Jak se v ČR hrají a nakupují videohry?

Komentář k zvláštnímu průzkumu Asociace her.průmyslu.

Asociace herního průmyslu ČR si nechala vypracovat demografický průzkum, podle nějž videohrám holduje méně než třetina Čechů, jen 27,8 procent obyvatel. Průzkum vyrobený společností Factum Invenio probíhal telefonicky již v dubnu a zahrnul 1002 telefonických respondentů.

Je však potřeba zdůraznit, jak přesně zněla otázka - jestli respondent hraje na PC, konzolích nebo mobilech - takže těch 27,8 procent může být zavádějících, protože kladně mohl odpovědět i člověk, co jednou v životě zkusil Hada na Nokii nebo Miny ve Windows. Bylo by zajímavé vědět, o kolik by číslo o počtu hráčů bylo nižší, pokud by byla otázka formulována trochu jinak, s vynecháním mobilů. Na druhou stranu je jasné, že smyslem Asociace herního průmyslu je popularizace her v celé společnosti a tím pádem potřebuje pro prezentování co nejvyšší možná čísla, o něž se může opřít (např. v mainstreamových médiích, jako tomu bylo třeba včera v pořadu Ekonomika v České televizi).

Mezi hráči je dle očekávání více mužů (63%) než žen (36%), přičemž více než 67% je ve věku od 18-44 lety. "Tyto výsledky se v základních parametrech neliší od podobných čísel ze západní Evropy," uvedl k tomu v tiskové zprávě viceprezident Asociace herního průmyslu Martin Bach.

I tato čísla je ale třeba brát s velkou rezervou: například mezi respondenty ve věku 15-17 let průzkum překvapivě našel jen 9% hráčů, což zní přinejmenším podezřele - znamenalo by to, že mezi teenagery je méně fanoušků videoher než mezi seniory. Podle statistik totiž hraje přes 10% hráčů starších 60 let. Byť i tady je třeba myslet na to, že kolonka 15-17 let pokrývá malý věkový rozdíl, kdežto mezi seniory "nad šedesát" může být samozřejmě vyšší.

Na čem Češi hrají

Co se jednotlivých platforem týče, nejpopulárnější je PC - k nalezení zhruba v 80% všech domácností. Statistika už bohužel neupřesňuje, kdy jde o kancelářské přístroje a laptopy vhodné tak akorát pro hraní na Facebooku (což asi nebude zanedbatelné číslo), a kdy se jedná o opravdu výkonné herní sestavy. On i ten v průzkumu zmíněný pojem "výkonná sestava, na které se dají hrát nové hry" může být značně relativní. Statistika jinak tvrdí, že na PC hraje nepravidelně cca 44% hráčů, dalších 19% méně než pět hodin týdně, 17% zhruba pět až deset hodin týdně a 13% více než deset hodin týdně.

1

Na chytrých telefonech u nás hraje 19% hráčů, překvapivě více než na konzolích, které se nacházejí pouze v 17% českých domácnostech, což je oproti západnímu světu dost nízké číslo. Jen 6% respondentů využívá handheldy typu Nintenda DS nebo PSP a zbylých 17% žádné herní zařízení nevlastní, což může tak akorát znamenat, že chodí za videohrami ke kamarádům nebo do heren.

"Zralost" tuzemského hráčského publika ilustruje i fakt, že 25% respondentů má doma celkově pouze 1-5 kusů videoher. Neboli další potvrzení faktu, že průzkum asi oslovil především sortu lidí, kteří hrají nějaké flashové hříčky, co jsou zdarma. 11-20 her už vlastní cca 9% hráčů, skoro stejně jako ta část, která svoji sbírku odhaduje na 20-50 kusů. I v ČR se ale podle tohoto průzkumu najdou hardcore pařani, kteří vlastní mezi 50-100 kusy (1%) či dokonce přes 100 kusů her (3%).

Nakupování her v ČR

V části průzkumu věnované nákupu her se to trochu komplikuje: např. 33% hráčů na otázku, jak často si kupují hry, odpovědělo, že nikdy. Když ale obrátíte stránku v PDF, dozvíte se, že pro sebe ani pro své blízké hry nekupuje pouze 25%, čili v tomto ohledu čísla z průzkumu Asociace herního průmyslu možná spíše matou.

Necelých 40% respondentů si koupí méně než tři hry do roka. Najdou se ale i tací, co si hru koupí každý měsíc (5%) nebo za měsíc dokonce víc než jeden titul (v hranicích statistické chyby).

