přišli obdivovat vojenskou techniku a vůbec všechno, co mělo alespoň nějakou spojitost s armádami Severoatlantické aliance. Letos do programu přispěla jednou položkou i česká pobočka Electronic Arts - všem návštěvníkům a účastníkům Dnů NATO představila jednu hratelnou misi z netrpělivě očekávaného Battlefieldu 3.

Ale veřejný stánek tam byl jen zhruba polovinou aktivit, které EA na Dnech NATO prováděli. Mnohem zajímavější události se děly v zákulisí na druhé straně letiště, kde se v "brlohu" schovávali všichni vystupující piloti. Speciálně pro ně měli EA v hangáru několik dalších konzolí s Battlefieldem, FIFOU a dalšími hrami, což spoustě pilotů očividně přišlo vhod.

"Musejí nějak relaxovat a tohle je pro ně optimální způsob," okomentovali to pánové z EA a piloti britského Královského letectva jejich slova jen potvrdili. "Hraju rád a Battlefield 3 se mi dneska líbil, sem tam hrávám multiplayer Bad Company 2 a hrál jsem i předchozí díly. Mnohem raději si ale zahraju FIFU. Ta mě baví nejvíc," ujistil mne pilot a vzápětí schytal červenou kartu za nechutný skluz, který provedl svému kolegovi :)

Stran konzolí a barbecue stánku v brlohu postávala skupinka tureckých akrobatických pilotů, kteří měli za pár minut nasednout do svých strojů a okralovat ostravské nebe pomocí svých podzvukových stíhaček. Jednoho z nich jsem si velmi chytře odchytl při cestě z toalet, ale videohry očividně nebyly jeho šálek čaje. To čeští piloti už byli sdílnější. "Syn má Armed Assault a párkrát už jsem si zkoušel zalítat s Hindem. Lítám na něm v armádě a i když interiér vypadá skoro stejně, realita i armádní simulátory jsou úplně jinde. Už samotné nastartování vrtulníku je daleko složitější," říká pilot českého vrtulníkového letectva a každý vojenský fanda by jeho slova jen potvrdil.

Po tisícovkách hodin na trenažérech je asi létání to poslední, co by piloti na svých počítačích nebo konzolích chtěli provádět. "Rozdíly? Tak to nevím, simulátorů si užiju dost a dost, nepotřebuju si je ještě nosit domů," odpovídá tentokrát opět jeden z Britů na obligátní otázku, jak se liší herní lítání od reality/armádní simulace. To už se ale vracím zpátky k Battlefieldu 3. Konzole zrovna okupují další dva čeští piloti a svádějí kooperativní boj o rukojmí. "Vůbec se s tou věcí neumím trefit," komentuje jeden z nich své zápolení s PS3 ovladačem a pokukuje po papíru s popisem ovládání. Po chvíli se mu začíná dařit, ale jeho kolega jej předtím musí několikrát oživovat. Ukazuje se užitečnost této dneska už standardní co-op vlastnosti.

Co-op jsem si na pár minutek osahal taky a když se do něj člověk ponoří, bude to určitě bezva zábava. Nicméně moc jsem si neužil, protože monitor s hrou byl nešťastně natočený přímo proti otevřeným vratům hangáru a ukázková mise byla noční. Ale hraní ostatně ani nebyl můj cíl. Když na obloze přestaly řádit turecké stíhačky, až trošku neslušně jsem se z brlohu vypařil a pokusil se ulovit pár alespoň použitelných fotek EA stánku pro veřejnost.

Vrátil jsem se zrovna ve chvíli, kdy polovinu stánku okupovali čeští vojáci a za asistence pořadatelů z EA stříleli teroristy v ukázkové misi. "To není vůbec prdel, ty vole," okomentoval jeden z nich svůj neúspěch a začal misi znova. Podle insignie na rameni patřil k výsadkářům z Prostějova (ne k těm ze speciálních jednotek), což je útvar, jehož členové bojovali i v Afghánistánu a sbírali od svých amerických kolegů slova chvály. Někomu to holt jde lépe naživo :)

Jinak mluvit o letišti Leoše Janáčka jako o ostravském jsem vždycky považoval za hodně odvážné tvrzení, protože z centra Ostravy je to k němu ještě dál než z Václaváku na Ruzyni. Jako rodilý Moravák jsem ale prostě musel ocenit, že si Praha vzpomněla i na náš zapadlý region a konečně jsme tady měli nějakou událost spojenou s videohrami. Ostatně, on to byl od EA velmi prozíravý čin: na Dnech NATO se jen za sobotu ukázalo na 140 tisíc lidí (kolony na silnicích tomu odpovídaly, takže jsem to s příjezdem na kole hodně vyhrál) a desítky tisíc z nich nepochybně dokonale zapadaly do cílovky Battlefieldu 3.

Že v Ostravě vidělo Battlefield opravdu velké množství lidí, se dalo odhadnout už podle fronty, která se u stánku EA tvořila hned od rána. Pro herně pozitivní jedince bylo vevnitř připraveno zhruba sedm stojánků s PlayStationy a jeden stůl s obří LCD televizí. Střídání hráčů naštěstí probíhalo poměrně plynule a rychle, protože ukazovaná singlová (multiplayer nakonec Švédové z DICE do Česka nepustili) pěší mise nebyla nijak zvlášť dlouhá. Jediný zádrhel v procesu střídání tak tvořila občas dost oprsklá malá děcka, která se u vchodu nezalekla drsně vypadajícího vojáka a vevnitř dováděla, jak nejlépe uměla (na ratingy EA očividně moc nehráli).

Osobně jsem ukázkovou misi nezkoušel, protože hraní "na stojáka" v davu lidí mi prostě nevyhovuje a ke stánku jsem se navíc dostal až odpoledne. Z reakcí hráčů okolo nicméně bylo celkem jasné, že je hraní baví a Battlefield 3 je zajímá. Věty "už mám předobjednáno" padaly velice často, přičemž i pánové z marketingu EA (kteří byli v průměru tak o půl metru vyšší než já :) potvrdili, že ohlasy jsou více než dobré. "V Polsku nad CoDem vedeme 9:1 v poměru předobjednávek", pochválili se EA, ale hřebínek nadšení jim vzápětí přičísli dva kolem jdoucí hráči, kteří prohlášením něčeho ve smyslu "ty jo, tak to si musím hned stáhnout" zabili celou pointu povídání o prodejích a ukázali smutnou realitu nejen českého herního byznysu.

Dny NATO byly fajn a ačkoliv EA pro veřejnost se svým stánkem plnili spíš vedlejší roli, navštívily ho spousty lidí, kteří odcházeli nadšení. A ověšení letáčky či plakáty, kterých EA rozdávali opravdu požehnaně. Stejně tak nadšení byli piloti hrající EA hry v "brlohu" a ostatně ani já jsem si vlastně nemohl díky přístupu do neveřejné části Dnů NATO stěžovat, takže jsou vlastně všichni šťastní a EA to minimálně prozatím docela vyhráli. Uvidíme, jestli to vyhrají i s Battlefieldem (myšleno nad Modern Warfare 3). Nevím, jak jste na tom vy a všichni ti, kteří si už BF3 osahali, ale já už chci mít svou placku doma a v klidu si ji otestovat. Asi to zas pro jednou před Vánocemi "bude velký" - kombinace EA/DICE zatím vždy fungovala skvěle a vidět Activision v čele tabulek pro čtvrtý kvartál už se mi po těch letech prostě zajídá.

Autorem reportáže pro Eurogamer je Martin "Raptor" Čulák, autor fanstránky MafiaGame.cz.