If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

Dojmy z předváděčky NHL 13

Připravte se na největší skok od NHL 07.

Bude to prý stejná revoluce, jako když se v NHL 07 objevil Skill Stick, aneb manuální ovládání hokejky. A málem taková pecka jako Real World Physics z NHL 11, tedy kolizní engine počítající střety hráčů na základě vstupních údajů a v reálném čase. Tak alespoň na NHL 13 lákaly trailery ještě před oficiálním odhalením. Jak známo, EA si tentokrát vzali do parády hlavně systém bruslení, který vypadá vážně k světu.

Producenti EA Sports se nás během novinářské prezentace snažili přesvědčit, že novinek je mnohem více a že časté přídomky "revoluční" nejsou pro NHL 13 jen prázdnými reklamními žvásty. Výrazné zásahy do hratelnosti skutečně posunou nový hokej zase o pěkný kus dál. A snad aby to došlo i těm největším "vždyť je to už deset let pořád stejný" šťouralům, napomoci měly srovnávací klipy (podobně jako u předváděčky FIFA 13) zobrazující situace ze skutečné NHL a následně tytéž akce v ročnících 12 a 13.

Připravte se na největší skok od NHL 07

Ačkoliv byla loňská NHL 12 (recenze, 9/10) tím vůbec nejlepším hokejem od EA Sports v celé dvacetileté historii, zjevně je stále co zlepšovat. Ostatně tahle hra se mění rok co rok a to tak, že výrazně. Co nám stačilo vloni, či předloni, je dnes překonané a programátoři rozhodně nezahálejí. Rozdíly jsou patrné na první pohled, jistě i bez doprovodného komentáře. Dean Richards, generální manažer EA Sports, přesto v úvodu prezentace připomněl všechny již zmíněné milníky a obrovský posun celé série, který za posledních pět let prodělala. Pak už se ale slova i gamepadu chopil Sean "Rammer" Ramjagsingh, hlavní producent NHL 13, aby naživo prezentoval výsledky vývojářského úsilí.

"True Performance Skating, to je nová fyzika bruslení a zcela nový pohyb hráčů po ledové ploše, vytvořený za pomoci více jak tisícovky nových animací," oznamoval Ramjagsingh. Netřeba asi říkat, jak tohle hru obohatí a změní. Moje první reakce při pohledu na pohyb hráčů byla "po dvaceti letech bruslí virtuální hokejisti konečně... no jako hokejisti." Hrál jsem všechny hokeje od EA Sports a poprvé od roku 1993 lze říct, že pohyb vypadá skutečně ladně a přirozeně. "Nyní máme k dispozici pohyby, kličky a kreativitu hráčů jako nikdy předtím," doplnil ještě producent, přičemž True Performance Skating sdružuje prvky jako Explosiveness, Top-End Speed a Momentum.

Někteří hráči mají v nohách dynamit

Explosiveness, česky bychom řekli asi výbušnost, patří do výbavy hvězdných hráčů a skvělých bruslařů. Bohužel ještě v NHL 12 nebyla zachycena tak, jak by sami tvůrci chtěli. Problém nastínil první klip a Patrick Kane, respektive jeho akce z reálného zápasu. Stojíc zády k mantinelu, s pukem na hokejce a v útočném pásmu, převezl poněkud laxního či možná jen unaveného obránce (šlo o prodloužení), když vystartoval, objel ho rychlým obloukem a z ostrého úhlu překonal brankáře. "Tohle bychom však ve hře nikdy neviděli, tam Kane působil relativně bezzubě a bránícímu hráči se absolutně nedokázal "utrhnout". Všimněte si, jak s ním bek stále drží krok, necítíte tu výbušnost, s níž by hráč zabral a radikálně zrychlil," ukazoval ve dvanáctce Rammer.

