Mass Effect 2: Arrival

Reapeři již ťukají na dveře.

Testovaná verze: PC

Po skvělém Lair of the Shadow Broker přichází Bioware s nejnovějším stahovatelným balíčkem, který za 560 BioWare bodů (cca 130 korun) nabízí pět zbrusu nových úkolů. Je zároveň i poslední příběhovou misí pro Mass Effect 2 (jeho recenze), a proto jeho vydání provázelo velké očekávání. Na otázku, nakolik se jej podařilo naplnit, se pokusím odpovědět již za chvíli (předem však upozorňuji, že se v následujícím textu několika spoilerům nevyhnu, proto dál čtěte pouze na vlastní nebezpečí).

Celý dodatek má necelých 900MB a stejně jako předchozí DLC jej nelze nainstalovat na českou verzi druhého dílu. Stačí ovšem menší úprava registrů, kde v umístění HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\BioWare\Mass Effect 2 změníte položku Language z cz na en a pak už vše půjde. Hra potom stále zůstane česky, jen texty Arrivalu budou v originále. Stejně jako minule, není ani tentokrát k dispozici oficiální čeština, ale fanouškovský překlad je již ke stažení zde.

DLC připravuje živnou půdu pro třetí díl. Hratelné je sice již po absolvování mise na Horizonu, ale vzhledem k tomu, co se v něm děje, bych jej doporučoval spouštět spíš až po dokončení celé hry. Během naléhavého rozhovoru s admirálem Hackettem zjistíte, že se pohřešuje jedna z jeho agentek, Dr. Amanda Kensonová, která zmizela poté, co mu odeslala zprávu o blížící se invazi Reaperů. Pátrání vás zavede hluboko do batarianského prostoru na těžařskou planetu Aratoht v odlehlém systému Bahak, kde bude vaším hlavním úkolem infiltrovat nepřátelský komplex a uvězněnou doktorku zachránit.

Tolik k základní premise Arrivalu. Nezůstane však jen u ní, osvobození doktorky je totiž teprve začátek. Přesunete se na lidskou základnu ukrytou v nedalekém asteroidovém pásu a právě tam je Shepard konfrontován s faktem, že je invaze Reaperů blíže, než sám čekal. A jediný způsob, jak je zastavit, je nasměrovat asteroid na mass relay, kterým se chystají projít (což mnohým jistě připomene dění Bring Down the Sky). Někteří členové výzkumného týmu však na to mají úplně jiný názor, a tak se s nimi hlavní hrdina bude chtě nechtě muset vypořádat, aby příchodu Reaperů zabránil.

Odpočet je vidět téměř na každém rohu a přestože je zpočátku nastaven na dva dny, v určitých zlomových okamžicích se snižuje a to jen nahrává atmosféře blížícího se ohrožení a záhuby. Zajímavá situace pak nastane, necháte-li jej doběhnout až do konce - na daný moment se můžete podívat třeba zde.

Prostředí je tentokrát celkem rozmanité – ať jde o polorozbořené podzemní chodby, kde jsou vaším nepřítelem převážně batarianské bestie a hořící plynová potrubí, starý vězeňský komplex plný stráží či o téměř idylickou a sluncem zalitou vědeckou základnu na asteroidu, kde nakonec strávíte asi nejvíce času. Dojde i na menší puzzle v podobě přerovnávání beden pomocí jeřábu a na chvíli se ocitnete i v kůži droida, což pro mě bylo celkem zajímavé zpestření.

Základna samotná je velmi rozsáhlá a projít všemi jejími místnostmi vám nějakou tu chvíli zabere, byť ne vždy si můžete vybírat, kam se vydáte. Většinou se však budete pohybovat v koridoru, který vám neumožní se ztratit. Co mně ale moc nesedělo, byli nemluvní obyvatelé komplexu, kterých sice cestou do laboratoře potkáte celkem dost, ale ani jeden z nich se s vámi nedá do řeči. Jste tak odkázáni jen na několik hlavních NPC a ostatní informace se budete dozvídat postupně, z různých logů a záznamů deníků.

V boji se tentokrát budete muset spolehnout sami na sebe. Chybějící podpora vašich společníků je dost znát a o to víc teď rozhoduje shepardovo povolání, které z části určuje i náročnost celého modulu. Ten přitom v závislosti na obtížnosti zabere zhruba dvě až tři hodiny, i když pokud půjdete přímo za nosem, můžete to zvládnout i za 80 minut. Na konzolích je vše prý ještě o něco lehčí, než na PC, kde se bez taktické pauzy mnohdy neobejdete.

Více o Mass Effect 2

Sami naštěstí nebudete pořád - na čas se k vám totiž připojí již zmíněná doktorka a její schopnost sežehnout napalmem téměř cokoliv se vám bude sakra hodit. V jedné části ji dokonce budete bránit před neustálým proudem nepřátel, zatímco ona samotná bude hackovat jejich systém, což je zajímavý a také náročný úkol. Bojů si vůbec užijete celkem dost, i když mně osobně ono akčnější pojetí vůbec nevadilo. Většinou proti vám sice půjdou hlavně humanoidi, sem tam se ale najdou i nějaké ty výjimky. Žádného ultimátního bosse však nečekejte. Ochuzeni ale nebudete o tři nové achievementy (např. úvodní část jde splnit bez zabití jediného nepřítele) a o další bonusy v podobě nasbíraných kreditů a objevených výzkumných dat.

To nejlepší si ale autoři nechali až na úplný závěr dodatku. Shepard je v něm totiž postaven před neřešitelné rozhodnutí, kterým ovlivní osud několika set tisíců nevinných obyvatel a to ho v chystaném závěrečném díle trilogie staví do velmi nezáviděníhodné situace. Za své činy totiž nejspíš bude muset předstoupit před válečný tribunál a sám jsem zvědavý, zdali se za něj Aliance postaví. Dle mého je klidně i možné, že bude v zájmu zachování míru odsouzen, aby pak jeho pouť za záchranou vesmíru začínala na nějaké neznámé vězeňské lodi. To by koneckonců byla i dobrá záminka pro snížení jeho dovedností opět na nulu, no uvidíme.

Arrival si před sebe kladl jistě nelehký úkol vytvořit schůdný můstek mezi druhým a třetím dílem. Záměrem modulu bylo ukázat Shepardovi a potažmo i hráči, že Reapeři skutečně dorazí co nevidět a že je jejich hrozba nevyhnutelná. Fanouškům poskytl další materiál k přemýšlení a zároveň je navnadil i na trojku. Kdo ale čekal nějaké zásadnější události, začátek invaze nebo něco podobného, bude nejspíš zklamán, na tyhle věci je potřeba si počkat až do Mass Effectu 3. Za sebe ale mohu říct, že jsem se dobře bavil.

- komentáře (12)

Po 30 dnech od publikování článku se diskuse automaticky zavírají, ale v rozpravě můžete pokračovat v našem fóru!

  • Nahrává se...