RECENZE Nvidia Shield Tablet

Praktické zkušenosti, jak nabušený nejen výkonem.

Příchod nové konzole většinou slibuje revoluci a převrat a nejinak je tomu i o druhém zástupci z řady Nvidia Shield. Původní konzole mi přišla ošklivá a těžkopádná (loňská recenze od kolegy). Podobný názor zřejmě mělo více potencionálních zákazníků a Nvidia šla napodruhé cestou menšího odporu. Shield Tablet je přesně to, co jeho název napovídá. Tedy tablet, jen je nabušený nejenom po stránce výkonu, ale hlavně má spoustu funkcí, které hráči ocení. A tím nemyslím jen solidní gamepad. Recenzi Shield Tabletu nepojmu jako přehled výkonnostních benchmarků, ale zaměřím se především na praktické zkušenosti z pohledu hráče, který vlastní i jiné platformy jako PC či PS4.

Přesto je nutné ho aspoň stručně specifikovat: Shield Tablet je osmipalcové zařízení s širokoúhlým ISP displejem o rozlišení 1920x1200. Velikost zařízení je pochopitelně individuální záležitost, ale pro mě je osm palců akorát, placka mi skvěle padla do ruky - je sice trochu těžší, ale stále se dá dlouhodobě držet jednou prackou. Navíc širokoúhlý displej není u tabletu úplně běžná záležitost a musím říci, že mě absolutně vyhovuje. Pro hraní a sledování videí dokonalé, i když na čtení webu trochu méně pohodlné než klasický poměr 4:3. Jenže jsme hráči a nás zajímá právě interaktivní zábava.

Kvalitě displeje se nedá moc vytknout, vyššího rozlišení dle mého názoru netřeba a ostrost a barvy jsou dostatečné. Jediný menší problém mám s automatickým jasem, který mi obraz mohl trochu více projasnit. Nakonec jsem vždy skončil u manuálního nastavení. Po stranách displeje jsou poměrně velké reproduktory. Ačkoliv jim chybí basy a nejdou příliš ohulit, hrají skvěle. Tablet vydávající lepší zvuk jsem ještě neslyšel. Subjektivně hrají lépe než ty v Playstation Vita i Nintendo 3DS. Vpředu i vzadu jsou pěti megapixelové kamery. Focení si s nimi příliš neužijete, ale jako kamera pro záběr na obličej při nahrávání Lets Play videí poslouží skvěle (brzy přineseme důkaz).

Na horní straně najdete nabíjecí konektor, vedle něho se nachází HDMI 1.4a (tedy mini). Vpravo je tlačítko pro probuzení tabletu, které je na můj vkus příliš titěrné. Nezřídka se mi povedlo ho zmáčknout až na druhý či třetí pokus. Přitom ovládání hlasitosti umístěné pod ním funguje bez problému. Na pravé straně je ještě slot pro microSD až do velikosti 128 GB a stylus. U něj se na chvilku zastavím.

Na ovládání umělohmotnou tužtičkou jsem si náramně zvykl z konzolí Nintenda (3DS a WiiU). Ani u Shield tabletu si jej nemohu vynachválit. Dotykový displej funguje sám o sobě úžasně, čehož důkazem je minimální množství překlepů na software klávesnici. Ta funguje lépe než na jakémkoliv telefonu s Androidem i iOS nebo tabletu Nexus 7. Přesto je přesnost hrotu pera nenahraditelná.

Shield tablet obsahuje kreslící software, který jsem dal vyzkoušet mé manželce, která maluje a ta tvrdila, že v budoucnu už se asi nebude používat tužka a papír. Jediným problémem pro malování a ruční psaní poznámek je znatelné zpoždění při tahu perem, kdy se čára při běžném tahu objevuje cirka půl centimetru za hrotem. Ale poznámky házím za hlavu, hlavně že se dokáži přesně trefovat na odkazy na stránkách a bezvadně ovládat přesnost vyžadující hry. Ať už jde o klasiky typu Cut the Rope nebo strategie jako Anomaly 2 či Z: Steel Soldiers. Jedním slovem paráda.

