RECENZE Forza Horizon 2

Do luk, polí a vinic ve vrcholu svobodných závodů.

Vítejte ve druhém ročníku festivalu Horizon! Úspěšné první dějství rozjezdilo celé Colorado, ale nyní se veškerý ansámbl přesouvá konečně přímo k nám na Starý kontinent, tedy do jižní Francie a severozápadní Itálie. Když zabodnete prst do mapy, tak se nový a podstatně rozšířený plán rozkládá ze severu od Sisteronu směrem na jih k Nice a dojet se dá až do Itálie za Chiesa San Giovanni. Ovšem stejně jako minule mapa přesně neodpovídá skutečnému zeměpisu, protože drtivá část vísek a městeček jsou sice reálné lokace, ale přenesené sem z různých koutů Evropy.

Nicméně ten romantický ráz Provence s vinicemi a políčky fialových levandulí, prosoleného Azurového pobřeží a hor severních Apenin je cítit na každém kroku. Když poprvé usednete do premiérového Huracánu a vyjedete do letního sluníčka z trajektu, tak vás doslova přiková k obrazovce či monitoru obrovský cit pro detail a velejemná grafika, ještě o řádný fous lepší, než v páté Forze. Fantastický obrázek počítaný v 1080p je samozřejmě o hvězdné roky dále, než v Horizonu na X360.

Celý svět je viditelně ostřejší, barevnější, detailnější, ale hlavně podstatně živější. Tam kde v Coloradu najdete pár jednoduchých baráků s několika stromy, je zde celá vesnička s lánem pole a lesíkem, přičemž se nešetřilo ani na takových „prkotinách" jako jsou fasády starých domů, mnohdy až neskutečně detailní. I krásná Praha z pětky tu rázem vypadá tak nějak obyčejně. Samozřejmě, zejména v noci je vidět, že se také někde ubralo (třeba v tunelech), ale celkově je zdejší grafika současná absolutní špička.

Jestli ale žádná současná závodní hra na trhu v něčem na Horizon 2 nemá, tak je to práce se světlem a efekty. Na tom si dali tvůrci znovu v družbě Playground Games a Turn 10 setsakra záležet a řeknu vám, že nikde jinde neuvidíte tak přesné odrazy a odlesky na kapotách a oknech vozů. Zvláště zrcadlení palubní desky do čelního okna při silném sluníčku je jak ve skutečnosti a podobně skvělý je i déšť a kapky stírané na skle, jež doplňuje střídání dne a noci.

Obří rozsah krajiny s dynamickým počasím a denní dobou bez jediného loadingu při jízdě si ovšem vyžádal nutnou daň v pouze 30 snímcích za vteřinu a ze stejného důvodu se počet aut v závodě jen mírně zvedl z osmi na tucet (Forza 5 má 16 aut). Nicméně jízda je i tak velmi plynulá a hra se prakticky nikdy nezaškobrtne. Tvůrci uvádějí, že oproti jedničce se oblast, po které se dá svobodně drandit, zvětšila asi trojnásobně a není důvodu jim to nevěřit. Nyní je na cestě překážek naprosté minimum, v což počítám hlavně svodidla, takže klidně můžete ve svém supersportu uhnout ze silnice a vydat se sklidit pár řádek hroznů či pokosit čerstvé levandule.

Zdánlivě ujedete klidně desítky kilometrů a nemusíte přitom o asfalt ani zavadit. Jenže příznivý dojem z totální svobody zde občas kazí falešně postavené umělé ploty a zdi, které vás usměrní na přikázanou cestu klidně pár set metrů před vaším cílem. Trochu podivně tak působí poplácání od moderátora, abyste se vydali cestou necestou k dalším výzvám, načež pár vteřin před limitem na dojezd se najednou vynoří dlouhý plot ve volné přírodě, do kterého to nabombíte. A to je konec, protože poškození je na autech dost znát, takže už ani nemusíte odjet.

