Killing Floor

Zombie opět útočí v klonu Left 4 Dead pro šest lidí.

Když jsem před půl rokem recenzoval Left 4 Dead, obdivoval jsem autory za vynikající nápad a originalitu. Když jsem poprvé spustil Killing Floor, měl jsem naprosto opačné pocity. Byl jsem naštvaný, že Tripwire sprostě okopírovali cizí hru a navíc je to taková levná náhražka. Pravda je ale trochu jinde. Killing Floor je původně mód do Unreal Tournamen 2004 a vyšel daleko dříve než Left 4 Dead. Nebudu se ovšem soustředit na to, kdo od koho opisoval, ale pokusím se vám vysvětlit, proč Killing Floor stojí za pozornost.

Killing Floor se odehrává na šesti mapách, které jsou zasazeny do současné Velké Británie. Nejkřiklavější je to u mapy West London, méně už u ostatních, které se odehrávají na na polích, u rodinného sídla, v laboratořích nebo kancelářích. Další místa velmi rychle přibývají díky fanouškovské základně, protože v podstatě současně s vydáním plné hry byly uvolněny editační nástroje. Autoři v krátkosti nastínili i příběh, ve kterém má hlavní roli biotechnologická korporace Horzine. Co přesně se stalo, to se neví, nicméně díky ní se teď kolem jejího sídla i dál od něj potulují stovky podivných individuí, přesněji zombie.

Měl by sis vyčistit zuby. A trochu posiluj!

Důležité je, že na rozdíl od L4D není nutné kamkoliv dojít nebo utéct, ale jednoduše na dané mapě přežít jednu vlnu zombie za druhou. Může se to zdát jako krok zpět, nicméně po delším hraním jsem zjistil, že je to právě na opak. Je pravda, že celou hru se motáte na nepříliš velkém prostoru, ale v rámci něho lze praktikovat obrovské množství taktických postupů. A hlavně díky tomu není pro případné kutily těžké vytvořit mapy vlastní a podstatně tak zvětšit jejich nabídku. Více kampaní byla jedna z mála věcí, které jsme základnímu L4D mohli vytknout.

Klasická hra v Killing Floor začíná tak, že se připojíte na server a zvolíte si jeden ze šesti perků neboli tříd. Na výběr jsou doktor, podpůrný specialista, ostrostřelec, komando, berserker a ohnivák. Každý má nějaké přednosti, většinou se jedná o účinnost té které zbraně. Ohnivák (firebug) může jako jediný nosit plamenomet, komando má přesnější a účinnější střelbu z automatických pistolí, berserker se specializuje na boj zblízka, ostrostřelec rád headshoty a přesnou kuš, podpůrný specialista si rozumí s brokovnicemi a granáty, no a doktor účinněji léčí.

Dej si bacha, abych nevzal i tvojí hlavu, ještě že máš štít.

Ovšem nenechte se mýlit, až na opravdu speciální zbraně (plamenomet) může jakákoli třída používat téměř všechny zbraně. Například já jsem si oblíbil doktora pro jeho rychlejší pohyb a účinější ozdravování, nicméně mou nejoblíbenější zbraní je stále brokovnice. Tou ale způsobím pouze základní zranění, kdežto specialista na stejné úrovni by střílel s mnohem lepším rozptylem a jeho projektily by způsobovaly větší zranění. A o jaké úrovni to píši? Každý perk má šest stupňů, kterých dosahujete získáváním zkušeností. Například doktor léčením spolubojovníků a berserker zabíjením potvor ručními zbraněmi.

Nejlepší na tomto systému ovšem je, že i když stále hrajete s jedním perkem, vylepšují se vám i ty ostatní. Příklad: celou dobu si vybírám doktora, s nímž jsem na třetím levelu, nicméně jako medik používám brokovnici, jsem na druhém stupni podpůrného speciality. Kdo ví, třeba se mi doktor zalkne a já budu pokračovat s jiným perkem. V tu chvíli autorům poděkuji, že nemusím začínat od nuly, ale už mám nějaký základ. A abych přiblížil rychlost zlepšování jednotlivých perků: Killing Floor hraji čtrnáct dní, postup na první level mi zabral asi hodinu, na druhý jeden den, na třetí týden a teď jsem přibližně v půlce mezi třetím a čtvrtým. S tím, že hraji v podstatě pravidelně každý den, alespoň dvě hodiny, o víkendu více.

Takhle to vypadá, když zařve Siren. Aaaauuuuuu.

Ale abych se vrátil k popisu běžného hraní. Po vybrání toho pravého perku začíná první vlna. Ta se skládá téměř jen z nejlehčích potvor – Clot, které lze charakterizovat jako klasické pomalé bezmozkové zombie. Po ubránění se předem danému počtu potvor, který je číselně zobrazen v pravém horním rohu, přichází krátká přestávka v níž byste si měli skočit do obchodu doplnit náboje, koupit vestu, případně vybrat nějaký lepší kvér. Obchod ovšem není vždy na stejném místě a přibližně v polovině každé vlny se vám zobrazí jeho přibližná poloha pomocí šipky a vzdálenosti v metrech. Protože na nákup máte vždy jen minutu, je dobré plánovat postup, abyste na konci vlny nebyli na druhé straně mapy. A přeběhnout ji celou za tak krátkou dobu občas ani nejde. I když doktor běhá rychleji, takže s ním máte o starost méně.