RECENZE NHL 15

Bude to větší trest za nesportovní chování.

Takže copak to tu máme? O něco hezčí grafiku, novou prezentaci zápasů, připravenou ve spolupráci s televizí NBC, samozřejmě i hvězdné duo komentátorů stejnojmenné stanice, živoucí hokejové arény, vymodelované od píky a našlapané až po střechu křepčícími diváky, vylepšenou fyziku puku, jakož i kolizní modely všeho a všech..., no a tím budeme pomalu končit. Opravdu, toť letmé první dojmy z NHL 15 a zároveň prakticky úplný výčet všech letošních novinek a vychytávek.

Jistě, po několika desítkách zápasů odhalíte též přepracovanou umělou inteligenci a jiné chování i strategické uvažování hráčů vůbec. Ale pocitu, že byste měli jásat především nad skutečností „NHL 15 je konečně next-gen, wow" se asi zbaví jen málokdo. Na jednu stranu je všechno v pořádku, hokej je u EA Sports na druhé koleji a první housle hraje rozhodně FIFA. Speciálně z pohledu Evropana, koho tady zajímá nějaký Madden? Takže fajn, my hokejisti jsme si počkali, na Ignite engine, na NHL nové generace a konečně máme co nacpat do chřtánu PlayStation 4 a Xbox One mechanik.

Na straně druhé je však NHL 15, tak jak nám ji EA předhodili, v hrozném nepořádku. Chvílemi až takovém, že se skoro ani nechce věřit, že nejde o zlý sen - z něhož by alespoň byla šance se probudit. Studená sprcha, v podobě okleštěných herních módů a některých funkcí, působí stále dost ledově, ačkoliv se z kohoutků spustila už dobře týden před samotným vydáním. A přestože času na aklimatizaci bylo dostatek a ke hře tak nějak sedáte s vědomím, že jde div ne o polotovar, stejně vás to překvapí a zaskočí. Vážně to není Early access? Opravdu nedali omylem lisovat (a na pulty prodejen rozhodit) jen nedodělanou betu? Tak prý ne, hlavičky z Electronic Arts se tváří seriózně. Mělo to tak být a pokud je někdo divný, budeme to asi my, hráči.

Pusťme se tedy do divno-hraní. Většinou bývá zvykem sdělit nejprve tu špatnou zprávu a radovat se pak z dobré. NHL 15 na to jde obráceně a ostrý bodyček si schovává jak jen to jde. Nejprve vás tedy oblaží intrem. No ano, po mnoha letech si tvůrci znovu připravili v uvozovkách živé video a sestřih povedených akcí uplynulé sezóny. Dost možná v tom má prsty samotná stanice NBC, ostatně jde o její obrázky. A jestli dobře počítám, je to návrat po patnácti letech, po NHL 2000 následovaly už jen gameplay klipy a později přehlídka reklamních sloganů. Na vlně dobré nálady doplujete ještě do finále Stanley Cupu, když je nutným prvním startovním zápasem hned ten rozhodující a bitva o slavnou trofej na ledě Los Angeles Kings. Ale pak přijde náraz a tma, zapsal si někdo číslo toho kamionu?

Ironie stranou, klip a rovnou celý zápas, ne pouze jedna třetina, jak bývalo tradicí. Ovšem ani tak nelze odvrátit nevyhnutelné. Nechte toho natahování a hned odstraňte z hlavní nabídky i všechny položky, co tam jsou jen pro zaplácnutí místa. Menu je skutečně poloprázdné a herní režimy by na jedné ruce spočítal i ne moc šikovný dřevorubec. Nenároční hokejisté asi nemusí panikařit, skočí do rychlého zápasu, časem se rozehrají i online, mohou si zkusit být také generálním manažerem (Be A GM), či hvězdou NHL v Be A Pro. Neabsentují ani kartičky a mód Hockey Ultimate Team, vidím dokonce přepisování historie (NHL Moments Live), tak co se komu nelíbí? Minimálně to, že dobře polovina dalších režimů, na které jsme byli zvyklí a které bývaly samozřejmostí, prostě chybí - přičemž i ta slavná skupinka výše jmenovaných není v perfektní kondici a úplná.