Intro Forza Horizon 2

Forza znovu vystavuje na odiv své velikášství, protože Horizon 2 do úplného konce nedohraje skoro nikdo. Každé z půltuctu hlavních městeček festivalu (Horizon 1 jich má deset) nabízí doslova obří sestavu šampionátů, které jsou odlišné pro různé třídy aut. Mapa s GPS, skrze kterou si podniky vybíráte, není na pohled tak zaplněná událostmi jako tomu bylo minule, ale to je právě tím, že dostupné akce se mění s různými vozidly. Pro malé hatchbacky uzříte zase jinou sestavu závodů, než u offroadů, každopádně celkových 168 podniků (o 50 více, než má Horizon 1) skrývá přes 700 soutěží, což je taková porce, kterou jen tak někdo nesní. Kariéru si sice můžete zkrátit, protože do finálového šampionátu stačí zajet „jen" 15 největších turnajů, ale pokud to vezmete svědomitě, tak vám jedna hodina a více hraní přičte jen 1-2 % do kariéry, tudíž celá kompletace hry může klidně zabrat kolem sta hodin!

Rozlehlost mapy dobře ukazuje dokonce 315 jednotlivých silnic (o 100 více než má Horizon 1!), které jsou posety tradičními libůstkami v podobě billboardů, stodol se vzácnými vozy, rychlostních radarů a zón, stejně jako drobnými výzvami, ponejvíce směřovanými na rychlou cestu s limitem do vzdáleného cíle. Znovu znamenité jsou unikátní závody proti letadlům, balónu, vlakům, však si tady střihnete jízdu i proti slavné italské akrobatické skupině Frecce Tricolori! Objevování mapy a dalších postupně občerstvovaných závodů je už samo o sobě velmi motivující.

Ani nemusíte závodit, přitom už jen při kroužení po mapě najdete cestou zábavy plný měšec. Sbírka opravdových závodů je s drobnějšími obměnami vlastně převzatá z prvního dílu, nicméně pevnou součástí už jsou také dříve extra placené rallye podniky a vůbec štreky přes krajinu polem nepolem. Když si to ve dvoustovce štrikujete se zběsile kvapícím Bowlerem a za libých tónů Dvořákovy osmé symfonie drtíte nebohému farmáři pole vlčích máků, tak než se rozmasíte o první strom, si budete jistě maximálně lebedit!

Nyní již sedmero rádií znovu sestavil osvědčený deejay z BBC Rob Da Bank, přičemž právě jedno z nich je věnováno výhradně vážné hudbě. Z původních 67 skladeb v jedničce se nynější setlist rozrostl na 146 písní v několika hudebních žánrech. Tady se tak za dobré muziky prostě jezdí a závodí úplně všude, ať je to ve městech a vesnicích, v tunelech a na mostech, po polích, loukách, vinicích, dálnicích i horách. A to ve dne, v noci, za sluníčka či průtrže mračen, když silnice postupně vysychá, což je moc pěkné na pohled a nebe zkrášlí duhový kaleidoskop znovu vycházejícího slunce. Jedinými mantinely ve světě jsou jen mnohdy schválně za horizont vsazené aleje či postavené zdi a na silnicích nutné checkpointy, rozumně hlídající přílišné zkracování trati.

Citelného rozšíření samozřejmě doznal i vozový park, v současnosti obsahující už 210 aut (Horizon 1 měl na startu 127 vozů), včetně parádních interiérů s volným rozhlížením. Oznámená DLC přinesou dalších minimálně 34 aut, ovšem místo Porsche zde najdete jen pár upravených RUFů. Exotem je rozhodně terénní speciál Rally Fighter z USA či Hummer H1, jako, žel mnoho dalších, převzatý z Forzy 5, jenž se na lisování hroznů pod koly opravdu skvěle hodí. Jestli byl minule jízdní model ještě hodně zjednodušen, tak nyní to až tak neplatí. Horizon 2 totiž využívá celé jádro Forzy Motorsport 5 včetně jízdní fyziky, takže řízení je podobné, nicméně v novince je pocit z hmotnosti a výkonu vozu i povrchu ještě podstatně lepší. Verze pro X360 od studia Sumo Digital je pak přirozeně postavena na starším enginu Forzy 4.

Obecně se dá říci, že jak si nastavíte asistence, takovou jízdu si uděláte. Nechybí zde snad nic z obvyklé pomoci, počítačoví protivníci znají pět stupínků obtížnosti a hra nabízí trojici režimů řízení, od asistovaného, přes arkádový, až po simulační. Fantastické je pak vtipné využití druhé dvojice vibračních motorů pod ovládáním plynu a brzdy, už dříve chválené ve Forze 5. Jak se blížíte k červenému poli otáčkoměru, tak začne brnět plyn a naopak při zablokování brzd se rozkmitá levá spoušť brzdy. Vibrace a třesy doprovázejí i mnohé další situace, přičemž to opravdu velmi vylepšuje pocit z řízení a chování vozu. Kdo to nezkusil, neuvěří, ale dva další vibrátory v rozích joypadu považuji za podstatně lepší nápad, než dotykovou plošku na PS4 ovladači.