51% Čechů hrává online s ostatními přes internet, což by mohlo potěšit všechny stoupence DRM s permanentním ověřování originálky, i když ani zde není rozlišeno, zda se tím myslí velké hardcore hry nebo jen hříčky na Facebooku a ve Flashi. Ukazuje se ale, že skoro stejně velký celek - 41% - naopak hraje pouze singleplayer.

Respondenti průzkumu si tituly nejčastěji pořizují v kamenných specializovaných obchodech (22%), zatímco na internetových obchodech jich nakupuje 17% a v supermarketech 6%. Jen méně než 2% hráčů se spoléhá na online distribuční sítě typu Steam nebo D2Drive (a stejné procento také hraje jen hry přibalené zdarma k časopisům). Jinými slovy, popularita Steamu v ČR se nedá soudit podle pár křiklounů v diskusích. Tomu odpovídají i nízká čísla, jež známe od domácích distributorů, kolik procent které hry se u nás prodalo v krabici a kolik Čechů si je pořídilo v době vydání za plnou cenu přes Steam. Asi byste tím byli překvapeni.

Pirátství?

Byl by to zdrcující výsledek pro tuzemské průkopníky online herního nakupování, vždyť v sousedním Německu už má digitální distribuce 18% podíl na trhu. I tady je ale možné, že někteří respondenti si popletli odpověď: 15% z nich totiž uvedlo, že si "hry stahuje z internetu", pod což ale mohou spadat legální i pirátské kopie.

Za předpokladu, že otázky od Asociace herního průmyslu z výsledné PDF zprávy odpovídají těm skutečně pokládaným, nelze bohužel s určitostí říci, zda oněch 15% reprezentuje české "piráty". Otázka na to není dostatečně jednoznačná a odpovědi se o ilegálních činnostech vůbec nezmiňují.

Tak jako tak jde o číslo velmi proměnné: pirátství má celosvětově dosahovat hranice okolo 42%, podle údajů protipirátské organizace BSA ovšem v Česku míra ilegálního softwaru za rok 2010 klesla jen na 36%, což nás řadí k vyspělejším zemím Evropy (celoevropský průměr je 35%).

Rodiče, děti a přístupnost her

Rodiče nechávají své děti hrát maximálně 5 hodin týdně (34%), i když spoustu rodičů říká, že jejich děti prý videohry vůbec nezajímají (32%). Hraní svých dětí nekontroluje cca 10% rodičů a 2% je dokonce zakazují. Pouze 14% rodičů sleduje informace ratingového systému PEGI, který určuje vhodnost hry. V tomto ohledu Češi za USA zaostávají, protože více než 90% amerických rodičů se řídí doporučením cenzorské rady ESRB.

Podle 80% dotázaných by hry v ČR měly být povinně označovány údajem o věkové přístupnosti a 72% by dětem přísně omezovalo, k jakým titulům se mohou dostat. Už menší, ale pořád nezanedbatelná část si totiž myslí, že hraní může negativně ovlivnit psychický rozvoj dětí (72%), naopak 64% je přesvědčených o tom, že hry rozvíjí dovednost, jazykovou vybavenost či představivost dětí.

Celý průzkum si můžete přečíst zde. Co si o jeho výstupech myslíte vy?

- komentáře (18) Latest comment před 8 měsíci

Po 30 dnech od publikování článku se diskuse automaticky zavírají, ale v rozpravě můžete pokračovat v našem fóru!

  • captain_ChuckNorris #1 před 8 měsíci

    hraje míň teenageru než senioru lol to je vážně průzkum na p*d já naopak neznám teenagera kterej by nehrál a seniora kterej by hrál
  • wokoman #2 před 8 měsíci

    Dělat průzkum na 1000 lidech mi přijde hodně zcestné, zvlášť, když vyšly takovéhle nesmysly.
  • prudislav #3 před 8 měsíci

    njn průzkum na 1000 lidech z čehož je sotva 300 hráčů :-D
    Editováno od prudislav v 09/09/11 @ 13:07
  • ronoxcz #4 před 8 měsíci