Pokud by se někdo sháněl po obyčejné sezóně, samotném play-off, potažmo po mezinárodním turnaji, nepochodí. Zaujaly vás v minulosti módy jako Live the Life, utkání Winter Classic, zápas All-Stars, případně samý závěr sezóny, v podobě nabídky Stanley Cup Finals, respektive Battle for the Cup? Pak oprašte některou ze starších verzí hry, ta nová a next-genová nic z toho neumí. Vyloučeni ze zápasu jsou také nováčci a příležitostní hráči (hledáte arkádový mód ve stylu NHL 94? Zapomeňte!) a pět plus do konce dostali také online matadoři a profíci lebedící si v EA Sports Hockey League. EASHL Online Seasons se vám zachtělo? Všechno jednou bude, snad, když ne v updatech, tak v NHL 16 určitě.

Je pravda, že EA se svým způsobem omluvili, něco málo i vysvětlili a nastínili plán, když ne časový rozvrh, kdy co který patch přidá. Ten první je už venku a 1.6GB balíček (PS4 verze) dodal kupříkladu turnaj/play-off a připomínky trenéra do Be A Pro. Otázkou zůstává, je-li to vůbec omluvitelné a řeší-li podobné dodělávky zásadně pohled na NHL 15, když vlastně nic moc neřeší? Opravdu komedie, lze se buď smát, nebo plakat. Třeba právě zmíněný Be A Pro. Hvězdná kariéra nezačíná na farmě, nemusíte na sobě makat, ani se vypracovat v AHL, místo v NHL a na soupisce máte vlastně jisté. Hra vůbec neumí přeskakovat pasáže na střídačce, když přímo nehrajete, dlouhé minuty tak jen sedíte a koukáte přes mantinel. Původně zde byl i němý a slepý trenér, první update mu laskavě přidal pár slov k vašim výkonům. Nedodělek, parodie.

A co takhle Be A GM? Bez vstupního draftu, bez farmy, NHL 15 tím popírá půlku toho čím se série dřív chlubila. Takže být manažerem... raději snad ani ne. Vzpomínáte na dřevorubce? Na položky v menu dobré sotva na zaplácnutí místa? Musel jsem se smát, že si velkou dlaždici vysloužil i trailer. Nebo že jste o pár dlažek dál vyzýváni k objevování novinek úžasné NHL 15. Kliknete a ono nic. Proč taky, moc toho tu není, tím spíš k objevování. Mé neposedné prsty zkusily vyvolat i manuál. Rituální obřad se však nezdařil. Ani ten tady není, hra vás odkáže na internet. Od zrušených papírových brožurek, přes digitální verze přímo v menu, až k fórům, co nikdo nepochopí. Chtěl jsem si i zatrénovat, letní přestávka byla dlouhá a prsty jsou zatuhlé. A co byste řekli? Ano, je tady trénink, nebo spíš vtip na trénink.

Prázdné hřiště, jeden hráč a brankář. Bruslete si, zkoušejte střelbu na svatyni, ale víc po nás nechtějte. Pamatujete na tutoriály? Aby se nováček naučil hru vůbec ovládat, věděl jak střílet, rozehrát buly, jak si počínat u mantinelu? Bývalo zvykem trénovat i různé situace, přečíslení, nahrávat a vytvářet si vlastní strategie. Přesně, tak tohle všechno bývalo. Na next-genu a s NHL 15 je všechno jinak, evidentně se nestíhalo vůbec nic a výsledek je tristní. Tragikomické vyznění podporuje navrch fakt, že onoho krasobruslícího sólistu si ani nevyberete, hra zjevně vytáhne z rukávu centra první pětky a šmytec. V podobném duchu by se bohužel dalo pokračovat, v NHL 15 narazíte na imaginární opřenou lopatu prakticky na každém rohu, chybí jen cedulka work in progress.