Startovní trailer Forza Horizon 2

U starého dobrého Project Gotham Racingu se tvůrci inspirovali bodováním desítek situací a manévrů při jízdě. Stejně kdysi fungoval známý Kudos systém původně vymyšlený pro Metropolis Street Racing na Dreamcast. Jedete čistě a vyděláváte hodně, jedete jako prase a vyděláváte méně za demolici skvěle zničitelného prostředí. Ostatně prachy i zkušenostní bodíky se tu jen hrnou, řidičský level nezadržitelně stoupá a tak už si zpočátku můžete dovolit nákup celé řady vozidel z prodejny. Jaká to vítaná změna od "vidírací" Forzy 5, kde všechno stojí nehorázné peníze či žetony! Naštěstí Horizon 2 poslal ty otravné mikrotransakce zase zpátky k šípku. Novinkou je možnost odemykání až 25 řidičských perků, tedy drobných bonusů za různé situace při jízdě. Jakkoli je třeba 10% přídavek při předjíždění určitě vítaný, tak vliv perků na hru je spíše nicotný, ani o tom mnohdy nevíte.

Podobně ani nepřeceňuji schopnosti Drivatarů, tedy protivníků, jejichž jízdní profil je počítán podle skutečných hráčů Horizonu 2 a kteří nahrazují klasické počítačové jezdce. Oproti standardní AI se závodění proti nim skoro v ničem neliší. To už je lepší sezvat partu až 12 hráčů a buď se jen tak toulat společně po krajině a přitom si vybírat podniky na cestě, nebo nechat hru šampionáty střídat za vás. Známé režimy na kočky a myši, kdy jeden nahání ostatní, nebo ostatní nahání jednoho, najdete i zde, nicméně pro veškeré tyto online závody potřebujete samozřejmě zlatý placený účet Xbox Live. V Horizonu 2 jste s připojenou konzolí v online světě hry vlastně pořád, protože offline i online svět propojuje do jediného celku a do internetových závodů se vždy dostanete na jedno kliknutí bez zdržujících menu a lobby.

Forza Horizon 2 pro X360 a X1 vyjde v pátek 3. října za ceny 1299 a 1699 Kč.

Úplně každého závodníka na cestě lze vyzvat na vzájemný minizávod a mimo tyto Drivatary můžete i bez goldu dlouhé hodiny jezdit třeba jen proti Rivalům a překonávat jejich dřívější časy. Tím chci ukázat, že v každém koutku hry si najdete nějaké zábavné závodní povyražení. A ejhle, najednou zjistíte, že jen proti časům ostatních hráčů už jezdíte celý večer. Pořádné komunitní vyžití zajišťuje zase sdílení vyfocených snímků, designů karoserií, polepů a nastavení vozů spolu s vylepšováním aut, vše s drobnými úpravami převzaté z pátého dílu. Podporovány jsou samozřejmě tradiční hráčské závodní kluby, přičemž nadále platí, že jedna taková společnost přivítá až k tisícovce členů vyznávajících společné zájmy. Pouze splitscreen ale i podruhé bohužel absentuje.

Sledujte také hodinové LETS PLAY Forza Horizon 2 od Eurogameru.

VERDIKT: Jestli byl první Horizon povedené našlápnutí do nových vod Forza série, druhý díl už je rovnou takřka vrchol svobodného závodění a jedna z nejlepších automobilových her současnosti. Obrovský rozsah se potkává s nádherným a bezchybným technickým zpracováním takřka bez závad i rozmanitým obsahem, kdy nevíte, kam dřív skočit a co dříve jezdit. Pokrok oproti páté Forze je doslova překvapivý a tak Horizon 2 jistě může být ten jazýček na vahách pro pořízení Xboxu One. Je to zkrátka hra, kvůli které se tato konzole vyplatí koupit.

9 / 10

Forza Horizon 2

Xbox One, Xbox 360