    Co kdyby eurogamer udělal anketu, kde by se značkovali obecné odpovědi a pod ně by se pak psali podrobnosti? K pirátství bych pak klidně rozepsal období, kdy jsem sem tam pirátil hry a proč tomu tak bylo apod. Z toho by se pak mohla udělat lepší analýza a kdyby se to dělalo v kooperaci s konkurencí pro více odpovědí (postarat se o duplicitní) a také kdyby se do toho zapojili obchody jako je xzone atd, tak bysme dostali mnohem zajímavější výsledky :-) anketa by například trvala měsíc a byla by vyvěšena na fb a stránkách game magů a po měsíci by se dělala pomalu a jistě ve volném času, kdy se řeší jen kachny, které lítají "bulvárem" vyhodnocená analýza, která by se mohla průběžně zveřejňovat. Nejprve jednoduché pro systém vyhodnocení základních odpovědí (1. možnost A, etc) a pak aktualizace po dodělání analýzy podrobných odpovědí (tolik jsem hrál v takovém věku, protože ...) Spojte se emagy a společně udělejte něco co by se mohlo předkládat distributorům :-).

    edit: projekt by to byl ojedinělý a pomohl by všem stranám :-) čísla pro investory a obchody (zajištění češtin apod.) a také pro stát jako takový.
    Editováno od ronoxcz v 09/09/11 @ 13:37
  • josefeisnercz #5 před 8 měsíci

    Chtělo by to více lidí, přeci jen 0,01% z celkového počtu obyvatel ČR není moc, ale všechna čest, muselo to i tak dát hrozně práce.

    Co tento dotazník rozeslat všem registrovaným "hráčům" na předních CZ serverech, nebo nabídnout raději dobrovolnou účast formou článku / novinky? Otázkou ale zůstává, jak moc pravdivě by odpovídali :)
    Editováno od josefeisnercz v 09/09/11 @ 13:39
  • ronoxcz #6 před 8 měsíci

    to josefeisnercz:
    Mně by nedělalo problém odpovědět na otázky pirátství atd. Napíšu to co bych tam napsal:
    Hry jsem pirátil v období konce ZŠ a nějaký čas na SŠ. Bylo to do doby než jsem si začal vydělávat ne jenom na hospodu, ale i pro své hrací chvilky. Neměl jsem a nedostával jsem od rodiny takové finanční podpory, abych si mohl najednou v kvartálu koupit 7 originálních her měl jsem jen na jednu až dvě, ale postupem času, kdy jsem začal vydělávat víc a víc, tak už mi to takový problém nedělalo a teď když vydělávám normálně v práci bez školy už, tak prostě jdu do obchodu a koupím si tu hru a také díky všem stránkám, které se věnují recenzím si dokáži už z 6ti recenzí udělat obrázek o hře.
  • Railbot #7 před 8 měsíci

    Příspěvek smazán ve 09:08:15 16-05-2012
  • Schovanec Ověřeno Publisher, Eurogamer Czech Republic #8 před 8 měsíci

    Jsem rad, ze se nad tim pruzkumem konecne nekdo zamyslel a jen bez premysleni nekopiroval vystupy (u CT24 to i chapu, tam se to da cekat :-)).

    Jen bych se pozastavil u piratstvi. Kazdy mistni distributor, prodejce a nebo jeste lepe vyvojar vam potvrdi, ze piratsvi 40% (nebo 35% jak zminuji pruzkumy) je z rise snu vsech lidi v oboru. Podle ruznych zkusenosti za ty roky (treba stahnuti patche na hru ku opravdu prodanym hram apod.) se ukazuje, ze tady se krade vice jak 70-80% (nekdy i vice ale i mene, zalezi na zanru hry, jeji kvalite apod.)
  • ronoxcz #9 před 8 měsíci

    Také závisí na tom, kolik lidí si tyto patche po zakoupení hry stahuje. Škoda, že steam nevydává informace o prodejích. Jasné hity se kupují i u nás. Mass Effect, Dragon Age, Zaklínač, Mafie, Call of Duty, Valve značky, Blizzard značky. Každopádně pane Schovanec nepřemýšlel jste and něčím podobným co jsem vypsal jako první koment zde? Spojení EG/TG/XZONE/JRC/BW atd by udělalo si myslím doopravdy přesnější analýzu. Bohužel ne vždy 100% přesnou, protože někteří lžou ikdyž nemají důvod proč. Jestli lžou, tak se stydí sami za sebe a ví o tom.
  • dj_porod #10 před 8 měsíci

