RECENZE Plants vs Zombies 2

Evoluce tím správným směrem.

Jakožto velký fanoušek série se vám teď pokusím přiblížit nový díl obranné strategie Plants vs Zombies. Už jsou to dlouhé čtyři roky, co svět spatřil první díl a já mohu s klidem říci, že hráči z celého světa budou obdivovat i dvojku.

Pro zopakovaní: Hra nejprve vyšla minulý týden pro systém iOS, tedy pro mobilní platformy iPad a iPhone, zatím je při tzv. měkkém startu dostupná jen uživatelům s novozélandským či australským účtem na iTunes a to zcela zdarma. Není nutné nic platit ani čekat na oficiální uvedení v Evropě někdy koncem léta.

Po spuštění vás čeká rychlý úvod, snad pro ty, kteří původní hru snad ještě nevyzkoušeli. Vše zatím probíhá na starém známém dvorku vašeho domu, to pravé a svým způsobem revoluční teprve přijde po několika základních tutoriálových levelech. Doporučuji je nepřeskakovat, tím totiž přijdete o možnost získat více peněz.

Herní světy a odemykání vedlejších misí

K dispozici jsou zatím tři herní světy (Egypt, Piráti, Divoký západ). Na mapě si zvolíte, kde chcete hrát, a postupně získávaté nové rostlinky. Egypt čítá jedenáct základních levelů a čtyři odbočky. Co to znamená? Při standardní hře občas ze zombíků vypadne klíč, kterým lze otevřít v tom samém světě vedlejší mise. Jsou pro každou bránu zhruba tři a bývají dosti obtížné. Po otevření bran lze získat také vylepšení (například jeden slot navíc). K některým branám však potřebujte více klíčů (získáte je opětovným hraním některých levelů). Bránu k vedlejším lze také otevřít poplatkem (2 australské dolary).

Vedlejší úkoly slouží pouze pro delší zábavu, zisk předmětů z nich nebyl nutný pro dokončení tří světů, které lze alternativně zpřístupnit i poplatkem okolo 5 dolarů. Jinak v PvZ 2 později budou celkem čtyři světy, do nichž se hráč může pomocí mluvícího auta Crazy Dava dostat (připomíná mi to Back to the Future), bohužel čtvrtý svět zatím není dostupný, vidím to na něco ve vesmíru. Do budoucna se jinak plánuje mnoho rozšíření.

Co se stane, když dohrajete jeden svět a chcete jít do příštího? Odemknete ho hvězdami, což je speciální předmět ve hře, který lze získat speciálními levely v základních úkolech či po dohrání všech základních úkolů jako motivaci k opětovnému hraní již projitých levelů. Ty však při druhém hraní nejsou zcela totožné, obsahují různé úkoly, takže vedle motivace zisku peněz, potkání Yetiho, či nalezení klíče k vedlejším levelům máte ještě docela silnou výzvu získat všechny tři hvězdy, které každý level nově obsahuje (úkoly typu: nesmíte mít více než 12 rostlin, nesmíte přijít o dvě rostliny, nezázejte rostliny na Davevovu houbařskou farmu, nepoužijte slunce x vteřin a podobně - docela výzva).

Nové rostliny a druhy zombíků

Hraje se to stejně a ještě lépe, každou rostlinu lze totiž vylepšit speciálním hnojivem. Daná rostlina se následně zvětší a vystřelí několikanásobné množství své rostlinné munice.

Jaké jsou mé oblíbené novinky v PvZ 2? Bumerang flower vystřelí vracející se bumerangy. Ohnivá rostlina chrlí oheň do třech řad. Fazole odrazí nepřítele zpátky do vody (Piráti). Cuketa boxuje do zombíků v první řadě. Kokosový kanón fazole znepříjemňuje život zombíkům (hádejte, jak?), pak tu jsou flashmaker" a další.

Novými zombíky jsou faraon, kněz pohlcující slunce, vyzbrojení velbloudí zombíci, explorer zombie (s hořící pochodní, která spálí vše kolem sebe), tomb raiser zombie (název vypovídá :), barrel roller zombie (valí před sebou obrovský barel, z nějž vyskáčou zombí děti), imp cannon (střílí zombie děti), zombie jako pirátský tarzan nebo třeba pirátský kapitán, jehož papoušek krade rostliny. Pak potkáte pianist zombie, která roztančí všechny zombie, nebo chicken wrangler zombie vypouštějící kohouty, případně třeba ještě poncho zombie (co ukrývá pod pončem?). Další si objevte sami.

Je to více o penězích, avšak virtuálních

Ekonomika hry je nastavena rozumně, což znamená, že za celou dobu mého hraní (projití všech světů) jsem nenarazil na nutnost koupit nějaký předmět. Jinak lze dokoupit herní mince, vylepšení typu více sluníček do začátku až po léčení rostlin a v poslední řadě nová semínka. Konkrétně se jedná o starou známou dýni, "novou" rostlinu Imitater (naklonuje požadovanou rostlinu), Snow Pea, Jalpeno, Torchwood, Power Lily (vyprodukuje power up, více později). Více o cenách těchto cheatů či odemčení zde nebo zde, ale nic z toho není povinné.

Minihry a zpestření

Z miniher v PvZ 2 jsou skvělé: pexeso zombie, cannon smasher, dráha. Další zcela jistě budou přidány pozdějším DLC. Ještě nemohu opomenout "nekonečnou" hru v každém světě, v níž se postupně zvyšuje obtížnost a vy si z nabídnuých karet vybíráte rostliny pro pokračování.

Co se týče nových mechanismů, herní mapa obsahuje například posuvné koleje, s nimiž můžete více taktizovat. Pak tu je smash-up power up (ucvrknutí hlavy, vyhození nepřítele, flashfinger - placeno herní měnou) nebo již zmíněné hnojivo, které dočasně "vytuní" každou rostlinu, což je z mého pohledu ta největší a nejzábavnější novinka, kterou získáváte během hraní (v základu 3 sloty, příp. k dokoupení).

Závěr

Celkově jsem z PvZ 2 nadšen. Hraje se lépe než jednička a tvůrci si dali záležet na vyšperkovaném vzhledu a funkčnosti hry, když vytvořili nádherné tři světy, v nihž vás vždy něco překvapí. Už jen ta hudba. Minihry typu zahrádkaření zatím neobjeveny, eastery eggy jsou dopisy od zombie a mluvící Daveův automobil.

Plants vs. Zombies 2 vyšlo pro iPhone/iPad začátkem července jen na některých trzích, v Evropě koncem léta, pro PC i jiné platformy má být venku později.

Nelíbí se mi absence více typů nových zombíků (místy až moc recyklace z jedničky) a také odsunutí hry v Evropě, které způsobí pozdější vydání na jiné platormy než iOS (hra zřejmě je stále ve vývoji). Zahrání přes australský účet je ale tak snadné. Stažení je pohodlné, hra se aktualizuje přes vlastní server, proto malá základní velikost.

VERDIKT: Po hraní zhruba sedm hodin bych současnou podobu hry oznámkoval osmičkou, protože hra zatím nepřinesla tolik obsahu, kolik jsem doufal, ačkoli se bude ještě dále rozšiřovat. Jinak se jedná o velký posun vpřed bez zbytečných inovací základního mechanismu, ale drží si poutavé pojetí, které z našich mašinek ještě dlouho nezmizí. Pochválit také mohu design Free-2-Play, který se mi svou benevolencí zdá až neuvěřitelný.

8 / 10