Recenze New Super Mario Bros. Wii U

Jak se plošinkuje na GamePadu a co na to Rayman?

New Super Mario Bros. Wii U (NSMBWU) je tou nejklasičtější dvourozměrnou skákačkou, v níž potřebujete hbité prsty a pozornou mysl. Jako vždy se chce Bowser pomazlit s princeznou a k tomu nepotřebuje mít Maria za krunýřem. Mechanickou rukou ho odhodí na druhý konec houbičkového království a doufá, že tím získá dost času, aby se s Peach lépe poznali. Hopsáním po hlavách nepřátel, rozbíjením plošinek, sbíráním houbiček a převlkeků se Mario snaží vrátit, co nejrychleji ke své milované. Úrovně jsou poměrně krátké, většinou ohraničené čtyřmi nebo pěti stovkami vteřin.

Na rozdíl od posledních dílů na DS, Wii a 3DS (recenze) se vrátila mapa herního světa. Díváte se na ní shora a nahrazuje jednoduchý výčet úrovní. Je interaktivní, což znamená, že se občas musíte vyhnout nepřátelům, případně vyřešit jednoduchou hádanku, abyste sebrali power up. Párkrát si lze vybrat ze dvou cest, které se však po jedné úrovni zase spojí.

Poměrně zásadně Nintendo zvedlo obtížnost. Na rozdíl od jiných dílů jsem zachránil princeznu s nějakými deseti zbývajícími životy, když jindy jich mám třeba dvě stě. Pravdou ovšem je, že jsem neprocházel každou úroveň a dokonce jsem přeskočil celý jeden svět. Přesto je Wii U Mario velmi obtížná hra, která mate svou dětsky kreslenou grafikou. Skok v obtížnosti přijde ve čtvrtém světě a pak se už drží na stabilně vysoké úrovni. Nakonec jsem si na obtížnější hratelnost zvykl a byl jsem za náročnou výzvu rád.

Jestli NSMBWU v něčem exceluje, pak je to multiplayer. Už na Wii si čtyři hráči užili sice chaotického, ale velmi zábavného probíhání úrovní. Poslední díl mi přijde pro multiplayer více optimalizovaný, jako by některé úrovně byly navrženy spíše pro více hráčů než vlka samotáře. Naprosto skvělá je integrace multiplayeru s dotykovým ovladačem. Díky ní se u televize může skvěle bavit až pět lidí. Čtyři s Wiimote a pátý s Wii U GamePadem (velká recenze konzole).

Na něm můžete zabíjet nebo alespoň lehce zdržovat nepřátele, ale hlavně vytváříte dotykem prstu až čtyři dočasné plošinky. Ty sice za pár sekund nebo po interakci s jednou z postav zmizí, ale často zachrání život i v situacích, které by byly dříve jednoznačně smrtelné. Stejně jako dokáže člověk s GamePadem pomoci, umí i zlomyslně škodit. Každopádně hra ve více lidech je několikanásobně zábavnější, než osamotě.

Ve světle nedávno vydané demoverze Rayman Legends pro Wii U zamrzí téměř nulová integrace dotykového ovládání přímo do hratelnosti. V Raymanovi trháte lana, posouváte dřevěné plošinky a otáčíte předměty, kdežto v Mariovi unikátní ovladač Wii U nedostane vůbec prostor vyniknout. Sice by byl design úrovní trochu složitější a zřejmě by nešlo hrát v pěti lidech, ale namísto slušné, ale recyklované hratelnosti bychom si užili trochu originality.

New Super Mario Bros. Wii U pro novou konzoli Nintenda vydal ConQuest 30. listopadu s anglickým manuálem za 1399 Kč.

Jedinou výjimkou je možnost projít celou hrou pouze na obrazovce Wii U ovladače. Nikdy jsem tomu však nepřišel na chuť a vždy se po pár pokusech vrátil zpět k Wiimote a televizi. Trochu mě zarazilo, že Wii U GamePad lze použít v multiplayeru pouze pro doplňování plošinek a nikoliv jako plnohodnotný ovladač. Jestliže máte třeba jen jeden Wiimote, nebudete schopni ovládat dva charaktery, ale vždy jen Maria a neviditelnou ruku za dotykovým displejem. Nechybí různé minihry, které jsou zábavné, ale pouze doplňují hlavní mód. HD grafika Mariovi sluší, ale hrami nepolíbený pozorovatel by příliš rozdílů proti Wii verzi nepoznal.

Gameplay video

VERDIKT: New Super Mario Bros. Wii U je standardně skvělá hra, ale po letním dílu pro Nintendo 3DS je vidět, že už je přeMariováno. Hopsání je stále zábavné a současně obtížné, ovšem nebýt skvělého multiplayeru pro pět hráčů, nemohl bych s čistým svědomím majitelům Wii U koupi doporučit. V singleplayeru nejslabší Mario posledních let, v multiplayeru záruka skvělé zábavy.

7 / 10

New Super Mario Bros. Mii

Nintendo Wii U