    Nejsem sice statistik, ale vyvozovat výsledky průzkumu tak specifické skupiny jako jsou hráči na základě 1000 (z nichž bylo pouze necelých 300 hráčů) respondentů a následně je plošně aplikovat pro celou ČR mi přijde od instituce průzkum provádějící minimálně hrubě neprofesionální. Jistě, 1000 (300) tázaných možná dá uspokojivý výsledek, pokud se jedná o to jestli máme rádi slevy na banán v Tescu protože se to týka prakticky všech, ale hráčů je MNOHEM méně než konzumentů slevových akcí a letáků. Z toho měla agentura vycházet a oslovit víc lidí, například do telefonických tázání měla přidat i výše zmíněné ankety na herních webech, nebo udělat anketu po školách. Jedná se přeci o první akci tohoto zaměření u nás, a tak měla být udělána pořádně! Vezmeme-li například v potaz docela ujeté číslo 10% seniorů, docela živě si dovedu představit že jim vyplašený důchodce odkýval všechno, nevědíc o čem mluví, jen aby nebyl za blba. A 15-17 let jen 9%? No jistě, když lidé téhle kategorie byly jen jedni z okrajově tázaných... Jediné, v čem statistice celkem věřím je, že se přibližujeme západu. Ale pouze v tom, kolik jsme toho ochotní přiznat - viz výše zmíněná reálná výše pirátství. Čili, dle mého nevýznamného soudu bych prohlásil že se jedná akorát o promrhání penězi herní asociace (nevím z čeho je financována) a její první pořádná aktivita -i když to není úplně její chyba- dopadla jako absolutní fiasko.
    rozhořčeně ruku líbám
  • MartinBach #11 před 8 měsíci

    Jen kratke vyjadreni k clanku. Nebudu polemizovat s nazory na to jaky vysledek je podezrely nebo ne, protoze v te publikaci je proste jen to, co jsme dostali od Factum Invenio, nic vic, nic min... Ale alespon muzu nektery veci vysvetlit, pripadne uvest na pravou miru, kdyz uz se nikdo nezeptal pri priprave clanku..:

    - Celkovy pocet hracu zahrnuje vsechny platformy vcetne mobilu hlavne proto, ze je tomu tak ve vsech pruzkumech podobneho typu v zahranici. Tzn abychom mohli porovnavat udaje napriklad s vyzkumy ISFE delanymi po cele Evrope.

    - Rozlozeni hracu podle veku - ta statistika neukazuje pomer hracu v dane vekove skupine, ale pomer k ostatnim skupinam v ramci pruzkumu. Je potreba si tedy uvedomit, ze mezi 15-17 lety jsou jen dva roky, narozdil od dalsich skupin, ktere jsou rozptylem 10 a vice let. Druha vec je fakt, ze jde uz o vyber z celkovyho vzorku (jen ty co hraji hry), ktery byl zhruba 1/3 toho celkoveho, takze je tam potreba pocitat s vetsi statistickou chybou. Lidi mladsich 15 let, kde bude urcite hracu taky spousta, se pruzkum ptat nemohl (je k tomu potreba souhlas rodicu).

    - Citace z clanku: "PC je k nalezení zhruba v 80% všech domácností, ačkoliv pouze 44% respondentů prý na PC hrává nejčastěji" - tohle jste si spatne precetli - z pruzkumu vyplyva, ze 44 procent hracu hraje na PC nepravidelne, dalsich 19 procent mene nez pet hodin tydne, 17 procent pet az deset hodin tydne a 13 procent vice jak deset hodin tydne. Pouze 7 procent uvedlo, ze na PC nehraje vubec. Ty cisla si tim padem neodporujou a navic se ani nedaji primo srovnavat - vybaveni domacnosti je neco jinyho nez cas straveni hranim.

    - Nakupovani her v CR - opet si nemyslim, ze by se ta cisla nejak vylucovala, nebo zpusobovala zmatek. Nekdo si pro sebe hry kupovat nemusi (odpovedel na prvni otazku, ze je nekupuje), ale muze je kupovat pro svoje blizke (odpovedel na jednu z moznosti u druhe otazky jinak). Muze jit napriklad o rodice (hraji na FB nebo na mobilu, takze spadaji do skupiny hracu, ale hry nekupuji). Ale jak uz jsem rikal, statisticka odchylka je u vzorku hracu vyssi (nemam tady to cislo presne ale budou to 3-4 procenta).