Navzdory všemu vyřčenému, samotná hra není vůbec špatná. Jakmile se z nabídek přesunete přímo na stadion, lze v NHL 15 najít jisté zalíbení. Výkon nových konzolí a engine Ignite opravdu dovolují dříve nemyslitelné, tudíž ačkoli je všechno postaveno na pevných základech loňského ročníku, potažmo pozvolna vyvíjených NHL 07 až NHL 14, hraje se to vážně moc dobře. Pokud tedy nebudeme brblat nad stejnými animacemi, pohybech a prostřizích, potažmo ne-až-takovému skoku od NHL 14 a minulé generace, můžeme paradoxně mluvit o nejlepší hokejové hře všech dob. Minimálně od EA určitě, 2K Sports stále zůstávají některé libůstky, které si v EA Canada zatím neosvojili.

O lepší fyzice a kolizích byla řeč hned v úvodu, trailery oslavující „hráčský trojobal" (má tělo, na něm výstroj a navlečený dres) vám jistě neunikly. Pravda je, že puk poskakuje jako živý, více výpočtů, více výkonu..., možnosti nové generace jsou znát. Podobně střety hráčů, pár let si asi ještě počkáme, aby to bylo jako doopravdy, čas od času stále narazíte na něco podivného, či zvláštního. Zároveň však bodyčeky, hity a nárazy na mantinel nikdy nevypadaly líp. Pokud něčím NHL 15 zaujme výrazně (kromě grafiky a TV prezentace, ještě na ně dojde), je to právě množství střetů a takřka viditelné síly. Herní tempo je celkově pomalejší a o něco rozvážnější (proč hned mluvit o simulaci, když si to díky desítkám posuvníků můžete poladit dle libosti), často dochází k zachycení puku, jeho ztrátám, skrumážím a strkanicím.

Vzhledem k novým kličkám a efektním pohybům je sice zdá se snazší projít přes soupeře, zároveň však často narazíte na beka, co vás jednoduše nepustí. Těch srážek a hráčů zvedajících se z ledu je relativně dost, stejně jako bezprizorních puků, které se hned několik borců zoufale snaží sebrat a zachytit. Pozměněné hře do těla, systému bránění a odebírání puku je každopádně třeba si přivyknout. O bitkách je počítám zbytečné mluvit, technologie vypůjčené z Fight Night už známe, doporučím snad jen znovu snížit jejich četnost. Jeden pěstní souboj na zápas je tak akorát, netřeba to přehánět. Oslí můstek, technologie, fyzika, doporučení, přehánění..., jistě, vlnící se dresy. Simulovat pohyb látky, co vlastně ani látkou není, je problém. NHL 15 to zkouší a je to trochu přehnané. Někdy je zaděláno div ne na souboj super hrdinů, s vlajícími kápěmi. Časem si zvyknete, ale zmírnil bych to.

Zvyknete si rovněž na nové myšlení. Není to zrovna perestrojka, ale uvažování a chování hráčů na ledě..., je zase trochu jiné. Spoluhráči si jinak najíždějí, staví se a žádají si puk v trochu jiných situacích, často jsou netrpěliví a je z toho ofsajd, chvilku si žádá i hybridní icing. Ve hře jako ve hře je nový, ačkoliv ve hře jako ve hře bude začínat již druhou sezónu. Rozumíme si. Reálná NHL se s novým pravidlem a někdy nečekanými hvizdy také potýkala, nyní zažívá totéž ta virtuální. I v tomhle směru proto dvakrát škoda chybějících vlastních strategií, přizpůsobit se pozměněné AI a ještě výstřelkům pravidel..., pár desítek zápasů to chtít bude. Mimochodem brankáři, i oni to vidí drobet jinak, zpočátku mi přišli dokonce slabí a nerozehraní. Nebývá totiž zvykem střílet tolik gólů, prakticky hned a navrch v nové hře. Mnohdy překvapili i kapitulací po střele z dálky, kterou bych chytil snad i já. Nicméně v pohodě, mají hvězdné chvilky a vyberou si též slabší okamžik, jsou řekl bych v normě.