S tím je ale konec, jak hned doložila obdobná situace sehraná v NHL 13. V té už dokázal Patrick Kane dvěma rychlými zasekávačkami a prudkou změnou směru získat rozhodující náskok, na okamžik se svému strážci urvat a skórovat. "A právě o tohle nám šlo, o moment překvapení, o nečekaný výpad, o ten první krok a bleskový start, který často rozhoduje," dodal Ramjagsingh. Jistě, zrychlení - ať už vychýlením analogové páčky, či ještě dříve realizované speciálním speed buttonem - hrálo v sérii NHL vždy důležitou roli, nyní ovšem mnohem více oceníme borce s dynamitem v nohách, kteří umí dupnout na plyn a stávají se nepolapitelnými, pokud protihráč na okamžik zaváhá, či bude jen o něco horší bruslař.

Jo panáčku, toho už nechytíte

Tím ale ukázky rychlých startů ještě nekončily, znatelné zrychlení bude totiž k vidění prakticky neustále. Producent předvedl ještě Stevena Stamkose, taktéž velmi svižného útočníka, kterak se ve své NHL 12 verzi rozjížděl s pukem od vlastní branky. "Jak vidíte, dojem ze zrychlení není kdovíjaký a sledujte obránce, stíhá bruslit s ním," demonstroval Ramjagsingh se svým parťákem. Dokonce i když chtěl nabrat ještě rychlost a někde kolem červené přejít z volné jízdy znovu do sprintu, nebylo to příliš znát a bránící hráč byl stále relativně v závěsu. Špatné? V porovnání se Stevenem Stamkosem ve verzi NHL 13 určitě.

Dřív nám to možná ani nepřišlo, ale teď byla radost sledovat jak bek číhající mezi kruhy viditelně na okamžik zaspal a Stamkosův rozjezd ne zcela zachytil. Couvat začal o fous později a ne tak razantně, čímž Blesk z Tampy získal drobnou výhodu. V polovině hřiště měl potom už dobře dva-tři kroky náskok, no a za modrou si prakticky mohl dělat co chtěl - jelikož pomalý obránce, ne zrovna skvělý bruslař, tam zkrátka nestihl být. Letos to bude jednoduše o individualitách a ještě větším odlišením těch skutečně výjimečných hráčů, od těch v uvozovkách jen dobrých, kterých je NHL plná. ;)

Nejezdi tak rychle, klouže to

A o rychlících a hvězdných útočnících ještě jednou, ať si osvětlíme taky Top-End Speed. Pořádně se rozjet, nabrat rychlost, vletět do pásma a přejít přes zaskočené beky, to je základ pro hráče typu Gáboríka či Ovečkina. Dean Richards si ale vybral pro klip Jannika Hansena, pravé křídlo Vancouver Canucks. "Sledujte jak získá puk, několika tempy nabere rychlost, všechny přebruslí a zakončuje," komentoval. Avšak Král Dustin Penner, se kterým se v NHL 12 následně pokusil o něco podobného, zklamal. Obránci ho dokázali dostihnout a možnou šanci znemožnit. Ale to už nastupoval opět Stamkos a NHL 13. I při souběžném bruslení bylo znát, že je o něco lepší než protihráč a dokonce i s pukem na hokejce potvrdil svoje kvality. Rychlost nabíral postupně a náskok pomaličku zvětšoval.

"Ukážeme si ale ještě jednu věc, co se rychlosti týká," pokračoval Dean "hokej je nejrychlejší kolektivní hra na planetě a my chtěli zachytit právě onu maximálku v závěru, kdy je hráč plně rozjetý." Ramjagsingh v tu chvíli už najížděl (s kým jiným, než se Stevenem Stamkosem) do útočné třetiny, aby předvedl práci bruslí. Udělat dřív v prudké jízdě ostrou zatáčku, třeba kvůli obránci, či k vylepšení střelecké pozice, prakticky nebyl problém. V NHL 13 ale možná bude, protože nový systém bruslení bere v potaz také odstředivé síly, tření, přilnavost a kdo ví, co ještě. Samozřejmě, že leccos z toho hra uměla již dřív, včetně vlivu na přesnost střely a přihrávky. Při jízdě setrvačností bylo snazší puk lépe naservírovat spoluhráči, potažmo vystřelit.

