RECENZE Gears of War: Ultimate Edition

Dřívější vlajková série Xboxu se vrací v plné kondici.

VERDIKT: Nemít celou sérii už doma, určitě do toho jdu. Více vylepšení než v jiných remasterech (nejen grafických) i rozšířený obsah.

Do současné všeobecné módy znovu vydávání starých dobrých her chce promluvit i Microsoft skrze svojí dřívější vlajkovou sérii Gears of War. A není se co divit. Úprava takových klasik stojí podstatně méně času i peněz, než tvorba hry na zelené louce, byť já sám bych si novou konzoli jen kvůli remakům rozhodně nekoupil. Zkrátka a dobře vylepšený Gears of War pro Xbox One je znovu na světě po devíti letech od originálu na Xbox 360, po osmi od PC verze a jen roky dva od posledního titulu Gears of War: Judgment.

Na nové vydání lze nahlížet dvojí optikou. Při porovnání s xboxovým originálem je úprav k lepšímu opravdu celá řada, ale oproti drobně mladší PC verzi už to tak slavné není. Tedy pokud mluvíme o grafice, která byla mohutně občerstvena a tak novinka vypadá ještě o chlup lépe, než stále svěží počítačová reinkarnace. Díky stáří hry si mohla dovolit obě spolupracující studia (The Coalition - tvůrci připravované čtyřky u singlu a Splash Damage u mulťáku) renderovat své části hry v nativním 1080p, ale kampaň je na rozdíl od hry pro více hráčů pouze v polovičních 30 FPS. Přitom lze stále pozorovat poměrně časté propady ještě pod tuto hraniční linku.

Nelze si ale nevšimnout citelně zvýšeného jasu celé hry, takže Ultimate edice není tak tmavá jako dřívější díly. Výrazného rozdílu si jistě všimnete také u střihových scén, prakticky od podlahy vylepšených, včetně nově nahrané hudby a některých animací. Ostatně na dnešní dobu kvalitní audiovizuální zážitek korunuje remasterovaný zvuk, nyní dokonce v 7.1 kanálech prostoru. Když se přesuneme na tu hlavní, tedy obsahovou stránku, tam zůstalo prakticky všechno při starém jako v počítačové verzi. Kapitol kampaně stejně napočítáte 5, včetně pětice nových kratších misí (cca čtvrthodinka na každou), jež původní xboxovka ještě neměla.

Před rozehráním se nově nabízí ještě čtvrtá úplně super lehká obtížnost, takže ta dřívější první pohodová se přesunula na celkově druhý stupínek. Nezdá se mi, že by předtím byla hra na pohodu nějak moc obtížná, ale tvůrci ctí dnešní trend snižování náročnosti, však si už na začátku můžete zvolit klidně vyšší stupínek. Jestli doposud nebyly rozdíly obzvláště oproti PC verzi nijak signifikantní, tak po stránce ovládání jsou už oba tituly na světelné míle vzdálené. Ultimátní edice raději použila kompletní pohybový model ze třetího dílu série, což znamená nejen podstatně plynulejší a preciznější ovládání postav bez lagů, ale také vítanou možnost oživování spolubojovníků v krytu a přebíjení za běhu.

Tím sice nechci tvrdit, že už nedochází k největšímu problému Gears of War, tedy k nechtěnému přichytávání do krytu za překážky, ale nyní k tomu dojde už jen velice sporadicky, což je fajn. Nicméně zase to vynahrazuje historicky stupidní AI kolegů v týmu, na kterou se samozřejmě mohlo jen těžko šáhnout a tak zůstala na úrovni roku 2006. Když jsem si nedávno zopáknul všechny čtyři díly, tak jsem si na povedené taškařice AI bojovníků dávno zvykl, resp. mi už ani nevadily, ale pro nového hráče zvyklého na dnešní, nechci říci vyloženě špičkový standard, ale stále lepší než před lety, to může být studená sprcha.

Je třeba si prostě zvyknout na to, že kolegáčkové někdy zaclánějí, někdy vlezou přímo před kvér, někdy se zaseknou do zdi či překážky a očekávaně jejich střelba nemá valný účinek. Ostatně proto i nová edice obsahuje parádní kooperaci v kampani pro dva hráče, a to prosím včetně lokální sítě i rozdělené obrazovky, kterážto je dominantou xboxovky, ale již nikoli počítačového bratříčka. Perfektně fungující a dávno odladěný kompetitivní multiplayer (opět včetně splitu proti sobě!) je podle mého ostatně znovu velkým lákadlem ultimátní edice, protože ten je minimálně na PC samozřejmě prakticky mrtvý (singl a splitscreen se i dnes dá ale normálně hrát i přes nefunkční službu Games for Windows Live).

Nově založené dedikované servery hostí výhradně týmové bitky až čtyři na čtyři. Asi netřeba nadhazovat, že síťový kód byl, podobně jako v singlu, převzat z bohatší PC verze, takže stejně nabízí všech 19 multiplayerových map + dvojici čerstvých módů: další variantu na krále kopce a klasický týmový deathmatch. K tomu si přičtěte pětici původních herních režimů a máte na talíři kompletní multiplayer Gears of War, jenž samozřejmě vyžaduje placené zlaté členství Xbox Live. Třetí díl pak o sobě dává podruhé vědět skrze odemykatelných 17 postav z tohoto dějství a mezi drobné změny můžeme zařadit ještě občerstvené achievementy za celkových 1250 bodíků či dříve neviděné artworky a digitální komiks.

Gears of War: Ultimate Edition pro Xbox One je již v prodeji za 999 Kč, PC verze později.

koupit na Alza.cz.

Velkou motivací jistě bude i pozdější multiplayerová beta Gears of War 4, otevřená pro všechny online majitele ultimátní edice, stejně jako slibované bezplatné zpřístupnění starých, neupravených dílů skrze emulaci Xboxu 360 pro všechny, kteří si zakoupí a spustí novou edici online do konce tohoto roku. To není věru vůbec špatná nabídka, zvláště, když lze novinku sehnat pod tisícovku, což mi přijde jako docela rozumná cena.

Pokud byste zvolili cestu zakoupení starých dílů na Xbox 360, tak za celou sérii v bazarovkách dáte zhruba stejný peníz, jako za ultimátní edici, ale můžete se rozloučit s multiplayerem. I v tomto světle se jeví nákup znovuzrozeného Gears of War jako doporučeníhodná věc, zvláště v kontextu té slíbené odměny za betu čtyřky a starých dílů k tomu. Gears of War byly kdysi vlajkovou lodí xboxu a i když jsou ty doby dávno pryč, tato skvělá akční macho střílečka má stále co nabídnout, zvláště, když její reinkarnace doznala takové pečlivé práce.

Gears of War

Xbox One, PC

Gears of War