Naproti tomu nadstandardní je grafika a vizuál obecně. Asi to není takový skok a šok, ale NHL 15 vypadá výrazně lépe, při pohledu boční televizní kamery má ke skutečnému TV zápasu už hodně blízko. Pochválit dozajista zaslouží i množství pohledů a inovovaných kamer, mnohdy ani nejsou statické a umí se trochu natočit. Střih a režie je také výtečná, inu spolupráce s NBC patrně neznamená jen komentátory a logo stanice v růžku obrazovky. Úvody k zápasům, vstupní komentář, i letecké záběry měst a hal jsou povedené - díky několika variacím dokonce nezačnou hned nudit. Tak či tak, je to jen třešnička na dortu, časem patrně odsouzená k rychlému přeskočení.

NHL 15 pro PS4, X1, X360 a PS3 s českými titulky vydal distributor ABC Data v polovině září za cenu 1499 a 1699 Kč.

Za komentář Mika Emricka a Eddieho Olczyka jsem osobně velmi rád, jde o vítanou změnu po letech, přesto mám dojem, že jsou trochu mdlí a div ne poloviční - oproti tomu na co jsou jejich diváci zvyklí. Být přímo na stadionu a pohlceni atmosférou je dozajista trochu jiná káva, než nahrávat tisíce frází ve studiu, nebo před zeleným pozadím. Zamrzí i některé hlášky a scénář, texty patrně vznikaly přímo v EA Canada a Emrick zjevně neměl možnost si je upravit. Za celou dobu hraní jsem ani jedenkrát neslyšel jeho klasické „Oh my goodness", či o poskakujícím puku. Dává naopak lekce z geometrie, když rýsuje diagonály u přihrávek, někdy zní zkrátka nepřirozeně. Jako kdyby si Pavel Čapek uploadnul do hlavy slovník Míry Bosáka.

Ale našly by se i další připomínky. Kupříkladu muzika, umí být možná ještě více mdlá než osazenstvo komentátorské kabiny. Kde jsou nějaké hity, řízný rock a licencované skladby? On je vlastně pobyt v menu docela funus, tak proč k tomu extra vyhrávat. Chvilkami nepotěší ani grafika a výkon, tu a tam narazíte na zrychlenou, či ne zrovna navazující animaci, občas zazlobí nějaký ten efekt, nejčastěji rozmazání obrazu, případně jeho rozostření, prostor ke zlepšení mají i diváci. Ano, jsou jich teď údajně tisíce, různorodých a mají různé doplňky, transparenty a cedulky. Tak prosím přidejte i na animacích, ať se každý sedmý nechová jako kolega o tři řady dál. Překvapily rovněž dlouhé loadingy, na PS4 si na zápas počkáte i 30-40 vteřin, což při instalaci více jak 20GB na pevném disku... prostě překvapí. Dokonce i obraz se chvílemi zaškobrtne, typicky v přerušení a s prostřihem, no práce s pamětí nám ještě moc nejde.

VERDIKT: Nejlepší (lépe řečeno nejpokročilejší) hokej od EA Sports, ale jen po technologické stránce. A zároveň jejich nejhorší: je nedodělaný, odfláknutý a obsahově prázdný. NHL 15 je především ukázkou a příslibem věcí budoucích, toho, co nás čeká v dalších ročnících a nač se máme jednou těšit. Hrát se určitě dá, přes všechny mušky a nedodělky, jenom musíte tolerovat její aktuální „nemáme to úplně hotový" stav a nechtít se ponořit zrovna do těch herních režimů, které tu vůbec nejsou, případně jsou ve stavu jakoby nebyly, když se nedají rozumně používat. Na každý pád, rozhodčí má zdviženou pravici a bude vylučovat. Vypadá to na větší trest za nesportovní chování, tohle si hvězda a hráč jejich kalibru (řeč je samozřejmě o NHL 15, potažmo EA Sports) nemůže dovolit.

6 / 10

NHL 15

PS4, Xbox One, PS3, Xbox 360