Když se nože zařezávají do ledu

Z toho co jsme viděli, ovšem bude v NHL 13 mnohem obtížnější rozjetou mašinu ukočírovat a přinutit jet tam kam chcete. Stamkos v plné jízdě začal svůj ostrý oblouk vcelku s jistotou, brzy však ztratil grip a začal driftovat, řečeno závodnickou terminologií. Nože bruslí jednoduše nedokázaly (vzhledem k váze a rychlosti hráče) zatáčku udržet a Stamkos udělal s nezbytným oblakem ledové tříště o dost větší oblouk, než zamýšlel. Skončil tudíž trochu jinde než chtěl, nicméně i tak si mohl gratulovat, ustál to. Při pokusu číslo dvě byl producent ještě o poznání drsnější a tady už vyhrála odstředivá síla. "Trochu to přiblížím a zpomalím," vysvětloval Ramjagsingh, abychom si mohli v opakovačce lépe vychutnat práci bruslí.

Pět minut z hraní

Stručně řečeno, Stamkosovy Bauerky dělaly co mohly, ale nůž na pravé noze zkrátka nedokázal udržet všechnu tu zátěž. V ostré pravé zatáčce po chvíli povolil, hvězdný útočník podklouzl, ztratil stabilitu a už se válel. Jak jsem vyrozuměl, tuhle jízdu na hraně a cosi jako ztrátu přilnavosti, by nám měl skrzeva gamepad zprostředkovat force-feedback, který dá jemnou vibrací znát, že konec se už blíží. Stejně tak se může stát, že pádu pomůže dotírající obránce, který vás popostrčí a tak dál. Důležité je, že fyzikální engine teď umí zase o něco víc a počítá v reálném čase další veličiny a síly. Jednou to vyjde, podruhé ne, rozhodčí třeba i odpíská faul..., bude to pokaždé jiné, tak jako ve skutečnosti.

Tak určitě, propadáme a to musíme do další třetiny zlepšit

Posledním střípkem do skládačky zvané True Performance Skating bylo takzvané Momentum. Tuhle záležitost producenti předváděli na ztrátě puku, představte si klasickou situaci v útočné třetině, klidně při přesilovce. Když obránce na modré jednoduše nezpracuje kotouč, hbité křídlo se ho zmocní a hurá do brejku. Takové chvilky, kdy se rýsoval rychlý přechod do útoku, nebývaly v NHL 12 tak fatální. Hráči se dokázali brzy vzpamatovat a vracet, obehraný (když ne rovnou na led sražený) bek se hned zapojil do pronásledování. Díky předchozím odstavcům o bruslení je vám ale jasné, že v NHL 13 máte v podobných situacích zaděláno na potíže.

Tady než se hráč zorientuje, otočí, vydá bruslím příkaz ke startu a pokusí se napravit své zaváhání, soupeř už bude mít slušný náskok a bude z toho nepříjemná šance. Funguje to ale i v soubojích jeden na jednoho, jak Ramjagsingh ukázal. Hráč udělal kličku, získal nad bránícím hráčem malou výhodu a ten (ačkoliv se snažil a ihned zapojil) jednoduše díky svému drobnému zaváhání ztratil přímý kontakt. Vypadá to, že v NHL 13 budeme muset mnohem více předvídat a precizněji bránit hráče s pukem. Jinak bude hra samé drobné propadnutí a soupeř se co chvíli dostane do přečíslení a šancí. Suma sumárum, bruslení nejenže skvěle vypadá, ono také výborně funguje. Hráči mají mnohem více možností jak se pohybovat a jak plynule měnit směr, jakoby horní a spodní polovina těla byla definitivně oddělena a každá v moci jiného analogu.

Hráč s jeho zkušenostmi má výborný přehled o hře

Nejenom novým bruslením bude ale NHL 13 živa. Malou chvilku věnovali producenti rovněž ukázce EA Sports Hockey I.Q. aneb inovované, vylepšené... prostě přepracované umělé inteligenci. Pokud bychom měli věřit lidovým báchorkám, vývojáři letos věnovali AI údajně tolik času při vývoji, jako za poslední tři ročníky dohromady. Tuhle hlášku utrousili (jen tak mimochodem) snad v každém rozhovoru, doufejme tedy, že na tom něco bude. Chování hráčů se pochopitelně prezentuje mnohem hůře, špatně se popisuje, vysvětluje..., inu lepší si to zažít a hru zahrát. Nicméně už tak rok-dva zpátky jsem při zápasech proti počítači začínal mít pocit, že skutečně vnímá a chápe co se na ledě děje, nejednou dokázal nepříjemnou akcí překvapit i zatopit.

