RECENZE Assassins Creed: Liberation HD na PC

Znovu v kůži snědé dámy s dýkami i deštníčkem.

Podobně jako autor starší recenze originálu z VITA jsem si i já při hraní říkal, že Liberation HD není špatné, ale ani nijak extra povedené dobrodružství. Abyste rozuměli, původní „vitová" hra dorazila v portu na domácí konzole a PC, přičemž ta zkratka „HD" celkem přesně ohraničuje to, čímž se nové verze od své matky odlišují...

Předně hra totiž dostala mírně vylepšený grafický kabátek, jenž je sice ve zkratce o třídu dále než na VITA, ale stále o světelné roky pozadu za dnešním standardem. Obzvláště po zážitku s posledním Black Flagem se asi budete hodně divit, co to za omalovánky na obrazovce či monitoru vidíte.

Z kapesní grafiky se prostě zázrak dnes neudělá, takže i přes jistý posun v postavách a jejich tvářích je modelování obličejů stále dost zastaralé. Ostatně stejně jako většina textur okolí, které ne všechny zaslouží to přízvisko „HD". Zatímco budovy jsou ještě v pořádku, absolutně příšerná je voda a celkovému rázu nesedne ani v sérii docela vybledlé barvy, kdy Liberation HD vedle barevně živé čtyřky působí jako stará zažloutlá fotografie. Nicméně nechápejte mne špatně, i přesto je zdejší obrázek s přimhouřením oka docela solidní a mně bohatě stačil. Kvality původních dílů na domácí hardware jsem ostatně ani nečekal a tak jsem docela spokojen.

Považoval jsem ovšem za nutné taktně upozornit, že to podívání je díky převodu z podstatně slabšího a menšího zařízení poplatné své původní platformě. S tím je třeba počítat. Ostatně i ty zdejší mapy jsou oproti velkým dílům série podstatně menší, ale New Orleans, přilehlé bažiny a asi nejpěknější mayské rozvaliny 18. století přesně odpovídají hře na VITA.

Tím zase narážím na jasný fakt, že velkých odlišností od třetího dílu na VITA se v aktuálním remaku recenzovaném na PC moc nedočkáte. Nemá tedy smysl opakovat stejné zkušenosti a zážitky, které zazněly v původní recenzi, snad jen telegraficky, že stejné dobroty a bolístky trápí HD verze úplně stejně.

Tedy s jedním velkým rozdílem. Na VITA velmi padající framerate už je na PC vyřešen, hra samozřejmě běží mnohem plynuleji. Ostatně vidět je i krapet dál. Zase ale úplně zmizely všechny dotykové hádanky a stejně tak i multiplayer, jenž byl ale v originálu stejně nudný a spíše jen do počtu. Tvůrci se zaklínají, že jako náplast přidali do nových verzí 15 nových menších misí, ale těch jsem si nijak nevšiml, čímž ovšem netvrdím, že tam žádné nejsou. Každopádně devět sekvencí odpovídá originálu, k čemuž si můžete přičíst ještě kvarteto vedlejších misí, což u mne znamenalo dokončení celého dobrodružství za 11 hodin. Myslím, zase plus mínus stejný čas, co na VITA.

Jasně nejhorším prvkem HD verze je, stejně jako dříve, plytké a nicotné podání celého příběhu první ženské hrdinky Aveline DeGrandpré. Jakkoli odhlédnu od toho, že mi její projev moc nesedl (Ezia mi nikdo nenahradí), tak se ani z inovované hry nic nového nedozvíte - vše se přechází, mise jsou velmi přímočaré a do děje se tu moc nedloube. Jako náplň sekvencí je na dnešní zvyklosti už dost nudná a spočívá vlastně jen v běhání z místa na místo a mírové či krvavé interakce s něčím či někým. Zde obzvláště je vidět ta původní jednoduchost pro kapesní konzole, z níž zůstala i v HD verzi neopravena spousta bugů.

Blbé stráže jsou i v remaku, běhání trpí obecnou ztrátou přesnosti, kdy postava mnohdy udělá přesně to jiné, než se právě pokoušíte a mise by citelně zasloužily podstatně více záchytných bodů. Extrémně jednoduché a stereotypní jsou souboje, nesoucí si z VITA neustálou kombinaci krytu a výpadu, jejímž řetězením v sekundě okamžitě vyřešíte jakoukoli bitku.

Ovládání, nyní kompletně přizpůsobené na ovladač a klávesnici, je ale velmi intuitivní. Dík tvůrcům za to, že se jej snažili přiblížit ovládacímu schématu ze čtyřky. Podobně jsem se také nikde nezasekl, hra příjemně plynula a nenarazil jsem ani na žádné frustrující momenty. Je vidět, že původní hra byla na lehčí notě, než ostatní větší „creedovské" tituly, což ale dělají i ty extrémně zjednodušené souboje.

Startovní trailer HD verze

Assassin's Creed: Liberation HD vyšel na Steamu (PC), Playstation Store (PS3) a Xbox Live (X360) 15. ledna v angličtině za 20 euro. Krabicová PC verze v angličtině bude následovat v pátek 24. ledna za 559,-.

I v HD edici narazíte na unikátní možnost převlékat kostýmy, na což je nabaleno několik speciálních misí. Tuto změnu „Persóny" považuji za největší trumf celé hry, protože hraní dobře občerstvuje a dělá zdejší putování rozmanitější. Je ovšem škoda, že převleky jsou striktně přidělované a nelze mezi nimi svobodně volit. Jeden fešný z nich má navíc i dosti prudící vedlejší vliv, kdy vás stále na ulici někdo obtěžuje, a když ho za jeho oplzlosti zmlátíte či zlikvidujete, zase se na vás vrhnou nekompromisní stráže. Liberation HD je prostě, úplně stejně jako jeho předchůdce, takovým velice zjednodušeným akčním dobrodružstvím bez větší hloubky, které bych ale i přes to množství kompromisů určitě nezatracoval.

VERDIKT: Pokud už jste původní VITA hru dohráli, nemá cenu přemýšlet o této nové verzi, protože vám nic nového nedá. Ale zvláště pro ostatní a fandy série obzvláště, je Liberation HD stále vítanou odbočkou série se zbrusu novou postavou jemných půvabů, které, i za tu podstatně nižší cenu, asi ledacos odpustíte.

6 / 10

Assassin's Creed 3: Liberation

PlayStation Vita