Skip to main content
If you click on a link and make a purchase we may receive a small commission. Read our editorial policy.

Nová protipirátská ochrana UbiSoftu

Konec offline, hraní s bratrem, i prodeji do bazarů.

Jak vloni sliboval Yves Guillemot, tak se také začátkem nového roku stalo. UbiSoft definitivně opouští kontroverzní PC ochranu StarForce ve prospěch své vlastní, která bude fungovat v rámci internetového serveru Ubi.com, tedy dost podobně jako např. online aktivace přes Steam. Má to ale háček tak veliký, že ve finále by se z toho mohlo vyklubat fiasko srovnatelné právě s nešťastnou ochranou SF.

Ale pěkně popořadě: cílem je prý vyjít vstříc pohodlí legálních majitelů PC titulů z portfolia firmy, takže hrát budete moci bez nutnosti mít v mechanice originální disk. Jednoduše postačí hru aktivovat přes svůj účet na Ubi.com - a aktivací bude naštěstí u každého titulu neomezený počet. "Pokud máte sto počítačů, můžete si hry nainstalovat klidně na všechny," říká Brent Wilkinson ze zákaznického centra UbiSoftu.

K tomu je nicméně třeba z oficiálních informací dodat, že hrát půjde samozřejmě jen s jedním účtem na Ubi.com zároveň. Tím tedy odpadá možnost, že byste např. legálně koupený titul hráli zároveň se sourozencem - pro první spuštění ho budete muset aktivovat na svůj účet a ten zkrátka nebudou moci používat dva lidé naráz.

Hlavní problém ale tkví v tom, že aktivovat hru budete muset před každým hraním, tzn. že všechny nadcházející hry od UbiSoftu už budou vyžadovat nepřetržité připojení k internetu, a to i když půjde třeba o čistě singleplayerové tituly. "Žádný offline mód neexistuje," píše se jednoduše na Ubi.com. Wilkinson v tom problém nevidí, protože většina lidí je podle něj na internet už dnes nepřetržitě připojená. Připomeňme, že třeba konkurenční služba Games for Windows Live ale takový offline profil nabízí.

Jak to funguje?

Nová ochrana od UbiSoftu už bohužel neřeší situaci těch, kteří se ocitnou na cestách (v letadle, vlaku, apod.) nebo v ČR třeba poměrně široké skupinky hráčů, která každý rok v létě odjede "pařit" daleko na venkovské chaty bez internetového připojení. Firma na svém webu jen ujišťuje, že každému titulu přidělí dostatečný počet serverů, takže by nemělo docházet k žádnému přetížení. Lze ale samozřejmě čekat, že po registraci a přihlášení několika milionů hráčů z celého světa naráz, kteří pak už ve službě de facto zůstanou přihlášeni navždy, může k takovým situacím v budoucnu snadno docházet.

Byl by to samozřejmě katastrofický scénář a nechceme zbytečně strašit, ale teoreticky by to vypadalo tak, že v obchodě si koupíte hru, pro její spuštění UbiSoftu věnujete všechny své osobní údaje, zajistíte si nepřetržité internetové připojení - a nakonec budete třeba jen nadávat na nefunkční aktivační servery kdesi na druhé straně světa.

Ano, ano. Bez loginu už ani ránu...

I kdyby totiž k výpadkům nedocházelo ze strany UbiSoftu, všichni dobře víme, jak nestabilní jsou v ČR i hojně rozšířená kabelová internetová připojení. Pokud během hraní totiž ztratíte internetový signál, hra se pauzne a bude se několikrát snažit znovu připojit - teprve, když se to nepodaří, vám nabídne možnost pokračovat dále offline nebo od posledního savu. Zda pak ale při opětovném nahození internetu půjde rozehranou hru znovu uložit, z oficiálních materiálů není jasné. Stejně tak prozatím firma neuvádí, jak často bude hra internetové připojení kontrolovat (patrně to ale bude nanejvýš v řádech minut).

Internetový účet na Ubi.com bude také automaticky archivovat všechny vaše uložené hry online, takže ke svým savům budete míst přístup odkudkoliv z celého světa. Což je vlastnost, kterou Steam nenabízí úplně ke všem hrám, kdežto platforma Ubi.com v to zahrne všechny tituly od UbiSoftu z posledních let. K hraní na Ubi.com by vám měl stačit i ten nejpomalejší ADSL modem, ujišťuje firma.