    - Ad otazka kolem piratstvi - Davat tam moznost odpovedi - "Ano, hry si nelegálně stahuji z internetu" by nemelo smysl - respondenti by se k tomu nikdy nepriznali - to je take duvod, proc z nekterych pruzkumu vychazi mira piratstvi tak nizka, potvrdili nam to i lide z FI. Takze proto jsou ty odpovedi neutralni a neodsuzuji. Mimochodem, tomu piratstvi nebude odpovidat jen tech 15 procent, kteri stahuji z internetu (mate pravdu v tom, ze muze jit i o legalni stahovani), ale hlavne tech 25 procent hracu, kteri hry nekupuji.


  • BlackHawkCZ #12 před 8 měsíci

    Me se nikdo neptal. Ani mych 10 znamych, kteri take hraji. Tyhle pruzkumy jsou na nic. Nechcete udelat Vy nejakou normalni a jasnou anketu? Je mi 26, jsem zenaty, mam krasneho syna. Hraji od 5 let. Za rok koupim tak 20 her a to nepocitam Xbox Live Arcade. Od 18 let jsem konzolista. Svoji rodinu nešidim. Vzdy bude na 1. miste.
  • Merengues9 #13 před 8 měsíci

    i behem deseti vterin bych vymyslel "pruzkum" ktery by se vice blizil realite
  • Lynch.J #14 před 8 měsíci

    Může mi někdo prozradit, u jakých časopisů jsou ZDARMA přibalené hry? :D
  • Falgo #15 před 8 měsíci

    Normálně nemám proti podobným průzkumům příliš výtek, ale tenhle kus papíru je opravdový blábol. Komentáře myslím si dostatečně osvětlují proč. Nicméně osobně bych se rád pozastavil nad mým oblíbeným tématem - pirátstvím. Pan Schovanec velice správně poukázal na to, že pirátsví v Čechách je naprosto astronomické - a jako člověk, který se živí jako prodejce her by o tom mohl něco málo vědět. A my jsme jenom směšně malá země oproti takovému Rusku, kde to s procentuálním zastoupením pirátu bude velice podobné.

    Právě proto mi přijde úsměvné, když se tu pokaždé objeví hromada moralistů, kteří do krve odsuzují všemožná DRM, stálé připojení k internetu a podobně a propagují DLC zdarma a podobné věci. Jenže drtivou většinu pirátů nic takového nezajímá a žádné bonusy je nepřesvědčí, takže jediné podle mě alespoň trochu spolehlivé řešení je vsázet právě na všemožné typy zabezpečení, které dokonce i podle herních studií doopravdy mají efekt a není to jen otravování poctivých hráčů. Kdyby šlo o vaše dílo a o vaše peníze, sami byste se snažili obojí nějak zabezpečit a neříkejte že ne.
    Editováno od Falgo v 09/09/11 @ 20:13
  • MrSanta #16 před 8 měsíci

    No, některá numera působí poněkud podivně.
    Přijde mi zvláštní brát jako hard-core hráče někoho kdo má třeba 50 her (v článku rozmezí 50 - 100 her). Když to vezmu kolem, tak když si někdo kupuje Score nebo Level, tak jenom za jeden rok těch her nasbírá kolem 25 (většinou je u čísla víc než jedna hra). Já se za hard-core hráče nepovažuju, ale v profilu mám 56 her a to některé nejsou v seznamech a nezapsal jsem si tam žádné hry, které mám z dob kupování časopisů ze Score nebo Levelu a odhadem by jich tak 20 být mohlo.
    Kupování her digitálně - taky celkem podivné numero, hlavně ve světle brutálních slevových akcí na Steamu.
    Další podivnost je 80%, kteří si myslí, že by měla být povinnost označovat věkovou přístupnost her. Vzhledem k tomu, že všechny krabicové novinky mají na přebalu PEGI nebo ESRB z toho mám dojem, že těch 80 procent v životě krabici s hrou nevidělo.
    Falgo: ona právě většinou do debat o DRM chodí psát a nadávat právě ta část hráčů, kteří si hry kupují. U mě DRM taky hraje roli. Navíc beru v úvahu jestli budu moc hrát hru s anglickými texty. Když je někde na tvrdo čeština, tak čekám na slevu a kupuju na Steamu.
    Editováno od MrSanta v 10/09/11 @ 09:29
  • RomanK47 #17 před 8 měsíci

    Lynch.J: Asi tak, je to příloha samostatně neprodejná, ale rozhodně není zdarma. Pochybují, že by časopisům byla poskytnuta zdarma a nepodepsalo se její přibalení do částky za časopis.
  • zurgut303 #18 před 8 měsíci

    1000 lidí...mě se nikdo neptal :) LOL