K tabletu jsem ještě dostal magnetický kryt, podobný tomu z iPadu, který jednak chrání displej a zároveň slouží k jeho rozsvícení, takže nemusíte používat problematické tlačítko na boku. V neposlední řadě z něj složíte stojánek, který tablet podrží, když na něm hrajete pomocí Shield Wireless controller. Na papíře zní magnetický stojánek prima, ale úhel v jakém se o něj tablet opírá mi pohodlný nepřišel.

Po delších herních seancích mě bolelo za krkem, jak jsem se k němu ohýbal. Musel bych s tabletem sedět u stolu, ale hraní na Shield tabletu přímo vyzývá k povalování se na sedačce a u ní máte většinou stolek mnohem nižší. Stejně tak se mi příliš nedařilo tablet usadit při hraní v posteli. Tady by asi pomohl snídaňový stolek.

Uvnitř tabletu se skrývá nový čipset Tegra K1, postavený na architektuře Keppler z plnohodnotných grafických karet Nvidia. Tegra K1 je trhač asfaltu, jak ukazují testy našeho sesterského serveru Digital Foundry.

Ve zkratce je výkonnější než všechny ostatní mobilní procesory + grafická jádra na platformě ARM. Po deseti dnech testování mám z rychlosti pohybu v systému samotném, při surfování a používání aplikací jen ty nejlepší dojmy. Žádné zasekávání, žádné čekání, prostě skvěle funkční přístroj. K tomu přispívá i téměř čistý Android verze 4.4.2, s příslibem brzké aktualizace na pětku. A těch pár aplikací, které Nvidia přidala, jsou beze zbytku využitelné a pro hráče přínosné.

Mohl bych pokračovat dál a dál, Shield tablet je po hardware stránce naprosto špičkové zařízení například připravené na 4K Ultra-HD playback, zvládá wifi ve všemožných formátech (a/b/g/n), existuje i LTE verze. Nicméně jediné, co mi v přehledu hardware zatím chybí, je baterie. Nvidia udává, že je li-ion o kapacitě 19.75 watt hodin. A co to znamená konkrétně? Budete nabíjet, budete nabíjet, budete nabíjet. Praxe mě naučila mít Shield tablet v zásuvce vždy, když ho nepoužívám. K tomu by se hodila nějaká kolébka.

Když jsem výdrž měřil při použití těch nejvýkonnějších her, dostal jsem se na necelé tři hodiny a stejnou dobu potřebuje tablet i k úplnému nabití z nuly na sto. Navíc musíte použít dodávanou nabíječku, jinak tabletu při hraní energie ani nepřibývá. To mě trochu straší při pomyšlení, že bych Shield pořídil potomkům do auta, na ukrácení dlouhých cest. Výdrž je prostě daní za maximální výkon, který Shield poskytuje.

Pokud bych si Shield tablet kupoval, rozhodně bych nevynechal jeho soukmenovce, tedy Shield Wireless controller. Ten s výdrží baterie naopak nemá žádný problém a zatím jsem ho nabil jen jednou a po deseti dnech hraní stále drží. Do ruky padne dobře, až na prostor pod joysticky, který není prázdný jako u konzolových ovladačů, ale je vyplněn dotykovou ploškou. Spíše jde ale o zvyk než vyloženě ergonomický problém a dotyková plocha na ovladači se ukázala užitečnou. Občas budete rádi, že můžete popojet kurzorem pomocí prstu na ovladači, než abyste se museli natahovat k tabletu, který máte na stole.

Osobně mi vyhovuje souměrné umístění obou joysticků a tlačítky A, B, X, Y nad pravým z nich, tedy stejně jako na Playstation nebo WiiU. Zavilí Xboxáři si budou muset zvyknou. Na horní straně uprostřed je čtveřice speciálních tlačítek. To největší zelené ovladač zapne a spáruje s tabletem, kolem něj jsou potom tlačítka pro ovládání prostředí Androidu. Na ně jsou zároveň namapovány po dlouhém podržení speciální funkce, jako například nahrávání gameplaye. Do ovladače můžete i strčit sluchátka a ovládat pomocí něj hlasitost.

V druhé části recenze se budu příště věnovat hrám samotným, až už těm androidím, tak streamovaným z PC a dalším technologiím, které moderní hráči ocení. Za zapůjčení tabletu pro účely recenze děkujeme společnosti Nvidia. Shield Tablet stojí 7999 Kč a Shield Wireless Controller 1349 Kč.