Modnation Racers

Nová generace Mario Kart, ale na PS3.

S hrami, které vytváření sdíleného obsahu nechávají na hráčích, jako by se v posledních letech roztrhl pytel. Nejdřív vesmírné Spore, krátce poté hopsačkové LittleBigPlanet a nyní nejnovější závodní kousek Modnation Racers pro PS3.

Modnation Racers patří do žánru arkádových závodů motokár všemožných tvarů. A kdo v mládí hrával Whacky Wheels nebo známější sérii Mario Kart, bude okamžitě jako doma. S bandou podivných postaviček zběsile závodíte na šílených tratích a o vítězství nerozhoduje pouze řidičské umění, ale výrazně i schopnost používat mnoho záludných zbraní. Modnation Racers se od osvědčeného konceptu nijak neodchylují, pouze přicházejí v líbivějším zpracování.

Vydáte-li se cestou samotáře a spustíte hru jednoho hráče, čeká vás kampaň čítající 28 závodů na neopakujících se tratích s rostoucí obtížností. Přestože se hra na první pohled tváří jako hříčka pro příležitostné hráče, musím přiznat, že ke konci kariéry se stává docela hardcore záležitostí. Zatímco první tratě lze projet s oběma rukama v nose, závěrečné závody vyžadují nejen obrovskou přesnost, ale i trochu štěstí. A nebylo výjimkou, že jsem některé finální musel zkoušet třeba desetkrát, než se mi podařilo zajet alespoň vyžadované třetí místo. Pokud hru kupujete dětem, připravte si smetáček a lopatku na sesbírání roztřískaných zbytků ovladače.

Obtížnost je způsobena zběsilou rychlostí závodů a nepředvídatelným využíváním zbraní soupeři. Vzhledem k čistě arkádovému žánru zde překvapí, že umělí protivníci nevyužívají podvodů, které závodníky na prvních místech zpomalí a na posledních místech popostrčí dopředu, aby se v chumlu na trati stále něco dělo. Kvůli tomu stačí jedna chyba a jste o pět míst pozadu. A zpátky do čela se musíte prohrabat velkým úsilím. Pokud vás protivník sejme zbraní kousek před cílem, můžete mít závod okamžitě prohraný bez ohledu na předchozí snažení. Útoky lze sice blokovat, ale ne snadno a ne s naprostou spolehlivostí.

Zejména v závěrečných závodech je téměř nadlidský úkol projet dráhu rychle, nevyletět z trati na úzkých mostech bez svodidel, vyhnout se všem překážkám a důkladně plánovat využívání energie, aby vám zbyla na štít proti raketám. Sice se dá říci, že obtížnost je spravedlivá a za každou chybu si opravdu můžete sami, ale i tak jsem často vypěnil a nedokázal si odpustit rozčilené obviňování bezchybného chování soupeřů. Z těchto důvodů musím Modnation Racers doporučit primárně pro online hráče. Na trať se můžete jít vyřádit společně s dalšími jedenácti hráči. A vzhledem k tomu, že živí lidé dělají mnohem více lidských chyb, závody působí vyváženěji a zábavněji.

Trošku mě jen zklamala nabídka zbraní, které všechny působí podobně. Sice tu máte rakety, EMP, nebo třeba elektrický výboj. A každá z nich má tři stupně účinnosti. Ale všechny fungují v zásadě totožně. Po zásahu na chvíli zastaví protivníka. Porovnáme-li nabídku s Mario Kart, kde vám bubák házel inkoust na obrazovku, nebo když jste ve Whacky Wheels pouštěli olejové skvrny, tak Modnation Racers působí nedotaženým dojmem. To snad i malý český Aquadelic měl variabilnější nabídku.

Hlavním tahákem Modnation Racers jsou však editory tratí, vozidel a závodníků. Zde před autory smekám pomyslný klobouk za perfektně odvedenou práci. Povedlo se jim vytvořit ideální kombinaci komplexnosti a jednoduchosti, která by se měla zavděčit každému. Za zmínku stojí, že mnohé předměty a textury do editorů se odemykají postupně za výhry v závodech a splnění speciálních úkolů v kariéře. Jako například za sejmutí protivníka na zadaném úseku závodní dráhy, určitý počet bodů za kaskadérské kousky, apod. Někeré z nich jsou skutečně záludné a obtížné. Singleplayer tedy nekončí dohráním všech 28 závodů na prvním místě. Pro kompletní dokončení budete mít co dělat i pár následujících týdnů.

Editory nabízí uživatelskou přívětivost a téměř primitivnost. Stačí jednoduše nakreslit vytoužený tvar plánované trati. Což provedete tak, že se volně projedete v parním válci a trať okopíruje vaši trasu. Ovládání je tedy intuitivní a nevyžaduje žádné pracné studování komplikovaných funkcí nebo hledání konkrétní zatáčky v obsáhlém menu Lego dílků. Jakmile máte základní tvar vytvořen, stačí stisknout jediné tlačítko a editor za vás vygeneruje vše ostatní. Okolní výzdobu, mosty, různé typy vozovky, překážky a bonusy. Do dvou až tří minut lze mít novou dlouhou krásnou trať, na kterou se nemusíte stydět pozvat kamarády. Vytvářet tratě tedy může opravdu každý. A hlavně se není třeba bát, že by se online nabídka plnila nedodělanými odfláknutými kousky.

ModNation Racers

PS3, PSP