Umělá inteligence tedy nebyla vůbec špatná a bude už jen lepší, díky jakémusi týmovějšímu pojetí a většímu rozhledu. Dean Richards to opsal podobně jako jeho kolegové u FIFA 13, hokejisti teď sledují větší prostor a prakticky všechny hráče na hřišti. Zatímco dřív si hlídali jen 2-3 chlapy kolem sebe, a speciálně toho s pukem, nyní si dají pozor i támhle na osamoceného kolegu, který snad má v plánu najet si do šance, či co? Takže jako obvykle, povědomí a ostražitost, to je oč tu běží, i hráč bez puku a zdánlivě mimo dění může být hrozba. Všichni tak trochu předvídají věci příští a zároveň dodržují taktiku a strategii - kterých teď bude mimochodem údajně až pětkrát tolik. Každý tým NHL to hraje trochu jinak, takže i virtuální NHL má být o dost živější a s více styly.

Proměna AI se přirozeně dotkne také brankařů, vývojáři řešili speciálně situace dva na jednoho, branek z one-timerů padalo evidentně až příliš. Gólmani se budou snažit lépe to vystihnout, při několika ukázkových akcích bylo dobře patrné, jak se chystají na přesun ke vzdálenější tyči a jak jim nožka pocukává - při očekávání přihrávky a střely. Obecně vzato působí v NHL 13 vůbec živěji a dynamičtěji, všechny údy jsou teď ještě více odděleny a separátnější. Jakoby každou ruku a nohu ovládal vlastní elektronický mozek, někdejší téměř spřáhla se zdají zpřetrhána. Už z trailerů byla rovněž patrná pestřejší škála zákroků a nových animací, Dean Richards vypíchnul především ještě více "zoufalých" zásahů na poslední chvíli, á la Tim Thomas, kdy už je gólman prakticky překonán a loví puk lapačkou někde za sebou.

Ten nejlepší bude zase ještě lepší?

NHL 13 pro PS3 a X360 vyjde 14. září za 1499 Kč, s PC verzí se opět nepočítá.

rezervovat na Xzone.

Prvotní prezentace se každopádně soustředila čistě na ony "revoluční" prvky. Dotazy na licence a ligy (vrátí se ještě někdy KHL?) tak vlastně byly zbytečné - na spoustě věcí se ještě pracovalo. Ostatně předváděná NHL 13 byla začátkem léta stále v alfa stádiu a řada věcí nedodělaných. Přesto už teď vypadal pohyb a bruslení hráčů velice dobře a co jsem vypozoroval z prvních ukázek z hraní, i režie TV přenosů bude skutečně jiná. Více kamer, nové záběry, pohledy z hlediště před vhazováním... navíc méně skriptovaných situací v přerušení.

Trailer o šikovnějších gólmanech

Přislíben je i nový režim GM Connected, což má být v podstatě kompletní fantasy liga s přáteli, případně NHL Moments Live, který zase evokuje scénáře, jaké známe ze série FIFA. Tedy rozehraný zápas z historie, či z právě skončeného play-off, naskočte do něj za nepříznivého stavu a otočte to. Jinak řečeno, nový hokej má být zase o něco pestřejší, zábavnější a provázanější s internetem i vašimi přáteli. Což zrovna v našich krajích asi příliš neoceníme. Na druhou stranu, příklon k ještě vetší autenticitě a zatím nejrealističtější možné pojetí hry oceníme zcela určitě. A speciálně na tom si tentokrát v EA Sports dali setsakramentsky záležet.

Sign in and unlock a world of features

Get access to commenting, homepage personalisation, newsletters, and more!

Find out how we conduct our reviews by reading our review policy.

In this article

NHL 13

PS3, Xbox 360

Related topics
About the Author

Marek Beniač

Contributor

Comments