Ratchet & Clank: A Crack in Time

Logické hádanky s klonovacím zpestřením.

Kočičák Ratchet je zpět ve svém dalším, již třetím PS3 dobrodružství. Sérii tedy nebude třeba zdlouhavě představovat. Na hráče opět čeká third-person hopsačka a mlátička založená na starých, ale osvědčených principech. Jako jsou dvojskoky, plošinky bezdůvodně levitující ve vzduchu a respawnující se nepřátelé na každém kroku. I když na první pohled nejde o nic zázračného, hra si díky všudypřítomnému humoru a originálnímu zbraňovému arzenálu stále udržuje šmrc.

Nový příběh navazuje na konec prvního next-gen dílu Tools of Destruction a ignoruje události ze samostatného datadisku Quest For Booty. Pokud jste tedy datadisk nehráli, budete v pohodě. Pokud jste nehráli ani předchozí díl, nezoufejte. Celá hra začíná stručnou rekapitulací událostí a uvede vás do obrazu. Což ovšem berte i jako varování. Pokud jste Tools of Destruction nehráli, hned úvod nového příběhu vám jej pořádně vyspoileruje.

Po převážnou část hry jsou příběhy obou hrdinů sledovány samostatně a jednotlivé úseky předkládány hráči střídavě. Kratší dobrodružství, které však srší mnohem větší dávkou originality, absolvujete s robůtkem Clankem. Ten se po únosu probouzí v obří vesmírné stanici umístěné ve středu vesmíru. (plus mínus 15 metrů). A zatímco si na něj brousí zuby zlotřilý Dr. Nefarious, o němž někteří silně pochybují, zda je vůbec opravdový doktor, musí se Clank vypořádat s nečekaným dědictvím a odhalit, k čemu slouží celá záhadná stanice, která umožňuje podivné hrátky s časem.

Clankovy hratelné pasáže jsou zřídkakdy akční, ale zaměřují se na logické hádanky inspirované 2D plošinovkou Braid. Na určitých místech naleznete plošinky, které vám umožní nahrát až minutu vašeho postupu. Posléze můžete nahranou pasáž přehrát, čímž se vytvoří jakási naklonovaná verze Clanka provádějící nahrané úkony a vy mezitím můžete ovládat originální postavičku nezávisle. Jednotlivé klony musíte nahrát tak, aby si vzájemně vypomáhaly a spolupracovaly k úspěšnému otevření dveří. Pro přesnější představu o principech těchto hádanek vzorový příklad řešení jednoho z Clankových puzzlů:

Prostředí: Nacházíte se v místnosti, která obsahuje: 1) Dvě plošinky pro nahrávání vašeho klonu. 2) Uzavřenou kukaň, ve které je tlačítko pro otevření východu. 3) Volně přístupné tlačítko, jež otevírá dveře do oné kukaně. Obě tlačítka fungují tak, že dveře se zavřou, jakmile z tlačítka seskočíte.

Řešení: 1) Stoupnete na první plošinku, zapnete nahrávání a stoupnete na volné tlačítko, čímž otevřete dveře do kukaně a ukončíte nahrávání. 2) Stoupnete na druhou plošinku a spustíte nahrávání. Tím se zároveň spustí klon, který jste si nahráli na první plošince. Ten vám otevře dveře do kukaně, do které tedy vběhnete a otevřete východ z místnosti. 3) Stoupnete opět na první plošinku a zapnete nahrávaní. Tím jednak začnete přepisovat prvně nahraný klon. A zapnete přehrávání toho, kterého jste nahráli na druhé plošince. Nyní poběžíte k volnému tlačítku, s nímž otevřete dveře do kukaně. Tím pomůžete svému nahranému klonu, aby se do ní dostal a otevřel vám finální východ. 4) Nyní už jen stačí odejít otevřenými dveřmi (video).

Ač to může takto v textu vypadat komplikovaně, po jednoduchém názorném tutoriálu vše snadno pochopíte. V pozdějších fázích lze mít nahrané až čtyři klony najednou a sesynchronizování jejich spolupráce je již docela záludný úkol. Zejména, když je celý zmatek posílen větší variabilitou překážek. Nikdy se mi ovšem nestalo, že bych bezradně zakysnul. A i když by se to někomu třeba poštěstilo, k dispozici je i užitečná nápověda.

U hádanek může pouze zamrzet, že se odehrávají v nápadně samoúčelných prostředích. Zpracování prvních puzzů jsem bral jako tutoriál a těšil se, že v budoucnu budou šikovně zakomponovány do běžného okolí, kde pomocí klonování půjde překonávat jinak nepřekonatelné překážky. K tomu bohužel nedošlo. A až do konce se všechny Clankovy klonovací části odehrávají ve vyhrazených místnostech plných tlačítek, výtahů, rotujících kotoučů a jiných překážek. Díky tomu působí sterilním dojmem a jednotlivé místnosti jsou si podobné jako vejce vejci.

Mezi jednotlivými místnostmi si občas krátce zabojujete. Jako kompenzaci za absenci střelných zbraní má Clank k dispozici granát, který v zasažené oblasti zpomaluje čas. Dále vás čeká pár jednoduchých miniher, ve kterých budete opravovat časové anomálie na různých planetách. Nejde o nic jiného, než zaměřování různobarevných teček na rotující kouli a jejich odstřelování bílým paprskem. Zbytek času vám zpříjemní rozhovory s vaším společníkem Sigmundem, odhalující Clankovu minulost a jeho poslání.