Jakmile hru vypnete, měl by se zavřít i příslušný program pro login na Ubi.com. Oficiální materiály ale dopředu varují, že ve Windows vám občas může zůstat viset opožděná synchronizace uložených her, ale tu prý půjde přinejhorším natvrdo vypnout a spustit až při opětovném rozjetí hry. Pro úplnost dodejme, že když hru zavřete a znovu spustíte, budete muset opět znovu ověřit sériový klíč a znovu se připojit na Ubi.com, než se dostanete k hraní - a takhle to bude při každém spuštění.

Je také důležité připomenout, že platforma Ubi.com znamená i konec prodeji her od UbiSoftu do bazarů, jak se ostatně pyšní i sama firma. Každá kopie hry bude svázaná s jedním uživatelským účtem (podobně jako třeba u Bad Company 2) a ten zase s vašimi skutečnými údaji, takže i kdybyste účet na své jméno, adresu, email, atd. do bazaru prodali, ztratíte tím pádem možnost hrát všechny další hry od UbiSoftu.

A jaké jsou reakce odborné veřejnosti?

Dlouholetý editor renomovaného serveru Gamespy Gerald Villoria předpovídá, že lidé na platformu Ubi.com zareagují podobně nevraživě jako na DRM. Na druhou stranu přiznává, že osobně ho to netrápí, protože všechny své počítače má do sítě připojené, stejně tak konzole i televize - a v letadlech firmy Virgin America zase využívá vestavěný internet.

"Možná, že nálepka 'Vyžaduje internetové připojení' už je běžnou součástí našeho života," myslí si Villoria. "Podle mě nakonec převáží plusy téhle služby [a ta přežije]."

Jistě není nikdy od věci připomenout, že za tímto krokem je především touha zamezit pirátským kopiím her. Jedním z důvodů, proč se UbiSoft pro tento krok rozhodl, je podle analytiků jeho dva roky stará žaloba na lisovnu disků, jejíž zaměstnanec na internet vynesl hratelnou kopii Assassin's Creed s šestitýdenním předstihem oproti plánovanému vydání.

Podle statistik průzkumu UbiSoftu si pak hru stáhlo přes sedm set tisíc uživatelů, proto firma u soudu oplátkou žádá ušlý zisk v hodnotě 20 milionů amerických dolarů. Vzhledem k tomu, že blížící se PC verze Assassin's Creed 2 už využije ochrany Ubi.com, se nic podobného patrně tentokrát opakovat nebude a tím pádem by 4. března u vydání hry již nemusely být ohroženy její prodeje.

Pokud by se Ubi.com osvědčilo, bude to znamenat, že firma i nadále zůstane u vydávání PC her (a třeba je již nebude muset uměle zdržovat kvůli obavám z pirátství, jako právě druhý díl Assassin's Creed). UbiSoftu se to mimochodem osvědčilo již s nedávným James Cameron's Avatar, který se pirátům podařilo cracknout až dva měsíce po vydání. A dost možná právě kvůli Ubi.com byly nedávno odloženy stealth-akce Splinter Cell: Conviction nebo strategie R.U.S.E. Stejně tak lze očekávat, že této ochrany využijí všechny nadcházejí áčkové tituly od UbiSoftu, tzn. druhý datadisk pro Anno 1404, ponorkový simulátor Silent Hunter 5 a další. Mimochodem, nepřetržité online připojení bude podle všeho vyžadovat i nadcházející strategie Command & Conquer 4 od EA.

Nová protipirátská ochrana UbiSoftu bude poprvé implentována v betaverzi strategie The Settlers 7, k níž na Eurogameru právě rozdáváme vstupní klíče. Premiérovým zátěžovým testem pro tuto platformu byl pro úplnost loňský betatest Anno 1404, který se prý obešel bez technických komplikací.

Na závěr připomeňme, že firma přes svoji troufalost počítá i s možností, že veřejnost platformu Ubi.com odmítne a prodeje strmě klesnou. Asi právě kvůli tomu se na Ubi.com píše, že pokud se firma v budoucnu rozhodne od ochrany upustit, vydá nejprve příslušný patch, který online kód z titulu vyndá, tzn. abyste mohli hrát dál i bez internetu. Může se nám to nelíbit, můžeme proti tomu protestovat, ale to je asi tak vše, co s tím uděláme, chce se říct na závěr. Však ostatně UbiSoft je soukromá firma a má plné právo na to si určovat, jakým způsobem hodlá svá díla chránit před internetovou krádeží. Ale co na to hráči?

Sign in and unlock a world of features

Get access to commenting, homepage personalisation, newsletters, and more!

Related topics
PC
About the Author

Agarwel Idiriz

Contributor

Comments