Skip to main content
If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

Mafia II: Jimmyho pomsta

Do Empire Bay dorazil nájemný zabiják.

První stažitelný přídavek pro druhou Mafii II (recenze) dorazil s odstupem zhruba čtrnácti dnů. Tím však pozitivní informace pomalu končí, dál už je to samý otazník a kontroverze. Záleží na vkusu každého gangstera, minimálně cena ovšem popudí asi všechny, bez ohledu na příslušnost k mafiánské rodině. Jimmyho pomsta je na Steamu k dispozici za 7,99 euro, což je v přepočtu nějakých 200 korun českých. Jestli skutečně existoval záměr vypustit premiérový (neřku-li jeden-dva další) DLC zdarma, nakonec nedošel svého naplnění.

Zklamáni budou jistě i ti hráči, kteří doufali v jakési pokračování, či alespoň v navázání na původní příběh. Nic z toho se nekoná a přestože zabiják Jimmy řádí (podobně jako Vito a spol.) v kulisách Empire Bay, jeho story zcela ignoruje nám známé klany. Plešoun Jimmy má nevyřízené účty s naprosto jinými grázly. Inu ne nadarmo je v názvu prvního DLC zmíněna msta a ne nadarmo začíná v base.

Jde mimochodem o stejné vězení a dokonce i stejný blok, kde se odehrává kapitola v originálu. Z toho co víme, je každopádně Jimmyho pomsta skutečně separátní záležitostí, nikoli násilně odstraněným a posléze narychlo poslepovaným obsahem z původní Mafie II, za nějž by si 2K nechali ty dvě stovky zpětně doplatit. Designéři tohoto rozšíření zkrátka jen dosadili novou postavu do daného prostředí a dle zadání „hlavně ať je to hodně akční" stvořili samostatnou epizodku s nájemným vrahounem.

Slíbena byla přímočará až arkádová akce a přídavek se k ní také od prvních vteřin hlásí. Tenhle nášup vypadá doslova jak ušitý na objednávku - pro všechny kritiky, kterým chyběla ona sandboxová hravost a kteří od druhé Mafie čekali klon, neřku-li soupeře a pokořitele GTA. Propracovaná zápletka tedy ustupuje do pozadí, úvodní „vizitka zabijáka" je vlastně jediným příběhovým videem, zbytek zastanou už jen strohé informační obrazovky. Stačí vědět, že Jimmy si měl odsedět patnáct let, již otvírací monolog ale naznačuje, že bude venku co nevidět a že nikomu nic nezapomněl.

Bejval jsem fakt fajn chlap. Máš problém? Zavolej Jimmymu. Seš v průseru? Volej Jimmyho. Řekněme, že jsem byl „čistič". Čistil jsem průsery za frajery, kteří neměli ani tolik rozumu, aby si utřeli vlastní prdel. Na poslední fušce mě ti kreténi prodali, jakmile se to začalo komplikovat... Měl jsem to čekat... Na druhou stranu jsem měl spoustu času promyslet si, jak jim tu laskavost oplatím. A dneska..., dneska bude fakt dobrej den.

Ano, dneska bude vážně dobrý den na pomstu, vězeňská vzpoura je přece skvělou příležitostí k útěku. Jimmyho pomsta nicméně nezačíná zrovna ideálně, když připomíná hráčům jednu z těch nudnějších kapitol Mafie II. Ačkoliv byla káznice stylová a měla i svoji atmosféru, pomalé tempo a bezpočet pěstních soubojů ji bohužel zařadily až na samý chvost žebříčku popularity. V přídavku naštěstí zdi s ostnatým drátem opustíte jedna dvě, stačí zmlátit do bezvědomí pár strážných a protáhnout se mříží v prádelně.

V Empire Bay následně padají veškerá omezení, Jimmy má k dispozici trojici bytů (jaká to náhoda, že jde o stejné adresy, na kterých pobýval i Vito Scaletta) a takřka bezednou garáž. Premiérový DLC svým způsobem supluje volnou jízdu, když nechá hráče městu napospas. Mapu s několika prvními vyznačenými úkoly lze s úspěchem ignorovat a klidně se jen dlouhé hodiny toulat. Připravené mise zase svým stylem zdánlivě připomínají extrémní jízdu. Stačí si zajet pro zadání a v daném časovém limitu splnit všechny požadavky. Zatímco však první Mafia sázela na bláznění v autech a šílenosti jako pronásledování neviditelného, druhá si hraje na GTA.

Jde vlastně jen o destrukci, zabíjení a krádeže aut, nic jiného náš zabiják nezná, respektive neumí o moc víc, než Vito. Toliko pro pořádek, pokud někdo čekal nové dovednosti a rozšířené herní možnosti, nedočká se. Dobrou třetinu úkolů mají na triku překupníci aut, každou chvíli žádají přivézt nějaký sporťák či specialitu typu cisterny s benzínem, potažmo pohřebního vozu. Tyhle kšeftíky jsou naneštěstí dost nudné a nezáživné, jelikož scénář je vždy stejný a odpor takřka nulový. Zadavatel dokonce napoví kde dané auto parkuje (a nebývá to většinou daleko), stačí jen vypáčit zámek, případně rozbít okénko, a dodat stroj na místo určení.

Ale abych jen nekritizoval, pár světlých chvilek by se našlo. Vůbec poprvé jsem se třeba svezl s pohřebákem, v originální druhé Mafii mi unikl. Řada přišla také na vězeňský autobus a dokonce vojenský náklaďák, i ten jsem měl s Vitem v merku. Armádní truck je navíc jediným vehiklem, který je trochu střežen. Ke krádeži dojde na benzínce a parta vojáků ho rozhodně nedá zadarmo. Proto dvakrát škoda, že takových odhodlaných řidičů a majitelů vozidel není ve hře víc. Neuškodilo by ani více exkluzivit, jednou jsem měl kupříkladu šlohnout kabriolet Ascot Bailey – prý „super kára Jimmy, nech si ji, jezdíš v hrozné popelnici". Můžete hádat, v čem jsem zrovna seděl a čím jsem ji jel odcizit. Náhodička...

Zbývající dvě třetiny všech "fušek" jsou již o násilí, čistě v duchu vendety. Jimmy pomaličku zabíjí menší ryby, případně sabotuje akce a podnikání dua grázlů Gravino & Brodie, čímž se oběma dostává na kobylku. S přimhouřením oka tak lze vypozorovat jakýs-takýs příběh a nenápadnou dějovou linku. Ač nejsou úkoly řazeny lineárně a postup záleží na hráči, na mapě je aktivní pokaždé maximálně trio misí, samozřejmě se vzrůstající obtížností. Od drobností typu demolice pašovaných aut a zapálení několika benzínek, přes likvidaci konvoje cisteren, až ke zničení kontrabandu a vystřílení irské putyky, se tak Jimmy časem dostane k velkému finále své pomsty.

Sign in and unlock a world of features

Get access to commenting, homepage personalisation, newsletters, and more!

Find out how we conduct our reviews by reading our review policy.

In this article

Mafia II

PS3, Xbox 360, PC

Related topics
About the Author

Marek Beniač

Contributor

Comments